Hoppa till innehåll

Mitt Grafikkort!

Boffaroffe

Rekommendera inlägg

Jo det är så att jag har skaffat en ny hårddisk och när jag skulle instalera den så pajade min gamla hdd som jag använde som master, så jag fick byta ut min nya så den blev master och ingen slave längre.

På såvis behövde jag instalera alla drivrutiner etc. till alla korten, såsom Grafikkort, ljudkort, moderkort m.m.

Men jag hade ingen aning om vad jag hade för grafikkort eftersom jag inte hade någon förpackning eller något kvar, så jag kunde inte ladda ner några drivrutiner till det.

Men för ett par dagar sen så fick jag låna ett grafikkort av min polare som hade ett över som jag kunde få låna.

Detta grafikkort är då ett nVidia Geforce 4 64 Mb MX420.

Jag gick in på internet för att laddade ner drivrutiner till det, jag instalerade drivrutinerna och startade om.

Jag skrek till av lycka då jag såg att skärmen hade ändrat storlek, från 640x480 pixlar till 800x600 pixlar.

Jag hade datorn på några timmar tills det kom upp en ruta om nya uppdateringar till mitt operativsystem, så jag tänkta att jag skulle ladda ner uppdateringen eftersom jag inte hunnit ladda ner exakt allting än.

När jag då skulle starta om det så märkte jag till min förvåning att alla inställningarna var borta till skärmen och att bilden återigen var 640x480 pixlar.

Efter det så började denna halvroliga ruta komma upp VARJE gång jag startar datorn:

http://img444.imageshack.us/img444/7825/starten9jb.png

(Alla gillar väll varningsskyltar då datorn startas?)

Iallafall, jag kommer in på datorn och kan använda den med 640x480 pixlar och 32 färger. Det är ingen hitt vill jag bara säga er, det går inte kolla på några bilder, går inte använda c:a 80% av alla program osv.

Sedan när jag ska ändra inställningarna (Genom att högerklicka på skrivbordet och sedan på "Inställningar") så finns det inte några andra alternativ än 640x480 pixlar och 32 färger. Om jag trycker på "OK" så kommer även denna lite roliga ruta upp där Microsoft även har stavat fel på två ord.

http://img371.imageshack.us/img371/8532/egenskaper7ak.png

Jag har försökt att ta bort alla drivrutiner till grafikkortet och även instalerat om drivrutinerna minst 10 gånger!

Den vill bara inte funka! Det komemr upp samma ruto om och om igen. Jag har även försökt och ta ut grafikkortet och sätta in 2 andra, men det resulterar i samma sak.

Vad ska jag göra?! Någon kunnig på datorer och har fått samma problem och vet vad man ska göra?

PS! Jag hoppas att jag har givit er tillräckligt mycket information... Om något är oklart så fråga på, jag nästan vad som hällst för att hjälpa er så ni kan hjälpa mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Hmm...ja du...jag antar att uppdateringen du körde in var en hotfix...

Det är ju förmodligen hotfixen som är buggad och/eller att något hände under installationen av denna hotfix.

För att utesluta de vanligaste problemen, testa följande till att börja med:

1. Installera om Direct X (OBS! Har ingen aning om vilken era detta kort är ifrån...vet därför inte vilket direct x det stödjer...ta reda på det innan du installerar t.ex 9.0c)

2. Ladda ned drivrutinerna igen och installera om dem från den nya filen.

3. Gå in på microsofts updatesida och uppdatera allt du kan.

Jag känner inte igen namnet MX420...vilket antagligen betyder att det inte är något märkvärdigt eller att det är gammalt. Om det är det senare så kan det vara så att det inte är fullt kompatibelt med DX9.0(X). X= [a, b eller c]

Om du använder DX9.0C och kortet inte stödjer det, så är det nästan garanterat DX som orsakar problemen...isåfall rekommenderar jag att du installerar DX 8.1 istället.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...