Hoppa till innehåll

Filmtips-Tråden!


Dolphin
 Dela

Rekommendera inlägg

Titel Elf

Originaltitel Elf

Genre Komedi

Produktionsland USA

Premiärår 2003

Regi Jon Favreau

Manus David Berenbaum

Skådespelare Will Ferrell, James Caan, Edward Asner, Patrick Baynham, Jane Bradbury, Annie Brebner, Zooey Deschanel & Peter Dinklage.

 

Kort om handlingen

En julafton för länge sedan fick jultomten en överraskning när han återvände till Nordpolen... Ett litet barn från ett barnhem hade krypit ner i julklappssäcken.

 

Buddy adopterades av en godhjärtad tomtenisse som uppfostrade honom i sann nisseanda. Men när man är tre gånger så stor som alla andra och usel på paketinslagning är det inte lätt att känna att man platsar in i nissarnas värld.

 

Vad jag tycker om filmen

Jag tycker att det är en rätt medioker film, i alla fall om man ska bedöma handlingen och de flesta andra elementen. Detta är en komedi, och den har sina stunder. Men så förbaskat underhållande är den inte, fast rätt så rolig är den i mellan åt. Men det är ingen film som jag kommer att komma i håg för evigt, och köpa till min DVD-samling. Men se den ändå, Will Ferrell är rätt så rolig i sin roll, men för roligt, så att han blir barnsligt i mellan åt.

 

 

Betyg 5/10 En medioker, men rätt så rolig film. Hyr den vetja! Passar ju nu till jul ;D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst ENGULBanaaAaAaN

Titel Requiem For A Dream

Alternativ Titel Delusion over addiction

 

 

Kort om handlingen Fyra personer tar knark och vi får följa deras liv.

 

Vad jag tycker om filmen Mycket bra.

 

 

Betyg 9,7/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Blue Streak

Genre Action / Komedi.

Regi Les Mayfield

Manus Michael Berryman

Skådespelare Martin Lawrence och Luke Wilson.

 

Kort om handlingen

Juveltjuven Miles Logan (Martin Lawrence), inser att enda sättet för honom att få tag på en diamanten han stal för två år sedan är att förklä sig till en polis.

 

Tillsammans med sin nybörjarpartner (Luke Wilson) får han använda sin kunskap till att lösa brott istället.

 

Vad jag tycker om filmen Vem gillar inte Martin Lawrence. En utmärkt snabbpratande skådespelare, som verkligen kan vara rolig i sina rollprestationer. Jag tycker att detta är en jätterolig film, som måste ses. Handlingen är ju egentligen skit, men i en actionkomedi med negerhumor så passar den perfekt.

 

Betyg 6/10 En rolig film som måste ses.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Fredag Den 13e

GenreSkräck

Utgivningsår 1980

Regissör Sean S. Cunningham

Vad den handlar om:Handlingen 1:Camp Crystal Lake har ett dystert förflutet. En pojke vid namn Jason Voorhees drunknade där eftersom ledarna hade sex med varandra.Året därpå utfördes två bestialiska mord, vilket ledde till att lägret stängdes.

Många år har gått, och Camp Crystal Lake öppnas igen. Ovetandes om vad som gömmer sig i skogen anländer lägerledarna för att ha kul. Tror de. Men de inser snart att det inte står rätt till. En efter en försvinner de och paniken kring Crystal Lake tätnar,Handligen 2:1957 drunknar en liten pojke vid namn Jason vid Camp Crystal Lake. Året efter så blir killen och tjejen som ansågs ha ansvaret mördade av en okänd angripare. Lägret stängs, men öppnas igen 1980 av Steve Christie som anställer några ungdomar som lägerledare. Det finns dock någon som aldrig vill se lägret öppnat igen... någon som åter vill att lugnet och tystnaden åter skall råda vid den vackra sjön...

 

Vad jag tycker om filmenEn av de bästa Fredagen den 13:e filmer, bra handling, snygga scener, kuslig ljud/musik,bra slut....

 

Betyg9,5/10

post-15331-1167225430_thumb.jpeg

Redigerat av Ocelot
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Recension av Air Force On - Betyg 7 / 10

Titel Air Force On

Genre Action

Regi Wolfgang Petersen

Skådespelare Harrison Ford & Gary Oldman

Filmbolag Disney/Buena Vista

 

Kort om handlingen

På väg hem från ett besök i Ryssland överraskas presidentens välfyllda jumbojet av ett gäng hänsynslösa terrorister. Presidenten, spelad av Harrison Ford, är tänkt att användas i utpressningssyfte för att uppnå kaparnas mål.

 

Men som före detta elitsoldat tänker presidenten inte låta sig hunsas. USA:s regering skickar dessutom upp sitt luftförsvar när planet närmar sig kusten. När det sedan inte går riktigt som terroristerna tänkt sig blir läget mycket kritiskt, för många fler än presidenten.

 

Vad jag tycker om filmen

Jag tycker att filmen är en jättebra actionfilm, jag brukar inte gilla sådana här sorters filmer. Men denna är helt okey. Skådespelareinsatserna är rätt så bra, men kunde ha varit bättre. Jag gillar inte handlingen, för den känns så uttjatad på något sätt. Men som helhet så tycker jag att filmen duger att kolla på.

