Hoppa till innehåll

Driver: Parallel Lines


Cyper

Rekommendera inlägg

Driver 1 på Playstation blev en storsäljare, dock förstörde Driver 2 ryktet för spelet. Driver 3 blev ett spel som var bra så länge man satt I bilen. Den dåligt styrda karaktären samt alla buggar förstörde glädjen. Vi får hoppas på att Driver: Parallel Lines blir en lika stor hitt som Driver 1 var på sin tid.

 

Videos

Bilder I massor (kvaliten varierar enormt)

 

Driver's alla vapen

 

Fordon I spelet (Vet inte och tror inte alla finns med)

 

Reflections lovar att de lärt sig av misstagen med Driv3r och ska nu fokusera mer på bilkörningen när spelserien tar steget till New York under 1970-talet. Man spelar en polis utan samvete som ska ha stor frihet att göra vad han vill i staden. 

 

Förhandstitt på spelet

 

När det fjärde spelet i Driver-serien släpps i mars har utvecklarna mycket att bevisa. Kan en stenhård miljö under 1970-talets New York hjälpa en före detta klassisk spelserie att återfå trovärdigheten?

 

 

Det fungerar smidigt att köra och skjuta samtidigt i spelet.

Från klassiker till buggsoppa

De brittiska utvecklarna Reflections släppte Driver till Playstation och det blev en omedelbar klassiker och stilbildare för många år framöver. Rockstar Games må vara herren på täppan nu med sina Grand Theft Auto-spel i tre dimensioner, men då var det Reflections och inga andra som visste hur man skapade biljakter med både attityd och skön körkänsla.

  Reflections hade tidigare gett oss smått oförglömliga upplevelser med Destruction Derby-spelen, men efter framgångarna med Driver fick de problem. De gjorde det halvt misslyckade Driver 2, det småskojiga Stuntman och det buggiga Driver 3, men lyckades aldrig komma i närheten av det genomslag som de fick med det första Driver. Fler och fler röster höjdes om att de tappat känslan för att skapa bra spel och i den ständiga ström av spel som släpps varje år vände köparna blickarna åt andra håll. Framför allt fick Driver 3 hård kritik för allt som hände utanför bilen. Körkänslan behärskar de, men så fort de lät huvudpersonen lämna bilen ställde de till det för sig med taskig kontroll och bråkig kamera.

 

 

Fjärde gången gillt?

Enligt studiochefen Gareth Edmondson kan Reflections inte enbart skylla på utgivarna att spelet fick stressas fram. De var helt enkelt försenade och fick stå sitt kast. Självklart påstår sig teamet den här gången veta vad som ska göras för att få serien tillbaka på spåret. Skillnaden är att det den här gången verkar det dock ligga något i de orden. Spelet vi fick se och testa hade inte i närheten av lika många buggar som föregångaren led av och då återstår det ändå två månader innan releasen.

 

 

Även om det saknas licenser känns bilarna väldigt tidsenliga. Detsamma gäller motorcyklarna.

Inga licenser

Det är i den fjärde delen, kallad Driver: Parallel Lines, dags att bege sig tillbaka i tiden. Tänk er New York i slutet av 70-talet. Tänk er köttbullsfrisyrer och utsvängda jeans. Tänk er hård attityd med bandspelare stora som hundkojor över axeln. Och framför allt; tänk er bilarna. Ford Mustang, Corvette Stingray, Dodge Charger med flera. Tänk er sedan allt detta ackompanjerat av all den sköna musik som gjordes under den här tiden och ni är kanske inte riktigt lika skeptiska längre? Tyvärr är dock bilmärkena inte med i spelet. Här finns inte en licens så långt ögat kan nå och anledningen är enligt Gareth Edmondson att inga biltillverkare vill förknippas med den hårda attityd och de många sönderslitna fordon som förekommer i spelet.

 

 

Moralen försvann med Tanner

Huvudpersonen i Parallel Lines kallas The Kid. En ung kille med långt hår och pilotglasögon som inte stoppar för någon eller något på sin väg att göra sig ett namn i den undre världen. Vi kan räkna kallt med att varenda tur vi tar i ett fordon kommer att köras med den hänsynslöshet som det tillstår en ung man som inte har några moraliska förpliktelser. Föregångarnas huvudperson Tanner har alltså övergivits. Mycket på grund av att Reflections därmed slipper ta så stor moralisk hänsyn i spelet. Det är fritt fram för spelarna att härja i staden. Det värsta som kan hända är att de får snuten efter sig.

  Det ska finnas över 80 olika fordon i spelet som självklart alla kommer ha unik fysik och körkänsla. Allt från skåpvagnar till sportbilar och motorcyklar. Dessa kan samlas i The Kids garage. Där kan de också modifieras på en rad olika sätt för att göras mer personliga och för att prestera bättre i spelets många krävande körsekvenser. Man kan ge dem olika utseenden, utrusta dem med lustgasfunktion, förse dem med skottsäkert glas eller tonade rutor för att minska risken att snuten känner igen dig.

  För att köpa dessa modifieringar krävs det stålar och dessa skaffar man genom att utföra de 100 sidouppdrag som finns utspridda i spelet.

 

 

Här ser vi några av de ungefär 10 procent som utspelar sig till fots i spelet.

Smidig frihet

Till skillnad från tidigare delar är nämligen Parallel Lines betydligt friare. Man kör runt i en version av New York som modifierats något för att förbättra körupplevelsen. Spelområdet ska dock vara nästan lika stort som i de tre tidigare spelen tillsammans.

