Hoppa till innehåll

Den Blomstertid Nu Kommer


Jason__Voorhees
 Dela

Rekommendera inlägg

  • Svar 140
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Sverige har en lagstadgad religionsfrihet. Vad innebär detta?

 

Innebär religionsfrihet "rätten att fritt utöva MIN religion på det sätt JAG finner korrekt" ? Knappast, denna tolkning skulle ge alla människor att, i religionens namn, utföra godtyckliga handlingar mot vem som helst. Mord, övergrepp som begås i religionens namn blir acceptabelt. Förtal av folkgrupp i religionens namn blir acceptabelt.

 

Anser man - som jag - att religionsfriheten innebär "rätten att slippa ta del i eller bli utsatt för ANDRA människors utövande av SIN religion" tror jag att man löser många problem som uppstår i den första tolkningen. Du har fortfarande rätten att utöva din egen religion - men du har inte längre rätten att utsätta dina medmänniskor för handlingar i din religions namn.

 

Med den senare tolkningen av religionsfrihet är det självklart att man under en skolavslutning INTE ska sjunga psalmer - lika lite som man ska läsa citat ur Koranen.

 

Barnen / ungdomarna som slutar skolan ska inte behöva välja bort skolavslutningen om de inte delar svenska kyrkans värderingar. I religionsfrihetens namn har de lika stor rätt att deltaga i skolavslutningen utan att behöva ta del i en kristen religionsutövning i form av psalmsång.

 

Att försvara psalmsången med att "det är en trevlig tradition" är ett dåligt och inkorrekt argument. Påståendet är en subjektiv värdering - det är trevligt om man är kristen, inte annars. Ta bort ordet trevlig, kvar finns "det är en tradition". Traditioner kan vara trevliga, men så är långtifrån alltid fallet. Vissa traditioner kan vara extremt motbjudande. Därför kan inte "det är tradition" vara ett tillräckligt skäl till att behålla psalmsången

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra sagt!

 

Asså som nån i topicen sa. Man får ta seden dit man kommer. gör dom inte det så kan ju lika gärna vi t.ex börja diskriminera muslimer för att dom e knäpp eller nåt sånt?

Redigerat av girder
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag undrar en liten annan sak med...  Det fins ju en lag som kallas "Hets mot folkgrupp" här... Som är typ att man inte får kränkar någon "RAS" eller någon som e gay...  Men eftersom våra dumma politiker alltid tjatar om att det inte fins några "RASER" så kan ingen dömmas för hets mot folkgrupp  :P  Mohahahhaa!  xD

 

Läs på lite mer noggrant istället...

 

Brottsbalk (1962:700)

(...)

16 kap. Om brott mot allmän ordning

(...)

8 § Den som i uttalande eller i annat meddelande som sprids hotar eller uttrycker missaktning för folkgrupp eller annan sådan grupp av personer med anspelning på ras, hudfärg, nationellt eller etniskt ursprung, trosbekännelse eller sexuell läggning, döms för hets mot folkgrupp till fängelse i högst två år eller om brottet är ringa, till böter.

Är brottet grovt döms till fängelse i lägst sex månader och högst fyra år. Vid bedömande av om brottet är grovt skall särskilt beaktas om meddelandet haft ett särskilt hotfullt eller kränkande innehåll och spritts till ett stort antal personer på ett sätt som varit ägnat att väcka betydande uppmärksamhet. Lag (2002:800).

http://www.notisum.se/rnp/SLS/LAG/19620700.htm

Redigerat av # 21
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så här skriver Skolverket

 

"Om skolavslutningen är obligatorisk för eleverna är det en del av utbildningen och därmed ställs samma krav på skolavslutningen som gäller för undervisning i skolan. Skolan bör därför utforma en skolavslutning så att varje elev kan delta och så att inte eleverna utsätts för ensidig påverkan för den ena eller den andra trosriktningen. Utgångspunkten är således att alla elever skall kunna delta i en skolavslutning."

 

www.skolverket.se

 

 

Det här borde ha hänt för många år sedan....

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Försök att föra en seriös disskusion!

 

Att invandrare finner "den blomstertid nu kommer" rasistisk är enligt mig något man påpekar för att fånga uppmärksamhet.

Dock så finner de kanske det rasistiskt av olika anledningar, och vi har ingen rätt att sitta här och förlöjliga det.

Då syftar jag förståss på de föregående inläggen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tillbaks till topicen och försök att snacka om skolavslutningar och rasism och inte vad de själva gör eller tycker/tänker.

 

 

Det här är inte en rasistisk fråga utan en religiös.

 

Ni får gärna diskutera religion i svensk komunal skola men lämna rasism utanför.

Redigerat av suna
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dessutom så får man respektera att alla tycker olika, att en del tycker En blomstertid är rasistisk så är det ju deras ensak, att andra tycker att deras mening är rasistisk är ochså ett tycke.

Men enligt min mening är det alldeles för mycket snack om invandrar politik.

Där jag bor är det nästan bara invandrare och en del slår mig för att jag pratar flytande svenska och hellst inte går ut och gör olagliga saker klockan tre på natten, men det betyder inte att alla invandrare är sådana.

Tänk på att vi alla är invandrare, om vi flyttar till norge eller något annat land är även vi invandrare då skulle nog vi bli bemötta med respekt även om några men långt ifrån alla invandrare inte är så snälla mot oss.

Mycket tyder i dagens samhälle på att muslimer blir bemötta med mer respekt än andra religioner som tex. att dom får ha slöjor visserligen är inte det samma sak som att ha på sig än keps men judar får inte ha sina jude mössor i den klass jag går i. Att ändel svenskar blir rasister är ine acceptabelt men samtidigt inte så konstigt när en del från andra länder kommer och rappar texter om hur "Keffa" vi är, och att en del barn och vuxna blir kallade "j*vla svennar" i sitt eget land.

Med detta gick jag lite of topic och det kanske låter som att jag hatar svenskar men så är inte fallet då jag själv är svensk.

Redigerat av goldust
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tillbaks till topicen och försök att snacka om skolavslutningar och rasism och inte vad de själva gör eller tycker/tänker.

 

Frågan var ju nu hurvida det är rasistiskt eller inte att utöva sina egna religioner och seder. Sedan kan jag absolut hålla med om att rasism inte hör hemma i det sammanhanget men det var det som var ämnet; hurvida det var så eller inte.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...