Gäst newnameguy Skrivet 21 Mars 2006 Rapport Skrivet 21 Mars 2006 Hej! Jag har en kabel som jag kopllar upp mot min ruter där hemma (jag menar den som finns emellan laptopen och rutern) Jag undrar då, kan den kabeln funka som SPELKABEL mellan 2 datorer? Citera
epaaj Skrivet 21 Mars 2006 Rapport Skrivet 21 Mars 2006 Som jag förstått så behöver du oftast en korsad nätverkskabel om du ska ansluta två datorer direkt utan hubb/switch/router. En vanlig tvinnad nätverkskabel måste du ha hubb/switch/router till för att det ska funka. Citera
Gäst newnameguy Skrivet 21 Mars 2006 Rapport Skrivet 21 Mars 2006 Epaaj, menar du att kabeln ska se du lika dan i båda änderna!? För det gör min kabel, kan jag och min kompis spela då? Citera
epaaj Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Skrivet 22 Mars 2006 Jag har inte sagt nåt om att kabeln ska se likadan ut i båda ändarna. Men eftersom det bara finns en typ av attag i nätverkskort så måste det vara samma i båda ändarna. Citera
Desu Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Skrivet 22 Mars 2006 Jag e väldigt bra på datorer och jag hjälper gärna folk med dator problem. en korsad kabel är en kabel som kan kopplas mellan 2 st datorer utan hub/switch/router. en enkel är en kabel som kräver att du kopplar den till en hub/switch/router. för att sen ta en annan enkel kabel från huben till den andra datorn. hur ser kabeln ut? har du en bild på kabeln? posta då gärna en bild på kabeln så jag får kolla. Citera
Gäst newnameguy Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Skrivet 22 Mars 2006 Jag hittade varken bild eller kunde varken ta bild, men jag kan säga att båda änderna passar till både datorn och routern. Citera
Desu Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Skrivet 22 Mars 2006 Hmmm.... okej. har ni 2 st datorer hemma hos dig? Citera
Gäst newnameguy Skrivet 22 Mars 2006 Rapport Skrivet 22 Mars 2006 jag ska gå hem med min laptop till en kompis <_< annars ja... vi har 2 datorer, och jag förstår hur du tänker :) Citera
Desu Skrivet 23 Mars 2006 Rapport Skrivet 23 Mars 2006 ja det verkar du göra det e bara att prova kabeln. om ni får minst 5 paket( på status skärmen över den nätverks anslutning) att skickas och ta i mot så är kabeln korsad vilket betyder att du inte behöver nån router elle hub och switch för att connecta mellan 2 st datorer Citera
Gäst data-typen Skrivet 23 Mars 2006 Rapport Skrivet 23 Mars 2006 en vanlig kabel är oftast grå och en korsad är färgad i rött eller blått (det kan vara i en annan färg med röd och blå är dom vanligaste) Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.