Gäst PoisoN Skrivet 1 September 2006 Rapport Dela Skrivet 1 September 2006 Mitt gamla grafikkort, ATI Radeon 9600 har ett konstigt fel, och enligt ATI så är det tekniskt fel, och efftersom den inte är officielt byggd av ATI utan HP, så vägrar ATI reparera det. Så det är väl dags att köpa ett nytt då. Behöver ett ganska billigt (Max 3000kr) kort och jag är inte säker men jag tror att min bara tål AGP. Här är mina datorspecifikationer: SUMMARY: Mainboard : Asus A7N8X-LA Chipset : nVidia nForce2 400 Processor : AMD Athlon XP @ 2166 MHz Physical Memory : 512 MB (1 x 512 DDR-SDRAM ) Video Card : ATI Technologies Inc Radeon 9600 Series (V350) Hard Disk : SAMSUNG (160 GB) DVD-Rom Drive : RICOH DVD+RW MP5240A DVD-Rom Drive : SAMSUNG DVD-ROM SD-616E DVD-Rom Drive : MQ1494G FKZ157Z SCSI CdRom Device DVD-Rom Drive : ZK0906V FKU437J SCSI CdRom Device DVD-Rom Drive : ZK0906V FKU437J SCSI CdRom Device Monitor Type : Hewlett Packard hp v72 - 16 inchs Network Card : Nvidia Corp nForce MCP-T Networking Adapter Operating System : Microsoft Windows XP Home Edition 5.01.2600 Service Pack 2 DirectX : Version 9.0c (mars 2006) MAINBOARD: Manufacturer : HP Pavilion 061 Mainboard : Asus A7N8X-LA Bios : American Megatrends Inc. Chipset : nVidia nForce2 400 Physical Memory : 512 MB DDR-SDRAM ISA Bus : Yes PCI Bus : Yes AGP Bus : Yes USB Bus : Yes SMBus/i2c Bus : Yes Bus HyperTransport : Yes Bus CardBus : No Bus FireWire : Yes PROCESSOR: Processor : AMD Athlon XP Frequency : 2166 MHz Support : Socket A Cache L1 : 128 KB Cache L2 : 512 KB FPU Coprocessor : Present VIDEO: Number of monitor : 1 Number of Video Cards : 2 Monitor Type : hp v72 color monitor Video Card : RADEON 9600 SERIES Current Display : 1024x768 pixels at 85 Hz in True Colors (32-bit) OpenGL : Yes GDI Plus : Yes Det var specfikationerna... Här är vad mitt kort tål och vad det inte tål.. ATI RADEON 9600 General Information : Manufacturer : ATI Technologies Inc (ATI Technologies Inc) Model : Radeon 9600 Series (V350) Bus Type : AGP Total Memory : 256 MB Texture Memory : 309 MB Processor : ATI RADEON 9600 Series AGP (0x4150) Converter : Internal DAC(400MHz) Refresh Rate (min/max) : 56/120 Hz GPU Information : Number of GPU : 1 Codename : RV350 Bus : 128-bit Memory Type : DDR-SDRAM GPU Frequency : 324 MHz - [initial : 196 MHz] Memory Frequency GPU : 2 x 195.75 MHz - [initial : 324 MHz] Memory Bandwidth : 6264 MB/s DirectX Support : 9.0 GPU Configuration : CAS Latency (tCL) : 3 clocks RAS to CAS (tRCD) : 5 clocks RAS Precharge (tRP) : 3 clocks Cycle Time (tRAS) : 6 clocks Video Bios Information : Date : 03/11/06 ID : 113-AA01902-201-AS ATI Catalyst : v 6.80 General Features : Width : 320 mm Height : 240 mm Pixel per inch : 96x96 dpi bits per pixel : 32 Colour Bits/Planes : 1 Brushes : 4294967295 Pens : 4294967295 Markers : 0 Device Fonts : 0 Device Colours : 4294967295 Clip Output to Rectangle : Yes Hardware Acceleration : Yes Blend and Shade Capabilities : GradientFill Rectangle : No GradientFill Traingle : No Per Pixel AlphaBlend : Yes Premultiplied Alpha : No Raster Capabilities : Banding : No Transfer Bitmaps : Yes Bitmap >64 KB : Yes Fonts larger than 64 K : Yes DIBs : Yes DIBTODEV : Yes Flood Fills : Yes Scaling : No StretchBlt : Yes StretchDIB : Yes Curves Capabilities : Chord Arcs : Yes Circles : Yes Elipses : Yes Interiors : Yes Pie Wedges : Yes Rounded Rectangles : Yes Styled Borders : Yes Wide Borders : Yes Wide, Styled Borders : Yes Lines Capabilities : Interiors : Yes Markers : Yes Polylines : Yes Polymarkers : Yes Styled : Yes Wide : Yes Wide, Styled : Yes Polygonal Capabilities : Interiors : Yes Alternate Fill Polygons : Yes Winding Fill Polygons : Yes Rectangles : Yes Scan Lines : Yes Styled Borders : Yes Wide Borders : Yes Wide, Styled Borders : Yes Text Capabilities : Stroke Precision : Yes Stroke Clip Precision : Yes 90° Character Rotation : No Any Angle Character Rotation : No Independant X-Y Scaling : No Double Weighted Characters : No Italic : No Underline : Yes Strikeout : Yes Raster Fonts : Yes Vector Fonts : Yes Color Management Capabilities : CMYK : No Gamma Ramp : Yes ICM Device : No Det blev lite mycket... :visslar: Tack i förhand. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KalphiteQ Skrivet 1 September 2006 Rapport Dela Skrivet 1 September 2006 öhh checka http://www.komplett.se/ där finns det mesta inom Dator förlåt om jag inte säger exakt vilket. men kolla länken iaf ... Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst DonKeN Skrivet 1 September 2006 Rapport Dela Skrivet 1 September 2006 Föreslår ett 6800GT eller 7600GT därför jag tror inte att ett bättre kort kommer få din processor och prestera som den ska. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
admin Skrivet 1 September 2006 Rapport Dela Skrivet 1 September 2006 PoisoN: Skulle rekommendera att du köper ett nytt 9600 Pro. Att köpa ett AGP grafikkort idag är dessvärre dumt då AGP dels är i princip helt borta från marknaden men även då AGP korten är mycket dyrare i förhållande på PCIE korten som förövrigt även presterar bättre. Så köp ett 9600Pro då det är relativt billigt och spara pengarna till en helt ny dator längre fram. Att köpa ett dyrare kort till din dator skulle jag kalla slöseri med pengar. 9600 Pro hos komplett: http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=304764 Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.