Hoppa till innehåll

Filmtips-Tråden!


Dolphin
 Dela

Rekommendera inlägg

Titel The Gladiator

Kategori Action

Premiärår 2000

Regissör Ridley Scott (Har även regisserat Black Hawk Down & Hannibal)

Skådespelare Russell Crowe och Joaquin Phoenix.

 

Kort om handlingen Den blivande kejsaren Commmodus (Joaquini Phoenix) vill av ren avundsjuka mörda en tapper general vid namn Maximus (Russel Crowe) och samt hans familj. Men Maxiumus lyckas fly undan sin avrättning, när han sedan återvänder hem upptäcker han att sin familj har blivit avrättad. Det är då som Maxiums blir tillfångatagen som slav och äventyret tar sin början. Han måste nu göra allt han kan i sin makt för att överleva på Rombs gladiatorarenor. Han talang för slagsmål gör honom till den mest populäre gladiatorn på hela arenan. Maxiums vill ha hämnas på kejsaren och det finns bara ett sätt att göra det på, att bli den största gladiatorn i hela imperiet.

 

Kort om vad jag tycker om filmen

Jag tycker att detta är en av de tio bästa filmerna som någonsin har gjorts. Det är lysande skådespeleri och handlingen är utmärkt. Att handlingen är så bra, det kanske beror på att filmen är baserat på verkliga händelser i från åren efter Kristus. Det som gör filmen känd är väl de otroliga stridsscener, som verkligen är otroligt bra. Om ni inte har sätt den här filmen, så får ni smisk. Den har fått 5 Oscars och 7 Oscarsnomineringar

 

Betyg 9,8/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tittel the shining

År 1976

Genre Skräck

 

handlingen

En familj åker för att leva i ett stort övergivet hotell, allt verkar drömlik tills pappan i familjen spelad av Jack nicholson börjar se syner.

Häxor badar i husets badkar, och döda kypare serverar honom dryck om han gör tjänster till honom.

Hela familjen rasar samman, när jack försöker ta livet av familjen.

 

Vad jag tycker

Filmen är en kultklassiker och skrämmer fortfarande, det är något väldigt speciellt med denna film som är en av det första sucsé skräckfilmerna någonsin.

Stephen king gjorde en serie om filmen tidigare, och det var Stanley kubrick som var bakom kameran.

 

Betyg 8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Wallander: Luftslottet

Genre Deckare

Filmen kom år 2006

Skådespelare Krister Henriksson, Ola Rapace m.fl.

 

Kort om handlingen

En gammal man kommer in på Ystad sparbank och begär att få ta ut 20 miljoner kronor i kontanter från sit konto. En dag senare hittas han död i sitt hem tillsammans med sina två hundar, både mannen och hundarna har blivit matförgiftade med Botox. Polisens tankar riktas direkt åt Johan Haartman som äger en klinik som använder sig av medicinen Botox...

 

Vad jag tycker om filmen

Filmen var spännande och oförutsägbar. Man trodde att man listat ut vem mördaren var hela tiden men i slutet klarnade det hela. Filmen var mycket genomtänkt. Den del av skådespelarna var dock sämre opch man hörde när det var inövade repliker. För övrigt var filmen bra.

 

Betyg

Luftslottet får en 7:a av mig! :)

Redigerat av Ripto
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Umbreon_Moon

TitelJonson och Pipen

GenreBarnfilm/Komedi

Prod.år2005

Skådespelare Stefan Roos, Mikael Riesebeck, Katharina Cohen.

 

Kort om handlingen

Möt Jonson & Pipen, Västerns klantigaste cowboys! Jonson & Pipen är två fattiga bondsöner från Småland, som dragit till Amerikat för att söka lyckan som cowboys och äventyrare. Men de saknar förutsättningarna... Jonson är hysteriskt hästrädd, och Pipen, som är duons revolverman, är så närsynt att han inte känner igen sin egen spegelbild.

 

Men just som grabbarna är nära att ge upp sina drömmar om guld och gröna skogar stöter dom på Jessie, en tjej från stan som har kommit över en karta som sägs leda till Varg-Verners legendariska guldgruva. Hon ger Jonson & Pipen uppdraget att hitta gruvan - lyckas dom får dom behålla hälften av guldet! Den enda förutsättningen är att dom tar med henne på äventyret!

