Hoppa till innehåll

Monarki

Gäst Perisoreus

Rekommendera inlägg

Varje år lägger (V) in en motion om monarkins avskaffande. De har aldrig varit i närheten av att få igenom den. Xade kanske är (v) igentligen...

Nej, inte direkt. Jag bryr mig egentligen inte om kungafamiljen, men jag vill mycket hellre ha President!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Svar 90
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Varje år lägger (V) in en motion om monarkins avskaffande. De har aldrig varit i närheten av att få igenom den. Xade kanske är (v) igentligen...

Varför vill du ha en President ?

Kom inte med " Eftersom USA har det " eller något liknande, säg din EGEN åsikt och bli inte påverkad av andra !

Monarki ska vara kvar, eftersom vem skulle annars representera Sverige, och vilka kungligheter skulle vara vid t.ex den där Alfred Nobel's ceremoni, om man säger så.

En fråg, vilken är dyrast, att ha President eller eller kung ( monarki ) ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Sandkaka

Kungen har dyslexi. Vi borde välja ut en vettig person som kan representera Sverige utomlands.

3.2 Grodor

Det är känt att kungen har dyslexi och även i övrigt inte är någon intellektuell gigant. Detta i kombination med att han årligen förväntas göra en större mängd uttalanden under t.ex. statsbesök, olika typer av invigningar, studiebesök, galor och intervjuer har lett till att Carl Gustaf låtit sig undslippa en och annan kunglig groda under årens lopp:

1950-talet "När jag blir stor skall jag bli knug" (Uppsats i skolan enligt obekräftat rykte, upphov till ordet knugen som synonym till kungen)

år 1977 "Jobbet är för tungt för en flicka." (apropå kognatisk tronföljd)

år 1978 "Jag gillar inte att inviga kärnkraftverk, men gör det om jag får order."

år 1985 "Kära örebroare." (Talade till arbogabor)

år 1985 "Ämnet för dagen brännskador." (Vid invigning av läkarkonferens om stelkramp)

år 1985 "Jag inviger härmed färjan som ska gå mellan...mellan...mellan hållplatserna!"

år 1989 "Om inte Gro Harlem Brundtland kan ta hand om sälproblemen, så undrar jag, hur ska hon då kunna ta hand om det norska folket?" (apropå Norges ifrågasatta jakt på säl)

år 1995 "Ärade rektor vid Uppsala universitet." (Tal till rektor för Lunds universitet)

år 1999 "Det är när man har semester som man kan göra sådant här" (Kungen hade semester och besökte översvämmningsdrabbade områden. Vissa tolkade uttalandet som en kritik mot Göran Persson som också hade semester och inte besökte översvämmningsdrabbade områden.)

år 2002 "Jag tycker det är viktigt att se framtiden an i ljusa färger. Att vara pessimistisk hjälper ingen, varken Dig själv eller andra. Men det gäller att ha kraft att ta tag i sitt eget liv. Det kommer inga stekta sparvar flygande om Du inte själv bemödar Dig om att göra Ditt bästa." (Jultal till svenska folket)

år 2004 »Sultanen har en kolossal närhet till folket«, »jag upplever det som ett mer öppet land än något annat man kan tänka sig.« (Om Brunei och dess diktator, under ett statsbesök i landet)

Från susning.nu. Redigerat av katten
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har hört att det enbart påverkar läsningen och skriv svårigheter ?

Monarki ska vara kvar, det skadar väl inte Sverige.

Vad kommer man att tjäna på ifall man tar in t.ex President och avskaffar monarkin ?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Sandkaka

Kära örebroare, nu tycker jag vi avskaffar kungen och gör avskaffningsdagen till en helgdag (och flaggdag) -.-.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Kanske kan göra om det lilla mes land vi lever i till ett modigare land. Ett land som vågar ta ställning. Som är med i krig och har mer stake.

Det är bättre att vara ett mesland, det är bättre för folket de kan känna sig tryggare. USA som är ett så kallat modigt land har lagt sig i andras länders politik för mycket. Gensvaret blir 11 September.

Så min fråga är varför vill du att Sverige ska ha mer stake? I mina ögon låter det som en idiotisk idé.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har hört att det enbart påverkar läsningen och skriv svårigheter ?

Monarki ska vara kvar, det skadar väl inte Sverige.

Vad kommer man att tjäna på ifall man tar in t.ex President och avskaffar monarkin ?

Inte ett korvöre, tvärtom. President är dyrare än kung.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

eeh... säga emot sig själv ?

En president är iaf utvaldvilket pucko som helst kan inte bli det. *Host* kungen *host*.

Vem som helst kan verkligen inte bli kung. Det är det bara ytterst få personer i Sverige som kan bli. Den posten måste man födas till. President däremot, det kan vilken idiot som helst bli, eftersom han väljs. Vilket j*vla keff som helst i sverige kan ställa upp i valet, och väljas till president. Och hur som helst, så är kungen iallafall smartare än dig (vilket iofs inte säger så mycket).

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
  • Skapa ny...