Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet

Kan någon skriva en bat kod så att jag kan kopiera den och klistra in den i en bat fil och använda den.

Exempel

När jag startar filen så kommer det upp ett input fält där du ska skriva in ditt namn sen när du trycker på enter så står det "hej *namnet*"

Skrivet (redigerat)

Kan någon skriva en bat kod så att jag kan kopiera den och klistra in den i en bat fil och använda den.

Exempel

När jag startar filen så kommer det upp ett input fält där du ska skriva in ditt namn sen när du trycker på enter så står det "hej *namnet*"

Tror inte det funkar, med input på bat, utan då kan du göra med t.ex. c++ men då behöver du en komplimator men här är koden i c++ (notera att jag är nybörjare på c++)...

#include <iostream> 
using namespace std;

main() {

string Namn;
             cout << "Vad heter du? ";
             cin >> Namn;

system("pause");
             system("cls");
             cout << "Hej " << Namn <<"\n\n\n\t\t";
             system("pause");

}

#include <iostream>     // Inkluderar iostream som innehåller massa instruktioner för vad som gör vad.
using namespace std;    // innehåller grejjer som deklarerar blandannat string, cout, cin.

main() {            // Main funktion typ den som skriver ut sakerna

string Namn; // skapar plats i minnet för en sträng som heter Namn
             cout << "Vad heter du? ";      //skriver ut detta medelande på skärmen
             cin >> Namn;                   //Inmatning till Namn, alltså strängen

system("pause");               //Kommer upp medelande att du ska trycka ner en knapp för att fortsätta
             system("cls");                 //Rensar rutan
             cout << "Hej " << Namn <<"\n\n\n\t\t";  // skriver ut Hej "namn" några radbrytningar och mellanrum
             system("pause");                        // Pausar så då får trycka på en knapp, sedan stängs programet av

}

En bra gratis komplimator är Dev c++, är freeware, bara googla efter det så hittar man

Redigerat av Pijak
Skrivet

Exempel

Du måste ju inte göra ett sånt program som jag sa men ett liknande eller ett bra/roligt program jag kan tilllägga att jag är nybörjare på bat/dos eller vad det nu heter var inte säker när jag skrev tråden :(

OBS! Det går att göra input fält i bat men det är as svårt för man måste ställa flaggor! hehe

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...