 

Vad jag tycker om filmenJag tycker den är kul,

jag vet att den är en barnfilm, men jag tycker den är bra ändå.

Eftersom dom är så klantiga så vet man aldrig vad dom ska hitta på härnäst!!

 

Betyg 8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tittel: Ondskan

genre: Drama

Produktionsland Sverige

 

Handlingen

Pier och erik kompis mötts på en skola, i mitten på 50 talet, skolan är bara om status och en prefekterna börjar ogilla pier.

När prefekterna som jag inte kommer ihåg namnet på, en kväll bland folkmassan bestämmer sig för att ge sig på pier, säger hans kompis Erik ifrån.

Det ger honom ödesdigra konsekvenser då Erik nu blir gängets nya offer.

 

Vad jag tycker

Filmen var stark i många moment, och var riktigt bra när dom slogs då man kände paniken.

Doc gör skådespelarn till Erik än halvdan roll.

 

Betyg: 8/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Saving Private Ryan

Genre Krigsdrama

Årtal 1998

Regissör Steven Spielberg

Skådespelare Tom Hanks, Edward Burns, Matt Damon, Tom Sizemore m.fl.

Meriter Fem Oscar och sex oscar-nomineringar

 

Kort om handlingen

D-Dagen den 6:e juni 1944. De allierade genomför den största invasionen i den militära historien. Vi får följa Kapten James Miller (Hanks) och sju andra män som fått ett speciellt uppdrag av de högst uppsatta männen i armén:

Att föra hem James Ryan vars bröder dött i strid. Generalen över USA's arme vill alltså att åtta män ska offra livet för en enda...

 

Vad jag tycker om filmen

Filmen är mycket fin och sorglig på sina ställen. Den handlar mycket om hjältemod och uppoffring. Filmen har mycket bra skådespelare och grymma special-effekter. Steen Spielbergs mästerverk är som tar en med storm ocg får en att tänka till.

 

Betyg

Filmen får 10/10 av mig.

Redigerat av Ripto
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Beck 17 - Skarpt Läge

Kategori Thriller (Svensk film)

Regissör Harald Hamrell

Huvudskådespelare De spelas av Peter Haber & Mikael Persbrandt. (De är kända för sina roller i de övriga Beck filmerna)

Premiärår 2006

 

Kort om handlingen

Beck är tillbaka på både gott och ond, det är åter dags för Beck och hans team att lösa mord och andra gåtor. Denna film handlar om: En dag får polisen in ett larm om en brutal kvinnomisshandel, i ett övergivet hus hittat en lik av en man. Ägaren till huset och hennes två barn är spårlöst försvunna. Martin Beck och Gunvald Larsson får reda på att de gömmer sig, men varför gömmer de sig?

 

 

Kort om vad jag tycker om filmen

Jag tycker att det är en bra thriller film, den är strålande för att vara svensk. Men vad kan man förvänta sig, om Gunvald får vara med så blir det alltid liv i filmerna. Med andra ord så är det bra skådespelareprestationer i filmen, Gunvald gör stora intryck på en och spelar sin roll väldigt övertygande. Handlingen är det inte heller något större fel på, så jag rekommenderar att ni host köper den på Internet.

 

Betyg 7,8/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Dark_Zebra

Titel:Peter Jacksons King Kong

Genre:Action/Since Fiction

Årtal:2005

Regissör:Peter Jackson

Skådespelare:Naomi Watts,Jack Black,Adrien Brody m fl.

 

Handlingen:Carl Denham har upptäckt en ö ingen människa har varit till.Han vill göra en film där men direkt cheferna för filmbolaget vet om det får han sparken.Han träffar Ann Darrow som har fått lämna en teater p g a konkurs.Han lånar en båt med besättningsmän och åker i väg till Skull Island.Men han vet inte vad som väntar där.

 

Vad jag tyckte om filmen:Den var väldigt bra film,fast den var 3 timmar lång.King Kong tar det mesta av spänningen.Det är typisk Since Fiction i den.Jag rekomenderar att titta på den,verkligen!

