Hoppa till innehåll

Skriv Bättre - Tips

Gäst Soffan

Rekommendera inlägg

Har märkt att en väldigt, väldigt stor del av fuska särskriver sönder texter så jag får ont i både kropp och själ. Samtidigt som jag vet att flera Fuskare behärskar detta fenomen har jag märkt att majoriteten visat att alla inte vet om dessa regler. Nu vill jag inte bara klaga, utan detta är viktigt att kunna. Nedan följer ett par exempel, och de markerade i röd text är felaktiga. Grön text innebär grammatiskt korrekt svar.

Favorit film

Favoritfilm

Sjuk sköterska

Sjuksköterska

Skit bra ;)

Skitbra

I det sistnämnda exemplet är "skit bra" inte längre en hyllning till något man tycker är väldigt bra, utan snarare en uppmaning till att någon ska "skita bra". Ja, visst är det hemskt? Ett bindesstreck eller ett mellanrum mindre kan göra mycket skillnad. Vid förkortningar används oftast bindestreck för att knyta samman ord, exempelvis "DVD-region" och "PAL-version". Att skriva "PAL version" är alltså fel.

Är du osäker på hur ett ord stavas finns en bra metod att ta reda på om du har rätt eller inte. Öppna http://www.google.se och skriv helt enkelt in ordet.

Här skrev jag medvetet fel på "nationalencyklopedin" ( http://www.google.se/search?hs=Na7&hl=sv&c...=S%C3%B6k&meta= ), och då rättar förhoppningsvis Google stavfelen åt dig, om du inte är helt ute och cyklar förstås.

Sedan, avslutningsvis, vill jag uppmana alla att använda skiljetecken, exempelvis punkt och frågetecken. Samt givetvis stor bokstav vid namn (gäller även länder, dock inte namn på dagar eller månader) och början av meningar.

Använd ' istället för ´. Man skriver "he's", inte "he´s". Användandet av ' gäller dock nästan uteslutet bara engelskan. Man skriver alltså inte "Patrik's", utan i svenskan blir det "Patriks". Vid ett "s" på slutet av engelskan, exempelvis Tidus, följt av substantiv, sätter man ett '. Till exempel "Tidus' Theme". Och man använder sig inte med samma regler i svenskan som i engelskans grammatik. "Fågelbur" på svenska blir "bird cage" på engelska, etc.

Skillnad på "var" och "vart": "Var" används när man talar om platser, "vart" används när man bestämmer riktningar. Exempelvis:

Var har du varit?

Var tränar du fotboll?

Var föddes du?

Vart är du påväg?

Här är ett bra exempel man kan jämföra med:

Vart ska du? (riktningen/destination)

Var ska du träna fotboll? (platsen)

Tankar, förslag, åsikter eller annat som ni vill skriva i om detta? Kanske även fylla på med saker?

Jo. Det kan vara samma ord som att är/vara/varit.

ex:

Jag är en tjej

Jag var en tjej

Jag har varit en tjej

Men det orkar jag inte skriva in nu. Kanske senare.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag klistrar det här nu!

Jag är av högsta glädje av att ni, Ytterman, tyckte om det. :) Skriv nu flickor om vad ni kan komma på som kan förbättra.

Redigerat av Soffan
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Konstigt hur folk ska ta åt sig äran av andras verk. Soffan har stulit detta material från FFUniverse.nu.

http://www.ffuniverse.nu/community/forum_s...id=116608&kat=9

Edit: Ojdå, det gick visst inte att visa trådar utan att man är registrerad. Hoppas Soffan erkänner rakryggat i alla fall.

Redigerat av Nemesis88
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Var någon som gjorde en rättstavnings guide för en tid sedan, själv uppskatade jag den, men den togs bort av att 75% av kommentarer var "Wannabe mod" och dylik...(trådskaparen själv)

Tror det var en snubbe som hete "Presentation" som b.la gjorde ett sådant inlägg <_<

Redigerat av Burken
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst
Detta ämne är nu stängt för ytterligare svar.
  • Skapa ny...