Hoppa till innehåll

Piratpartiet


Baranoi

Rekommendera inlägg

Mm. Ska dem som inte ens försöker och skaffa jobb ha det bättre än dem som har kämpat från när dem gick in i grundskolan få bättre?

 

De som kämpat ska få det bättre än dem som inte kämpat.

Så är det bara. Man kan inte få allt serverat på ett fat.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 147
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Mm. Ska dem som inte ens försöker och skaffa jobb ha det bättre än dem som har kämpat från när dem gick in i grundskolan få bättre?

 

De som kämpat ska få det bättre än dem som inte kämpat.

Så är det bara. Man kan inte få allt serverat på ett fat.

 

Jag har jobbat sen jag var 16, har ingen färdig gymnasiekompetens och tjänar bra jämfört med andra, bättre än många med bättre utbildning än mig. Är det rättvist? Japp, det tycker jag. Oavsett om jag skulle ha gått en lång utbildning och haft toppbetyg så skulle jag göra mitt jobb lika bra som jag gör det idag. Arbetslivserfarenhet väger oftast tyngre än utbildning, nu menar jag inte att chanserna är så stora att söka ett advokatjobb bara för att man har suttit på ICA är så stora. Men i mitt fall så har jag inte behövt utbildning, och har bytt tjänster inom företaget. Jag har glidit in på ett bananskal.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

De som har bäst utbildning ska få de bästa jobben, de som har de bästa jobben ska tjäna mest. Har du trots mindre bra utbildning fått ett bra jobb, då ska du ändå tjäna bra. De bra jobben ska ge mycket pengar, de dåliga ska ge mindre pengar.

 

Om det nu är så att utbildningen är betydelsefullt för just dom jobben så håller jag med dig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min hela åsikt är att har man bra betyg ska man få mycket lättare att få ett bra jobb, men lyckas man ändå få det jobbet och gör det lika bra så är det okej. Men man måste i första hand gå på betygen. Sedan ska de som har de bästa jobben också tjäna mest. Och de som jobbar bäst på ett företag ska få mer pengar. Tex Person 1 har samma jobb som Person 2, men Person 1 sliter och jobbar mycket hårdare än Person 2, alltså ska Person 1 tjäna mer!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min hela åsikt är att har man bra betyg ska man få mycket lättare att få ett bra jobb, men lyckas man ändå få det jobbet och gör det lika bra så är det okej. Men man måste i första hand gå på betygen. Sedan ska de som har de bästa jobben också tjäna mest. Och de som jobbar bäst på ett företag ska få mer pengar. Tex Person 1 har samma jobb som Person 2, men Person 1 sliter och jobbar mycket hårdare än Person 2, alltså ska Person 1 tjäna mer!

 

Tycker inte betygen ska ha sådan stor betydelse om det nu inte är så att utbildningen behövs för jobb. Som t.ex läkare, advokat osv som kräver utbildning. Däremot om det är så att utbildningen inte krävs för jobbet så ska man gå på arbetslivserfarenhet.

 

En person som har kämpat med en juristutbildning som söker ett kassajobb på ICA kommer därför inte ha lika stor chans som någon som inte har någon utbildning men som har erfarnheter av kassajobb tidigare.

 

Att den som sliter mest ska tjäna mest tycker jag är en självklarhet, men tyvärr är det inte så. Det finns många äldre på mitt jobb (50taggare och uppåt), som jag jobbar mycket bättre än. Vi har precis nyanställt många ungdomar som precis som jag jobbar mycket bättre än gamlingarna, men tyvärr är det ju så att deras lön är högre än våran. Detta tycker jag är fel, men får se vad jag säger sen när jag är runt 50 och trött på livet.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Min hela åsikt är att har man bra betyg ska man få mycket lättare att få ett bra jobb, men lyckas man ändå få det jobbet och gör det lika bra så är det okej. Men man måste i första hand gå på betygen. Sedan ska de som har de bästa jobben också tjäna mest. Och de som jobbar bäst på ett företag ska få mer pengar. Tex Person 1 har samma jobb som Person 2, men Person 1 sliter och jobbar mycket hårdare än Person 2, alltså ska Person 1 tjäna mer!

