Hoppa till innehåll

Genväg I Samma Fönster


nico

Rekommendera inlägg

Någon som vet hur man fixar så att en genväg till en annan mapp inte öppnas i ett nytt fönster utan i samma fönster som man har öppet? Har nämligen flyttat min Mina Bilder-mapp och det är grymt jobbigt att få upp två fönster när man går till den nya Mina Bilder-mappen från den gamla...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nu är jag inte helt säker på att jag har förstått vad du menar men...

I vanliga fall är det Verktyg->Mappalternativ->Öppna mappar i samma fönster.

 

Du får förklara mer ingående om vad problemet är tror jag...

För "samma fönster"-inställningen är ju standard i XP.

Genväg eller inte så ska den inställningen gälla...det gör det i varje fall för mig.

 

 

Annars får du även komma ihåg att vissa genvägar använder sig av "shell:My Pictures" kommandot för att komma in till Mina Bilder. Har du däremot flyttat denna kan det bli problem. Då kommer den alltid att försöka hitta den gamla "Mina Bilder".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nä, det är såhär att jag har en genväg som ligger i en mapp (gamla mina bilder). När jag dubbelklickar på genvägen så öppnas den i ett nytt fönster istället för i samma fönster som förut.

Men om jag öppnar en vanlig mapp direkt, inte från någon genväg, så öppnas den i samma fönster...

"Öppna mappar i samma fönster" är aktiverat.

 

Kan det bero på att genvägen länkar till en mapp på en annan hårddisk?

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ömm...nej. Har testat nu att gena till både d:- och e:-mappar och det funkar som det ska.

 

Händer det oavsett vilken mapp du gör genväg till och vart genvägen ligger?

 

Har du kollat på genvägens egenskaper så att det inte är något mysko där...nåt kommando eller liknande som inte ska vara där.

 

Har du testat att bara ta bort den gamla genvägen och lägga till en ny genväg?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har några fler genvägar och sålänge det är mappar de länkar till så öppnas de i nya fönster. Har provat skapa nya både genom Skicka till skrivbord och Skapa genväg men de öppnas ändå i nya fönster.

Ser inget konstigt i Egenskaper, Kör i normalt fönster, Mål etc stämmer såklart, Inget kortkommando, resten är tomt.

 

Nu upptäckte jag en jätteskum sak, ibland öppnas genvägar i samma fönster presis som jag vill ha det. Men det är bara ibland, oftast inte. Har inte lyckats klura ut varför det funkar ibland och ibland inte. Skitskumt :/

 

Kan det vara något gammalt avinstallerat TweakUI prog eller liknande som påverkar på något sätt?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...