Hoppa till innehåll

Guantanamo Basen


Dellamorte
 Dela

Rekommendera inlägg

Det ni missar är att ingen som nu sitter i Guantanamo är dömd för något brott.. dom är inte ens anklagade för något brott.

 

Under kriget mot talibanerna i Afghanistan tillfångatog USA ett antal individer, även barn, som nu sitter fängslade i fångläger vid Guantánamobasen på Kuba. USA erkänner dem inte som krigsfångar, eftersom det skulle ålägga USA en mängd förpliktelser enligt folkrätten. Istället kallar USA de för "olagliga kombattanter", ett begrepp som enligt i stort sett alla jurister inte är erkänt i internationell rätt.

 

Antingen är man då krigsfånge och skyddad av tredje Genevekonventionen, eller så är man civil och skyddad av den fjärde Genevekonventionen, Något som USA med det nya begreppet "olagliga kombattanter" vill undvika, Alltså förvägra människor sina mänskliga rättigheter

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 30
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Har sätt program om det här stället och det är definitivt inget trevligt ställe. Det fungerar som en tortyrbas enligt det programmet som jag såg på. Men det värsta är att många som sitter där kan vara oskyldiga och aldrig gjort något brott.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag tror jag sett samma program. Det är väl en kille som provar på hur det är att leva på Guantanamo-basen? Om det är samma program som du sett så kan jag bara säga att det är rätt så hemskt att folk sitter inne där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför visar inte Kuba vart skåpet skall stå?

 

Dom kan väl förkorta kontraktet?

 

 

kontraktet gick ut för flera år sedan...men eftersom usa fortsätter att skicka checkar till Fidel Castro och han tar emot dem även att han inte löser in dem...Fidel Castro tog emot en check och löste in den på 50 talet (tror jag) och det anser usa som att Kuba vill ha dem där...

 

 

har skrivit slart uppsatsen och lämnat in den nu...så jag vill tacka er för era inlägg och era åsikter...TACK :student:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...