Hoppa till innehåll

Kan Inte Hitta Sökvägen/filen.


Salzalada

Rekommendera inlägg

Ibland är datorn lite krånglig, så den vill inte öppna några program.

När man klicka på filen/sökvägen så kommer det upp en ruta:

 

http://img425.imageshack.us/img425/3825/fel0el.jpg

 

Men varför?

Efter ett X antal försök så fungerar sökvägen/filen, fast rutan är ändå irriterande.

Nån som kan svara varför det blir så?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om hårddisken är gammal kan det bero på att den börjar tappa i prestanda...

Isåfall är det dags att köpa ny.

 

Om du har mycket skit i registret kan det bero på det.

 

Om det var längesen du formaterade kan det bero på det...speciellt om du har installerat och avinstallerat massa program/spel/demos. De tenderar att lämna kvar filer som ligger och skräpar även efter man har avinstallerat dem.

 

Kanske har skadade sektorer på hårddisken...

 

Du kan testa att defragmentera hårddisken/partitionen....

--------------------------------------------------------------------------

 

Kan bero på enormt många saker...händer det utan förvarning eller händer det bara under vissa tillfällen? Exempelvis direkt efter start av datorn eller kanske efter att datorn har varit i viloläge en längre stund?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

för mig låter det mest som om disken är skum. antingen har den gjort sitt eller så har den som Jokinen säger skadade kluster/sektorer. prova att göra en scandisk, eller felkontroll tror jag de har döpt om det till nu, och defragmentera hårddisken.

 

du kan även se om du hittar något program för att underhålla och sköta hårddisken.

 

händer något mer skumt? som att exempelvis filer får konstiga namn, mappar sägs vara större än vad hårddisken är, det finns gigantiska filer med skumma filnamn? i så fall tror jag disken är ganska slut tyvärr.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo...som nico säger pekar det mesta på att disken är sliten....

 

Men det beror väldigt mycket på VAD som händer och NÄR det händer..

 

Om det där är ditt enda problem så kan det bara bero på en sån enkel sak att du har för lite utrymme ledigt på din hårddisk...

 

Du måste ha en viss procent av din totala diskkapacitet ledigt för att den skall vara lika snabb som när den är tom.

 

När jag har 0.01 procent ledigt (som jag har nu) av min 200gigare får jag stora problem att ens komma in på Den Här Datorn...men när jag har 5 procent ledigt går det utan problem. Dessutom händer det bara när jag nyss har startat datorn.

----------------------------------------

 

Beskriv problemet mer noggrannt om du vill ha ett exakt svar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Meddelandet kommer upp för det mesta ifall jag har igång mycket saker.

Till exempel om jag har i gång Inter Explorer, FireFox, Photoshop ,MSN Messenger, Steam och mIRC samtidigt.

Då händer det att rutan kommer upp.

För ungefär 3 veckor sedan använde jag ett Ashampoo program och rensade registret, så det är nog ingen fara med det.

Defragmenterat HDD har jag inte gjort på länge, så det ska jag testa. För det mesta har jag bara mindre 5 GB kvar på min lokala hårddisk, som ligger på 120 GB. Jag har även en till som ligger på 150, men den är 100 GB ledigt.

Nico, det händer inget mer skumt än det.

Men visst, datorn är ganska skum, fast skumma saker händer hela tiden.

Men inget speciellt just då.

Aja, ska testa att rensa registret och defragmentera hårddisken.

Om det inte hjälper så får jag försöka med en formatering. :(

Redigerat av Salzalada
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

"För det mesta har jag bara mindre 5 GB kvar på min lokala hårddisk, som ligger 5 GB"

 

Om du har en disk med 5gb utrymme totalt, så är den ju uråldrig....tillverkarna brukar oftast utlova nåt i stil med 50000 timmar av felfri prestanda...och det är i nuläget...

 

Isåfall lever den disken på lånad tid och det är antagligen den som orsakar problemet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

5 gb av 120 gb är för lite. skulle rekommendera att du rensar och flyttar lite program till den andra disken.

 

disken som windows ligger på är lite känslig om man säger så. den kräver en viss procent ledigt utrymme för att datorn ska funka normalt. övriga diskar/partitioner behöver inte ha lika mycket ledigt utrymme.

 

däremot, om du hade haft en disk på 15 gb hade 5 gb räckt gott och väl, men ju större disk desto mer ledigt utrymme krävs.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

svårt att säga, min windowsdisk är ganska liten... men den är i två partitioner och windows ligger på en med 10 gb. när jag för några år aedan hade mindre än 2 gb ledigt började det dyka upp felmeddelanden och varningsbubblor och sånnt.

men säg att 10 gb är bra att ha ledigt på en 120 gb disk.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...