pollenallergi Skrivet 5 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 5 Mars 2006 Fåret ser ut som den person som man tagit en viss gen från och placerat i äggcellen. Den är inte fejkad, utan föds helt normalt, men ser ut likadant som en annan. Och Outside enemy: Barnet kan inte vara med och bestämma ändå, eftersom det inte har fötts än. Men om du syftade på typ det klonade barnets syskon som man tänker ta en gen ifrån så ska det givetvis få vara med och bestämma. Asså, ett klonat barn föds som ett vanligt, men ser likadan ut som en annan person, exempelvis föräldern, så det ända felet med att klona nån vore att "klonen" skulle tycka att det var jobbigt att se ut som nån annan och veta att den personen ser ut så naturligt men inte en själv. Men i övrigt ser jag inget fel med det. Och det räcker. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kola_king Skrivet 5 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 5 Mars 2006 Jojo, visst, men detta med "moraliskt fel" fattar jag inte. Jag ser inget moraliskt eller etiskt fel med det. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
pollenallergi Skrivet 5 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 5 Mars 2006 Jojo, visst, men detta med "moraliskt fel" fattar jag inte. Jag ser inget moraliskt eller etiskt fel med det. Det är ju just det du nämner som är etiskt och moraliskt fel, att klonerna kanske inte vill vara kloner eller behandlas som "vanliga" människor och som om de var kloner. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kola_king Skrivet 5 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 5 Mars 2006 (redigerat) Asså vad jag menar med moraliskt fel, är att man säger typ: "Man ska inte mixtra med folks utseende" men inte av medkänsla för personen som blir klonad utan just för att man inte ska "leka gud". Redigerat 5 Mars 2006 av kola king Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
pollenallergi Skrivet 5 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 5 Mars 2006 Asså vad jag menar med moraliskt fel, är att man säger typ: "Man ska inte mixtra med folks utseende" men inte av medkänsla för personen som blir klonad utan just för att man inte ska "leka gud". Moral är något vi människor har för att avgöra rätt och fel, det finns inga kategorier i moral. Det är fel, puss. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kola_king Skrivet 6 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 6 Mars 2006 Puss? :huh: Aja, men jag kan erkänna att jag inte riktigt tänkt på den klonade personens känslor i det hela. Och givetvis räcker det för att man inte ska klona, men det övriga ser jag inget fel på. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst Mujo Skrivet 6 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 6 Mars 2006 Om gud hade velat att vi skulle kunna klona hade vi kunnat klona sen vi gjordes. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 6 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 6 Mars 2006 Så om gud hade velat att vi skulle använda internet så hade vi kunnat göra det sedan vi gjordes ? Det är INGET fel med kloning Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kola_king Skrivet 6 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 6 Mars 2006 Lite fel, om man betänker den klonades känslor. men iövrigt inget fel. Nu får man ju anta om gud äns finns, men det får vi ta i en annan tråd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Shaddy Skrivet 7 Mars 2006 Författare Rapport Dela Skrivet 7 Mars 2006 Men borde inte personens känslor bestämma allt? Och förresten så tror jag att de flesta av oss tycker det är mycket ''trevligare'' att föröka sig på det naturliga sättet. :D Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
kola_king Skrivet 7 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 7 Mars 2006 (redigerat) Antagligen, men kloning är förökning på det naturliga sättet, fast med lite inlägg i själva fostret. Det är inte som celler klonar sig. Det är helt anorlunda. Redigerat 7 Mars 2006 av kola king Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Guggo Skrivet 7 Mars 2006 Rapport Dela Skrivet 7 Mars 2006 Lite fel, om man betänker den klonades känslor. men iövrigt inget fel. Nu får man ju anta om gud äns finns, men det får vi ta i en annan tråd. Tänk om den klonade tycker det är skit häftigt att vara klonad. Någons känslor kan man aldrig veta i förhand. Tänker man så borde det vara förbjudet att skaffa barn också. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.