  På en liten karta kan man se vilka uppdrag som kan utföras härnäst och när du tröttnat på att cruisa omkring bland medtrafikanterna kan du köra till något av dessa uppdrag och då kastas rakt in i handlingen som för spelet framåt. På detta sätt når man inte bara uppdragen i spelet utan även minispel och andra spellägen. Flera Destruction Derby-liknande minispel hittar man till exempel om man letar lite. Allt sker helt utan laddningstider. Misslyckas du med ett uppdrag kan du antingen välja att starta om det från början eller helt enkelt fortsätta köra där du är. Oavsett vad du väljer slipper du vänta på att nästa sekvens ska laddas in. Över huvud taget ser spelet ut att vara väldigt snabbt och smidigt i allt från menyer till spelupplägg.

  I takt med att du klarar uppdrag låser du upp nya och får veta mer om The kid och handlingen. Reflections lovar oss att det ska vara en genomarbetad story med många överraskande vändningar. En viktig förändring av intrigen är till exempel att man senare i spelet förflyttas fram till nutid och där får se ett förändrat New York och betydligt äldre karaktärer. Mer än så vill jag inte berätta för att inte förstöra spänningen för er.

 

 

Filma dina biljakter

Sedan Driv3r, som förra delen i serien kallades, har grafikmotorn finputsats och klarar nu av att visa ännu fler bilar på skärmen samtidigt, förstörbar omgivning, förbättrad fysik och en bättre fartkänsla. Några av de snabbaste bilarna i spelet kan trimmas till rena Burnout-farterna. Precis som i föregångaren kan man i Parallel Lines när som helst gå in i ett filmvisningsläge och skapa filmer av sina bästa biljakter eller snyggaste trick. Dessa kan sedan avnjutas i slow motion eller ifrån flera olika kameravinklar. En läcker funktion för biljaktsfantasterna.

  The Kid kan ta sig ur sin bil och sno åt sig vilken kärra han vill. En del av uppdragen är helt eller åtminstone delvis baserade till fots, men en klar majoritet (90 procent enligt Gareth Edmondson) av dem handlar om att ratta coola bilar. Låter som att Reflections insett sina begränsningar. Reflections förklaring är dock att de vill fokusera på körningen trots att spelet till fots inte är dåligt.

 

 

The Kid i garaget där man kan fixa till sina bilar både utseende- och prestandamässigt.

Ta hand om New York’s Finest

Det har lagts ner mycket krut på att göra New York till en levande stad. Förutom betydligt fler fotgängare och trafikanter än i Driver 3 så kan vi också se fram emot många slumpmässiga händelser i staden. Bankrån eller polisjakter som du själv inte är inblandad i till exempel. För ens egen del gäller det att se upp med vilka brott man utför i staden. Småbrott lockar inte fram så mycket kraftfulla insatser från polisen, men om du börjar köra över folk, skjuta ner dem från förarsätet eller ställa till med kaos på vägarna så kan du räkna med att New York’s Finest kommer att göra allt de kan för att stoppa dig. Det inkluderar helikoptrar, specialfordon och tunga vapen.

  En cool finess som lagts till är att man numera kan skjuta från bilen med ett väldigt lättkontrollerat system där man byter mellan automatiska mål och enkelt träffar dem om vägen fram till dem är fri. Vi fick bland annat se hur det går till när The Kid har ett raketgevär bakom ratten. Det slutade med massiv, härlig förstörelse.

 

 

Bäst sedan Driver?

Reflections har valt en cool tidsperiod, ett grymt soundtrack (Blondie, David Bowie, Stranglers med flera), en intressant stad, kraftigt förbättrad grafikmotor och verkar ha insett sina begränsningar. Det är tillräckligt för att mina förhoppningar ska vara vid liv i alla fall. Jag vågar inte lova något, men frågan är om inte Reflections kommer släppa sitt bästa spel sedan Driver i mars i år.

 

http://www.spel2.se/images/bildarkiv/22/2238/1135545272-5.jpg

 

http://www.gtasajten.com/forum/uploads/post-33-1142108724.jpg

 

Här har vi en liten del av staden!

http://www.driver-dimension.com/driver4/carte_newyork.jpg

Redigerat av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst QuikSilver

Jag längtar till det här spelet! Ser riktigt grymt ut, med tanke på 3:an så

kan man ju knappt bärga sig!

Redigerat av R-110
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Skrivet (redigerat)

Shit grymm text har du skrivit den själv? Fasst grafiken ser ju inte så fin ut. vet du om man kan råna på spelet?

 

Som du ser på bilderna så varierar grafiken väldigt mycket. Man ska alltid vara skeptiskt mot bilder, antingen ser dom dåliga ut eller för bra ut. Som jag skrev, varierar på kvaliten på bilderna. Har inte skrivit texten själv det är därför jag har quotat den. :)

 

Edit: Driver 3 var ett bra spel tills man satt sin fot utanför bilen. Det var då den dåliga kameran och den svåra kontrollen förstörde allt. Med tanke på 3:an grymma bilfysik och fartkännsla så får jag ännu mer lust att köpa det hä eftersom den ska vara förbättrad!

Redigerat av Cyper
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äh varför köpa det där när man kan vänta till 28:de April och köpa nya GTA till ps2! ;)  :gitarr:

 

Vad babblar du om ?

Det nya gta till ps2 kommer inte förrens år 2007

Medelade take two i deras kvartals-rapport

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äh varför köpa det där när man kan vänta till 28:de April och köpa nya GTA till ps2! ;)  :gitarr:

 

Liberty City Stories ja. Kommer att vara på ungefär samma nivå som GTA3 vilket Driver: Prallel lines lär vara.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

×
  • Skapa ny...