Hoppa till innehåll

Ram-minne


Cristina

Rekommendera inlägg

formattera om hårddisken...

 

att sätta i ram i en bärbar är inte jättekomplicerat även om det beror på dator. det innebär oftast att du får köpa mindre och dyrare minnen och kanske skruva loss en hårddisk eller två för att komma åt minnet. men på stationära är det enkelt. bara att trycka på plats.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 46
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

En 300MHz processor är inte mycket att hänga i julgranen.

Men visst, det är värt det, räcker med 64 MB RAM till om du bara ska chatta, men jag rekomenderar att du satsar på 256MB RAM om du använder MSN bl.a.

Det går inte på så många kronor för att sådant, runt 200kr.

Men jag vill bara säga att du ska vara säker på vilken typ av RAM du behöver. Finns en del olika. Du kan ju åka till affären och fråga om dem vet exakt vilken sort du ska ha samt få veta priset så kan du köpa det på plats.

 

Tror du att min gamla bärbara IBM klarar 256MB.När jag nu försöker chatta på msn,gå in på habbo hotel så hänger sej datorn,kanske är det nåt annat jag måste byta el göra?För övrigt håller jag med:den är inte mycket att hänga i....men jag har den som en extra dator & har dessutom fått den gratis!
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är jätte lätt och sätta in ram minne och ta ut. Så bara ut plupparna.

 

Dra ut den gammla och tryck in den nya och stäng plupparna. Lätt som en plätt. Hmm ska försöka förklara vad ramminne är. Oj, såg inte att du pratade om en bärbar dator, men jag tror det är lika lätt. Be någon dator butik fixa det eller någon du känner, är säker på att dem vill ha en summa pengar för det :evil:

 

T.ex om du har 512 ramminne och du spelar cs som drar 256. Hur mycket arbetsminne har du kvar? Jo, du har 256 ramminne kvar att arbeta mer. Ibland brukar datorn hacka upp sig om man typ bara har 30 mb ram kvar.

Redigerat av Puck0
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är mycket möjligt, ja. inte för att 300 mhz räcker till så värst mycket men de flesta datorer segar sig bara, de hänger sig inte av dålig processor. däremot är det rätt vanligt om mna har för lite ram minne. vad har du för opertativsystem (alltså, vilket windows har du på datorn?)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

det är mycket möjligt, ja. inte för att 300 mhz räcker till så värst mycket men de flesta datorer segar sig bara, de hänger sig inte av dålig processor. däremot är det rätt vanligt om mna har för lite ram minne. vad har du för opertativsystem (alltså, vilket windows har du på datorn?)

 

Det var windows 95 men jag har installerat Windows ME, fast det kanske hade varit bättre om jag tagit Windows 98? :) Tack för alla svar & all hjälp! När man formaterar om hårddisken,tar man med :blink: mappar och alla filer då åxå?På min stationära(windows XP) hittar jag det alternativet.På den bärbara med ME,finns ingenstans där jag kan formatera om hårddisken-filer-mappar,vet ni möjligtvis var?
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var windows 95 men jag har installerat Windows ME, fast det kanske hade varit bättre om jag tagit Windows 98? :) Tack för alla svar & all hjälp! När man formaterar om hårddisken,tar man med  :blink: mappar och alla filer då åxå?På min stationära(windows XP) hittar jag det alternativet.På den bärbara med ME,finns ingenstans där jag kan formatera om hårddisken-filer-mappar,vet ni möjligtvis var?

 

Vid formatering raderas all data från hårddisken (eller ja, inte raderas men nästan).

Alltså..Ja, mappar och filer försvinner

 

Du kan aldrig formatera en hårddisk som har operativsystemet du använder installerat, från själva operativsystemet.

Alltså...om du har installerat Windows på C:, kan du inte formatera C: när Windows är igång.

 

Du måste antingen starta om datorn i DOS (om du har det dvs), starta datorn med bootbar diskett(startdiskett, installationsdiskett) eller bootbar CD(installationsCD).

 

Sedan skriver du Format C: (om din hårddisk har C som enhetsbeteckning)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det var windows 95 men jag har installerat Windows ME, fast det kanske hade varit bättre om jag tagit Windows 98? :) Tack för alla svar & all hjälp! När man formaterar om hårddisken,tar man med  :blink: mappar och alla filer då åxå?På min stationära(windows XP) hittar jag det alternativet.På den bärbara med ME,finns ingenstans där jag kan formatera om hårddisken-filer-mappar,vet ni möjligtvis var?

 

Tack!Tror du min gamla-klena dator är emot Windows ME,kan det göra datan seg-att den hänger sej? Eller kan det vara mitt antivirusprog F-secure? :unsure:
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack!Tror du min gamla-klena dator är emot Windows ME,kan det göra datan seg-att den hänger sej? Eller kan det vara mitt antivirusprog F-secure? :unsure:

 

 

Minsta rekommenderade för Win98 är 16MB RAM - 66 MHz Processor

 

Minsta rekommenderade för WinME är 32MB RAM - 150 MHz Processor

 

 

Ja...du kan ju själv räkna ut vilket som kräver minst :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

om jag har förstått det rätt så behöver datorn inte "springa" så långt för att hämta information om man har bra RAM-Minne ?

 

Ju mer RAM - Desto mer samlat ligger det datorn behöver använda ?

Eller har jag förstått fel ?

 

Defragmentera är också ganska bra att göra, tror jag.

Kan inte mycket om sånt här :P

Redigerat av Zimens
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
×
  • Skapa ny...