Hoppa till innehåll

Fågelinfluensa


nico

Rekommendera inlägg

fågelinfluensan sprids över världen, och kanske har den även kommit till sverige (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,717813,00.html).

 

är du rädd eller är det bara trams?

 

 

själv är jag inte jätterädd för en epidemi men om den muteras och börjar smitta mellan människor blir nog saken en annan. nu verkr ju dessutom inte det hela vara så värst smittsamt, bara några få har ju dött om man ser till hur många som bor i områdena där det hela startade.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 63
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Ni glömmer en grej... med tanke på sprutan, så är det ingen som hört om Sveriges så kallade import av dem? Man har inte tyckt att influensan verkar särskilt farlig så därför har man importerat tillräckligt mycket för att kunna ge till de "viktigaste" i Sverige, dvs kungafamiljen, kändisar i allmänhet, höjdare inom politiken osv...

Och sen påstår man att det är ofarligt..

 

En dag sa de att det inte fanns någon risk att smittan kom till Sverige.

Dagen efter hade de "plötsligt" kommit på att den "kan" komma till Sverige.

Sedan var det ingen risk igen.

Sen (ojsan hoppsan) så kanske den redan finns i Sverige.

Och om den väl kommer så finns bara vaccin till höjdarna i Sverige, inte till den vanliga befolkningen. Jovisst, man kan beställa tabletter över Internet, kostar ju bara runt 400 :- och hjälper mot ett insjuknande sen får man inhandla nytt.

Hurra för svenskarnas förmåga att förbereda sig.

 

Säga vad man vill, men nåt säger mig att våra politiker & Co försöker intala oss att det inte är någon fara för att vi inte ska få panik...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

i alla fall har jag hört talas om att de ska fylla på lagren av influensamedecin, ungefär 2,5 miljoner doser ska finnas, nu finns det ungefär 1,2 miljoner doser.

 

influensavaccin finns ju och varje landsting importerar när det behövs, alltså ungefär som förut. fast du har rätt i att de nog inte buffrar upp något lager av vaccin.

 

btw, smittan har kommit till sverige, dock vet de inte om det är den version som smittar fågel till människor eller bara fågel till fågel.

frågan är om det kommer att muteras, nu har inte det hänt på ett bra tag som är jämförbart. virus muteras ibland, men det beror oftast på att ett läkemedel har kommit och kunnat köpas ut i vissa länder helt fritt och efter flera år har virus börjat bli resistenta.

 

men den enda riktigt allvarliga mutering som skett snabbt och utan orsak och börjat smitta andra livsformer som jag vet är nog pesten. man tror att det var virus i egypten som muterades och smittade loppor som sedan satte sig i pälsen på råttor. sedan muterades det igen till att smitta mellan människor.

 

edit: det var en annan sorts influensa som hade smittat fågeln som man trodde kunde ha den "asiatiska" fågelinfluensan. det finns dessutom inget vaccin som man vet funkar, det vaccin som finns är vanligt influensavaccin.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ni glömmer en grej... med tanke på sprutan, så är det ingen som hört om Sveriges så kallade import av dem? Man har inte tyckt att influensan verkar särskilt farlig så därför har man importerat tillräckligt mycket för att kunna ge till de "viktigaste" i Sverige, dvs kungafamiljen, kändisar i allmänhet, höjdare inom politiken osv...

Och sen påstår man att det är ofarligt..

 

En dag sa de att det inte fanns någon risk att smittan kom till Sverige.

Dagen efter hade de "plötsligt" kommit på att den "kan" komma till Sverige.

Sedan var det ingen risk igen.

Sen (ojsan hoppsan) så kanske den redan finns i Sverige.

Och om den väl kommer så finns bara vaccin till höjdarna i Sverige, inte till den vanliga befolkningen. Jovisst, man kan beställa tabletter över Internet, kostar ju bara runt 400 :- och hjälper mot ett insjuknande sen får man inhandla nytt.

Hurra för svenskarnas förmåga att förbereda sig.

 

Säga vad man vill, men nåt säger mig att våra politiker & Co försöker intala oss att det inte är någon fara för att vi inte ska få panik...

 

 

Jag hörde det idag. Jag tycker att jag är viktig jag vill också ha :P

 

Men varför ska politiker få?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...