Gäst Moonwall Skrivet 20 September 2006 Rapport Skrivet 20 September 2006 Vad är en dedikerad server? :huh: Citera
Gäst Moberg Skrivet 20 September 2006 Rapport Skrivet 20 September 2006 (redigerat) En server som är dedikerad åt något, antar jag. Vet inte riktigt hur man definierar/ska förklara det. Hmm... På exempelvis CS menas väl att du startar en server. En server som du kan ha igång oberoende av ditt egna cs-spelande. Redigerat 22 September 2006 av Moberg Citera
epaaj Skrivet 20 September 2006 Rapport Skrivet 20 September 2006 Jag är inte helt säker men jag skulle säga att en dedicerad server är en server som bara används som server. Inget annat. I vissa spel kan man välja att skapa en server som dedicerad. Då menas det att du själv inte kommer ansluta till servern efter den startat, utan du får ansluta till den som om den vore vilken server som helst. Citera
Dysfunction Skrivet 20 September 2006 Rapport Skrivet 20 September 2006 Med en dedikerad server menar man oftast att "servern" har startats på en dator som endast används för att köra servern och inget annat. Alltså, precis som epaaj säger, men i vanliga fall ska ingen ansluta till servern genom samma datorn som servern ligger på. Meningen med en dedikerad server är att all datorkraft skall gå åt till att driva servern och inte att köra spelet åt en deltagare. Citera
Vitdom Skrivet 21 September 2006 Rapport Skrivet 21 September 2006 Alltså, precis som epaaj säger, men i vanliga fall ska ingen ansluta till servern genom samma datorn som servern ligger på. euhm så brukar jag göra... men vad händer då? laggar servern? det tror jaginte.. för jag har fått veta från de som spelar på min server att det är den minst laggigaste servern på hela gmod :D Citera
Gäst Keyser_Soze Skrivet 21 September 2006 Rapport Skrivet 21 September 2006 Hmm... är jag helt ute och cycklar när jag säger att det är en 24/7 server? altså den är igång dygnet runt alla dagar? Citera
Vitdom Skrivet 21 September 2006 Rapport Skrivet 21 September 2006 Hmm... är jag helt ute och cycklar när jag säger att det är en 24/7 server? altså den är igång dygnet runt alla dagar? ja nästan typ.. den "behöver" inte vara uppe 24/7 Citera
Dysfunction Skrivet 21 September 2006 Rapport Skrivet 21 September 2006 Alltså, precis som epaaj säger, men i vanliga fall ska ingen ansluta till servern genom samma datorn som servern ligger på. Jo, man kan göra det. Det beror ju också HELT på hur många servern ska rymma, hur krävande spelet är och hur bra datorn är. Ett halvtaskigt spel som t.ex CS 1.6 spelar det ingen roll på...men BF2 a la 64 spelare, kan det bli segt med. Som sagt...har du en bra dator går det bra ändå. Citera
CeZ Skrivet 22 September 2006 Rapport Skrivet 22 September 2006 Har du LAN och ska starta en server tycker jag att du ska ha en dator åt att bara hålla gång i allt. Servrar som inte är dedikerade joinar nästan ingen på. Citera
Gäst Grenade Skrivet 22 September 2006 Rapport Skrivet 22 September 2006 Vad är en dedikerad server? :huh: Vi kan börja från början: Servern är en dator som är gemensam för nätverket. Där lagras gemensamma dokument och där är den gemensamma skrivaren ansluten. För det mesta är servern just server och används inte som arbetsstation. Man talar då om en dedikerad server. En server brukar ha ett särskilt serveroperativsystem. Exempel på det är Novell Netware, Windows NT och Unix/Linux. I ett nätverk med arbetsstationer som kör programmen lokalt behöver servern inte vara en särskilt snabb dator. Men om du har tunna klienter (dumma terminaler) och kör programmen från servern, måste servern vara snabb och då måste även nätverket ha större bandbredd, dvs överföringskapacitet. :bah: Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.