Hoppa till innehåll

Riksdagsval 2006.

Boffaroffe

Vem ska vinna riksdagsvalet 2006?  

159 medlemmar har röstat

Du har inte behörighet att rösta eller se resultaten från denna omröstningen. Vänligen logga in eller bli medlem för att rösta.

Rekommendera inlägg

• Svar 581
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Oljan kommer att försvinna för gott om sisådär 30-50 år, och det kommer att skapa en väldans med problem runt om i världen.

94 % av all transportutrustning fungerar pga oljan och när denna produktion tar slut så slutar det med att affärerna bla inte får tillräckligt med varor samt banker som inte får pengalaster varje måndag.

Om nu vi ska fortsätta med bensindrivna fordon så kommer vi att ligga dåligt till i tekniken när oljan väl tar slut.

Om man redan nu börjar med att skapa milövänliga bilar som kan drivas med ett antal ämnen som tex etanol och väte, så kommer vi att ha skapat fordon som inte är beroende av oljan/bensin.

Jag gjorde själv ett test på Ungval.se och det visade sig att jag som 76 % är Socialdemokrat vad gäller ett visst antal punkter, som tested baseras på.

Dock så vet jag inte om jag har samma åsikter när jag får rösträtt om vid 21-årsåldern, eller om jag ens vill rösta alls.

Jag gillar vissa punkter ur varje parti så det blir väldigt svårt att verkligen stå för ett parti och engagera sig när partiledaren för detta parti debatterar i media.

Då förstår jag dig.

Hur kommer det sig att Socialdemokraterna regerat 65 av 71 år? Jo, de håller sina punkter, och har erfarenhet i situationer som tex Tsunamikatastrofen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Sedan 1994 då socialdemokraterna fick väljarnas förtroende har sverige gjort en ordentlig resa. Tolv år har gått och här följer några exempel på vad som skett sedan dess.

Över 300 000 nya jobb har skapats. ^1

Statens lånebehov har minskat från 20972 kronor per invånare har vänts till ett överskott på 1558 kronor per invånare ^2

Reallönerna har ökat med i genomsnitt 3% per år ^3

Nya universitet har startat i Karlstad, Växsjo, Örebro och vid Mitthögskolan. 125 000 nya högskoleplatser har skapats. ^4

Nya företag har etablerats rekordsnabbt, år 2005 startade 44 585 nya företag, det är 10 000 fler än 1994 ^5

Maxtaxa i äldreomsorgen har införts som innebär att ingen betalar mer än 1588kr per månad ^6

Maxtaxa i barnomsorgen, höjda barnbidrag, flerbarnstillägg från och med andra barnet och förbättringar i föräldraförsäkringen gör att barnfamiljernas ekonomi har stärkts. ^7

Föräldraförsäkringen har förlängts med sammanlagt 3 månader till 16 månader totalt.^8

Sveriges miljö rankas som nummer 2 i världen efter Nya Zeeland i en amerikansk utvärdring i januari -06 ^9

Källor:

^1 SCB

^2Riksgäldskontoret

^3SCB

^4Utbildningsdepartementet

^5ITPS

^6Socialdepartementet

^7Socialdepartementet

^8Socialdepartementet

^9Undersökning gjord av miljöexperter vid universiteten Yale och Colombia, januari 2006

Har skrivit av detta från ett litet häfte jag fick av socialdemokraterna i eftermiddags.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Perisoreus

Exakt!!! Och till miljöpolitiken har (s) fått influenser av (mp). Jag kan inte förstå hur någon allvarligt kan tänka sig rösta på de borgerliga! Deras åsikter är helt enkelt... felaktiga! Vid decennieskiftet 1980-1990 växte sig de borgerligas stöd, de kom till makten och raserade den svenska ekonomin. Nu har (s) tillsammans med (v) och (mp) byggt upp Sverige till ett välmående land igen och så finns det ändå folk som klagar!

P.S. Fick 95% på miljöpartiet och 90% på (v) på ungtval.se.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Suck, de borgliga tänker inte fel, de tänker helt rätt, miljöpartiet var på vårt gymnasium idag, de är ju helt ute och cyklar. Miljövänliga produkter, vem vill ha det, det suger verkligen.

Fick ca 90% på Moderaterna, ca 80% på Folkpartiet och ca 70% på Kristdemokraterna. Efter alla 30 frågor hade jag totalt 0% på vänstern, miljöpartiet och kanske 5% på sossarna.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mm. Att tänka på hur Jobben, Skolan, Vården, Äldreomsorgen ska fungera kommer före än Bidragsystem och Miljön.

Mujo, det går bra för några. Men inte för dem flesta. Många kan inte ens leva på den lön dem får för dem högaskatterna.

Dem som kämpat med sin utbildning ska få ha det mest. Dem som inte ens har försökt lära sig ett skit kan slänga sig i vägen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Mm. Att tänka på hur Jobben, Skolan, Vården, Äldreomsorgen ska fungera kommer före än Bidragsystem och Miljön.

Mujo, det går bra för några. Men inte för dem flesta. Många kan inte ens leva på den lön dem får för dem högaskatterna.

Dem som kämpat med sin utbildning ska få ha det mest. Dem som inte ens har försökt lära sig ett skit kan slänga sig i vägen.

Fel, det går bra för dom flesta, men det är fortfarande några som har det dåligt.

Alla ska med!

Ge oss 4 år till så är det fixat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
  • Skapa ny...