 

9,5/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel: Flying Daggers (Orginaltitel: SHI MIAN MAI FU)

Genre: Action/Drama/Romatik

Årtal: 2004

Regissör: Zhang Yimou (regisserade även vackra "Hero")

Skådespelare: Takeshi Kaneshiro, Andy Lau, Zhang Ziyi, Dandan Song.

 

Kort om handlingen: Filmen utspelar sig under Tang-dynastin (618-907) någon gång efter år 859 e.Kr.

Kejsaren har en korrumperad regering, och han själv är inkompetent.

Som en följd av att politisk oro råder i landet bildas en rad rebellarméer, den mäktigaste av dessa är "De flygande dolkarnas hus".

Även om deras forna ledare är död, existerar de under sin nya, hemliga ledare.

Två poliser, Leo och Jin, får i uppdrag att inom tio dagar tillfångata den nya ledaren.

De har en plan för att lyckas med detta, de ska gripa den nya, blinda dansösen Mei på det lokala glädjehuset, som de tror är dottern till den forna ledaren.

 

Vad jag tycker om filmen: Den här filmen, precis som "Hero", är väldigt vacker.

Den har några av dem vackraste scener jag sett i en film, blandannat en där Mei och Jin blir jagade av några soldater som liksom svävar mellan bambuträden.

Den har en bra handling, och är som sagt väldigt vacker.

Musiken är väldigt vacker den med.

Jag rekomenderar den varmt till alla som vill se en vacker och bra film.

 

 

OBS filmen är på japanska, men det finns såklart textning på dvd:n.

Redigerat av ShitBreakSean
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Poseidon

Genre Action

Årtal 2006

Regissör Wolfgang Petersen

Skådespelare Josh Lucas, Kurt Russel, Emmy Rossum m.fl.

 

Kort Om Handlingen

Passagerarna har just höjt sina glas för att fira nyår ombord på det jättelika lyxfartyget Poseidon när det plötsligt händer: En 50 meter hög "monstervåg" slår mot båten och endast hundratal människor överlever. Kampen om överlevnad har bara börjat för den lilla skaran som överlevt vågen.

 

Vad jag tyckte om filmen

Jag har velat se den här filmen ett bra tag nu men den var inte riktigt så bra som jag hade hoppats. Poseidon var ändå en mycket genomtänkt och cool actionfilm som påminner lite om "Titanic" i modern tid. Skådespelarna är inte jättekända ifrån andra filmer men de gjorde trots det bra insatser.

 

Betyg

Filmen får 7/10, den var bra men kunde varit mycket bättre.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Ice Age 2

Originaltitel Ice Age: The Meltdown

Kategori Barn och familjefilm/komedi.

Underkategori Animerad film

Premiärår 2006

Regissör Carlos Saldanha

Manus Jon Vitti

Svenska röster Robert Gustavsson med flera.

Filmen föregick av Ice Age

 

 

Kort om handlingen

Ice Age The Meltdown är uppföljaren till Ice Age. I denna film får vi åter följa med på ett äventyr med Manny, Sid, Scrat och Diego. I denna film så börjar istiden, sakta men säkert att gå åt sitt slut. Detta innebär att det är fullt med vattenparker, gejsrar & gyttjehål. Men gänget kommer på att deras dal kommer att översvämmas, nu måste de komma på ett sätt att fly i från dalen & rädda alla djuren som lever där.

 

Kort om vad jag tycker om filmen

Den är mycket bättre än 1:an, den är mer rolig och mer fantasifullt animerad. Det som är bra med att det redan har gjorts en Ice Age film är att basen är klar, man vet hur vänskapsbanden ligger till etc. Då kan man bara rätta till de sakerna som inte fungerade i 1:an, det är precis vad som har gjorts här. Ice Age: Meltdown är en succé. Sedan att det finns många svenska röstspelare och att den är skitbra animerad, förstärker hela känslan.

 

Betyg Jag ger den 10/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tittel De Sju Samurajerna

År 1954

Genre Drama/Dave37-inte-tycka-om

 

Handling

Under inbördeskriget i Japan så var det stora hål i lagen och det var svårt att överleva som vanlig bybo. En liten bondeby åker in i stan för att anställa Samurajer för att skydda deras by mot banditer.

 

Tjongelingsaker

Filmen är helt underbar. Det karaktäriska skådespelet av dom förtvivlade bönderna är otroligt bra.

 

Betyg 10/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...