 

Det är det jag försöker säga alltid.

 

Har man försökt och lyckats med skolan och inte bara slappat. Resultat blir=Bra betyg

Med bra betyg blir det=Bra gymnasium

Med bra betyg i gymnasium=Lättare och hitta jobb man söker efter

Bra jobb=Mycket pengar

 

Har man bara slappat. Skolkat, inte brytt sig om läxorna=Dåliga betyg

Dåliga betyg=Dålig gymnasium

Dålig betyg i gymnasium=Dåligare jobb

Dåliga jobb som Pizzabagare=Dålig lön

 

Man ska få välja sin egen väg. Inte ska andra som har klarat sig i livet ge sina pengar till folk som slappar. Är jag ensam om det? Eller finns det fler?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men vilka är de "bästa" jobben?

Jag tycker absolut att städerskor och pensionärsomhändertagare ska tjäna mer en de gör, för det är jobbig som så många inte vill ha.

Förresten kan man slita hårt i skolan, men ändå få dåliga betyg, man kan också slappa och få bra betyg, alla har inte lika lätt skolämnena!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa jobben=De som man har utbildat sig i Gymnasiumet.

Pilot, Polis, Hotellägare.

Moberg, dem som vill få bra jobb försöker. Många barn försöker det inte ens. Dem flesta hoppar av Gymnasiumet tillåmed och blir arbetslösa. Dem använder sitt studiebidrag till Sprit, Cigg, Poker. Men inte använda det till vettigare grejer.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa jobben=De som man har utbildat sig i Gymnasiumet.

Pilot, Polis, Hotellägare.

Moberg, dem som vill få bra jobb försöker. Många barn försöker det inte ens. Dem flesta hoppar av Gymnasiumet tillåmed och blir arbetslösa. Dem använder sitt studiebidrag till Sprit, Cigg, Poker. Men inte använda det till vettigare grejer.

 

Jag gick ut grundskolan med 70% frånvaro, resultatet blev G i alla ämnen. Det säger ungefär hur mycket dessa betyg betyder. Jag sket i gymnasiet och hoppade av, men jag blev inte arbetslös utan jag började jobba direkt. Bara för att man inte har gymnasieutbildning betyder det inte att man inte "försöker". Har många kompisar som sket totalt i skolan, dom flesta har nu fasta tjänster inom diverse. Dom flesta eleverna använder sitt studiebidrag till alkohol och tobak och det har inget att göra med hur man sköter skolan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Men vilka är de "bästa" jobben?

Jag tycker absolut att städerskor och pensionärsomhändertagare ska tjäna mer en de gör, för det är jobbig som så många inte vill ha.

Förresten kan man slita hårt i skolan, men ändå få dåliga betyg, man kan också slappa och få bra betyg, alla har inte lika lätt skolämnena!

 

Man kan ju inte gå och tycka synd om folk, typ "De har dåligt jobb, vi borde ge dem mer pengar". Det ska vara tvärt om, de som har dåliga jobb, ska inte tjäna mycket pengar.

 

Alla har inte lika lätt i skolämnena, so what? Man kan inte ta hänsyn till alla, alla ska inte ha det lika. De som har det lättast får nog bäst betyg och förtjänar då bäst jobb.

 

Felet med Sverige är att det så fruktansvärt mycket empati, Man kan inte gå runt och tycka synd om folk och därför försöka vara snälla mot dem, det fungerar inte så!!!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bästa jobben=De som man har utbildat sig i Gymnasiumet.

Pilot, Polis, Hotellägare.

Moberg, dem som vill få bra jobb försöker. Många barn försöker det inte ens. Dem flesta hoppar av Gymnasiumet tillåmed och blir arbetslösa. Dem använder sitt studiebidrag till Sprit, Cigg, Poker. Men inte använda det till vettigare grejer.

 

Fick du den jobb som du alltid hade drömt om?

Xade bra sagt där. Det är fel och ta hänsyn till dem som inte kämpat i grundskolan.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...