Hoppa till innehåll

Ramminne


nico

Rekommendera inlägg

Njae, det står inte för class.

 

Det står för CAS Latency.

Behöver inte gå in på det så djupt, men siffrorna har att göra med klockcyklerna och hur länge en sådan cykel tar i tid.

 

Det är lite komplicerat, men om du ser ett minne med beteckningen CL2 är det snabbare än CL3. Om man däremot kan köra det CL2-minnet i CL3 istället, så är CL3 snabbare på det minnet. Men ett som är CL3 original är aldrig snabbare än ett liknande som är CL2 original.

 

Ett CL2 som körs i CL2.5 är också oftast snabbare så. Men jag skulle inte tro att ett original CL2.5 är snabbare än ett original CL2.

 

Hur som helst...ju lägre CL, desto snabbare minne. Det är oftast inte mycket alls som skiljer ett CL3 från ett CL2. Märks oftast bara för de som kör de riktigt tunga programmen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det tycker inte jag... kan inte drömma om hur bussen skulle se ut om man försökte trycka in ett 182 pins minne i min 164 pins bus :P

 

men krävs det något särskilt av moderkortet för att kunna köra olika CAS? t.ex. att moderkortet inte har stöd för CL2, eller bör nästan alla moderkort klara alla olika CAS?

är det värt typ 70 kr extra för ett CL2 minne mot ett CL3?

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja..om prisskillnaden bara är 70kr är det ju bättre å köra på CL2.

 

Skulle inte tro att det är några problem...det går ju att blanda minnen med olika CL.

Å eftersom CL går att köra i olika frekvenser så tror jag inte att det inte skulle fungera.

 

 

Det enda jag har sett som moderkorten måste ha stöd för är de olika PC-numren som finns (PC1600/2100/2700 osv)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

alltså jag har en bus med plats för 164 små "kontakter" och ddr minnen har 182 stycken små kontakter, jag har sdram och kan inte proppa i ett ddr. så var det utrett och så kanske vi kan gå back to topic igen.

 

ok skippa frågan om det funkar till alla moderkort, men är det värt de extra pengarna för ett CL2 minne?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

alltså jag behöver verkligen veta detta så om någon som vet något om det kan svara på om det är värt lite extra för ett cl2 minne så får den 50 fm. men då ska det vara någon som vet vad han/hon snackar om. inte bara "ja" eller "nej".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det beror mest på vad det är du ska göra med datorn.

 

Om du bara ska lira de vanliga spelen eller sitta i PS någon gång ibland, så spelar det egentligen ingen roll om du har CL2 eller 3.

Om du sitter i tunga film- & musikredigeringsprogram, PS, ZB å sånt ofta...då tjänar du på definitivt på ett CL2 eller 2.5.

 

Skillnaden är emellan dem är ju "bara" några nanosekunder, men när du kör de där riktiga RAM-ätarna, så kan det bli rätt så stor skillnad.

 

Om prisskillnaden kanske är 0-150kr eller liknande hade jag satsat på CL2, men om det klättrar högre än så..då hade jag nog kört på ett CL3. Då kör jag sällan något riktigt krävande också, så jag skulle liksom inte tjäna så mycket på det.

 

Ja..det varierar liksom från person till person...men om ett CL2 hade varit 300-500spänn dyrare hade jag personligen iaf inte ens tänkt på att skaffa det.

 

(vill inte ha nå fm)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
  • Skapa ny...