nico Skrivet 22 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 22 Oktober 2005 fågelinfluensan sprids över världen, och kanske har den även kommit till sverige (http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,717813,00.html). är du rädd eller är det bara trams? själv är jag inte jätterädd för en epidemi men om den muteras och börjar smitta mellan människor blir nog saken en annan. nu verkr ju dessutom inte det hela vara så värst smittsamt, bara några få har ju dött om man ser till hur många som bor i områdena där det hela startade. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 22 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 22 Oktober 2005 är inte särksilt rädd... Den smittar inte människor så ofta, och bara om man är i kontakt med döda/smittade fåglar. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
The Balrog Skrivet 22 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 22 Oktober 2005 Om det blir så att den smittar mellan människor, kommer jag ta en spruta.. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 22 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 22 Oktober 2005 äsch, som den sanne optimist jag är så oroar jag mig inte... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
The Balrog Skrivet 22 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 22 Oktober 2005 äsch, som den sanne optimist jag är så oroar jag mig inte... Good for you boy,men OM det skulle hända, vill jag va på den säkra sidan :cry: Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 22 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 22 Oktober 2005 äsch...Det löser sig, blir man allvarligt sjuk så är chansen att man dör cirka 50/50 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Tomatketchup Skrivet 23 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 23 Oktober 2005 Precis,det löser sig.De säger att fågelinfluensan kommer till Sverige nästa höst,då har vi väl tydligen kommit på ett vaccin. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 23 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 23 Oktober 2005 VArför ens bry sig, jag tror inte det är farligt Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 23 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 23 Oktober 2005 men du tror ju att du är odödlig :P alltså, farligt är det ju, men jag tror inte att det kommer drabba sveriga så hårt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Chihuahua Skrivet 23 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 23 Oktober 2005 Ni glömmer en grej... med tanke på sprutan, så är det ingen som hört om Sveriges så kallade import av dem? Man har inte tyckt att influensan verkar särskilt farlig så därför har man importerat tillräckligt mycket för att kunna ge till de "viktigaste" i Sverige, dvs kungafamiljen, kändisar i allmänhet, höjdare inom politiken osv... Och sen påstår man att det är ofarligt.. En dag sa de att det inte fanns någon risk att smittan kom till Sverige. Dagen efter hade de "plötsligt" kommit på att den "kan" komma till Sverige. Sedan var det ingen risk igen. Sen (ojsan hoppsan) så kanske den redan finns i Sverige. Och om den väl kommer så finns bara vaccin till höjdarna i Sverige, inte till den vanliga befolkningen. Jovisst, man kan beställa tabletter över Internet, kostar ju bara runt 400 :- och hjälper mot ett insjuknande sen får man inhandla nytt. Hurra för svenskarnas förmåga att förbereda sig. Säga vad man vill, men nåt säger mig att våra politiker & Co försöker intala oss att det inte är någon fara för att vi inte ska få panik... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 23 Oktober 2005 Författare Rapport Dela Skrivet 23 Oktober 2005 (redigerat) i alla fall har jag hört talas om att de ska fylla på lagren av influensamedecin, ungefär 2,5 miljoner doser ska finnas, nu finns det ungefär 1,2 miljoner doser. influensavaccin finns ju och varje landsting importerar när det behövs, alltså ungefär som förut. fast du har rätt i att de nog inte buffrar upp något lager av vaccin. btw, smittan har kommit till sverige, dock vet de inte om det är den version som smittar fågel till människor eller bara fågel till fågel. frågan är om det kommer att muteras, nu har inte det hänt på ett bra tag som är jämförbart. virus muteras ibland, men det beror oftast på att ett läkemedel har kommit och kunnat köpas ut i vissa länder helt fritt och efter flera år har virus börjat bli resistenta. men den enda riktigt allvarliga mutering som skett snabbt och utan orsak och börjat smitta andra livsformer som jag vet är nog pesten. man tror att det var virus i egypten som muterades och smittade loppor som sedan satte sig i pälsen på råttor. sedan muterades det igen till att smitta mellan människor. edit: det var en annan sorts influensa som hade smittat fågeln som man trodde kunde ha den "asiatiska" fågelinfluensan. det finns dessutom inget vaccin som man vet funkar, det vaccin som finns är vanligt influensavaccin. Redigerat 23 Oktober 2005 av nico Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Xade Skrivet 25 Oktober 2005 Rapport Dela Skrivet 25 Oktober 2005 Ni glömmer en grej... med tanke på sprutan, så är det ingen som hört om Sveriges så kallade import av dem? Man har inte tyckt att influensan verkar särskilt farlig så därför har man importerat tillräckligt mycket för att kunna ge till de "viktigaste" i Sverige, dvs kungafamiljen, kändisar i allmänhet, höjdare inom politiken osv... Och sen påstår man att det är ofarligt.. En dag sa de att det inte fanns någon risk att smittan kom till Sverige. Dagen efter hade de "plötsligt" kommit på att den "kan" komma till Sverige. Sedan var det ingen risk igen. Sen (ojsan hoppsan) så kanske den redan finns i Sverige. Och om den väl kommer så finns bara vaccin till höjdarna i Sverige, inte till den vanliga befolkningen. Jovisst, man kan beställa tabletter över Internet, kostar ju bara runt 400 :- och hjälper mot ett insjuknande sen får man inhandla nytt. Hurra för svenskarnas förmåga att förbereda sig. Säga vad man vill, men nåt säger mig att våra politiker & Co försöker intala oss att det inte är någon fara för att vi inte ska få panik... Jag hörde det idag. Jag tycker att jag är viktig jag vill också ha :P Men varför ska politiker få? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.