 

Övrigt

Filmen fick två Oscarsnomineringar, som var välförtjänade. Det var för bästa ljud och klippning. Men det är inte lätt att konkurrera med Titanic, som tog hem prisen.

 

Betyg 7/10 En rätt så bra film, som har sina brister. Men den är rätt bra ändå, så se den nu.

 

Sammanfattning En rätt så bra film, men handlingen är inget nytt och exklusivt recept precis. Skådespeleriet är rätt bra och ljudet är skitbra. En film som är ett måste i filmhyllan, Ford är grym som president. ;)

Redigerat av Dolphin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

titel: Notting hill

Kritik: 5 pluss av aftonbladet, fyra getingar av expressen(?)

Produktionsår: 1999

Skådespelare:Hugh grant, Julia roberts Bl.a

Genre:Romantik/komedi

Rekomenderas till dig som gillar "Titanic,Bridget jones, Love actually och så som i himmlen

 

Handling

En man som heter david (?) bor i londons hjärta Notting hill där han driver en alltför sjabbig reseboks affär.

Han bor med sin skruvade kompis Spikey som verkar ha lite problem där uppe i skallen bland annat är han överkåt.

Hela världen vet vem Anna scott (spelad av julia robets) är, hon är en vacker filmstjärna som vunnit alla sorts ärofyllda priser.

En dag dyker hon oväntat upp i Davids sjabbiga affär för att leta efter en bok.

david råkar spilla kaffe på henne och hon flyr hem till honom för att byta om innan paparazis får ett foto på henne med en fläckig tröja.

Historian därifrån är en milstolpe i filmhistorian och må vara en av det mest sedda kärleksdramat i filmhistorian (med undantag från titanic).

 

vad jag tycker om filmen

väldigt gullig och romantisk, en typisk engelsk romantik/komedi rulle, värd att köpa.

Dialogerna är väldigt bra gjorda och man blir fäst vid alla karaktärer.

Betyg:9/10

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel Motorsågsmassakern

Genre Skräck

Regi Tobe Hooper

Skådespelare Gunnar Hansen, Marilyn Burns m.fl.

 

Kort om handlingen Fem ungdomar åker till Texas och blir dödade av Leatherface och hans motorsåg, men i slutändan så överlever en av dem.

 

Vad jag tycker om filmen Mycket bra film och det är en klassiker. Coola mord ochså som när han hänger upp en tjej på en köttkrok och dödar henne pojkvän mitt framför ögonen på henne och sedan lägger henne i en frysbox.

 

Betyg 8/10

Redigerat av Corpsegrinder
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Titel: Dawn of the Dead (1978)

Regi & Manus:George A. Romero

Genre:Skräck/Drama/Action

http://img.timeinc.net/ew/dynamic/imgs/050630/142714__dod_l.jpg

Handling:

De döda har vaknat till liv och är på jakt efter färskt kött. En trafikreporter, hans flickvän samt två från SWAT flyr i helikopter och tar skydd i ett köpcenter.

 

Min kommentar:

Ett mästerverk av den ökände zombie-regissören George A. Romero. Till skilldnad från (den misslyckade) remaken 2004 skildras även det politiska vilket gör filmen mer intressant, det kompenserar med det faktum att alla zombies var urdåligt sminkade.

Denna film är inte bara splat och gore som remaken 2004, denna är faktiskt intressant!

 

Sammanfattning:

Ett måste för alla zombie-fanatiker. Dålig i början men jättebra i slutet.

 

Betyg (5/5)::medieval: :medieval: :medieval: :medieval: :medieval:

 

Andra filmer av George A. Romero:

Night of the Living Dead (1968)

Day of the Dead (1985)

Land of the Dead (2005)

Diary of the Dead (2007) <- Kommer 2007 Jippie!

 

Köp DVD:http://se.pricerunner.com/dvd/135342/prices

Prisvärd (Dock måste man sett hela innan man tycker det)

Redigerat av Mega93
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Recension av Spindellmannen 2 - Betyg 9 / 10

 

Svensk titel Spindelmannen 2

Originaltitel Spider-Man II

Genre Action/Äventyr

Produktionsland USA

Premiärår 2004

Regi Sam Raimi

Manus Steve Ditko Stan Lee

Skådespelare Tobey Maguire, Kirsten Dunst, Bruce Campbell, Alfred Molina,

James Franco, Elizabeth Banks och Bill Nunn

Åldersgräns 11 år

Filmbolag Columbia Pictures

Denna film är uppföljare till Spindelmannen (1)

 

Handlingen

Det har gått två år sedan, Peter Parker drabbades av olyckan att han blev biten av en spindel. Sedan dess har han burit på en stor gåva/förbannelse. Han är desperat, det är inte lätt att gå på den tunna linjen och hålla ballansen mellan att vara universitetsstuderande och superhjälte. Han plågas på grund av sin gåva/förbannelse, han vill inte bära den ensam och han vill inte att den utsätter de han älskar för hot. Han har ett stort dilemma, skall han berätta sin hemlighet för Mary Jane, som han är så förälskad i eller inte. Peters vänskap med Harry är på väg nedför stupet, Harrys hat för Spiderman växer bara större och större ut i det oändliga. Peters liv som Spiderman och Peter trappas upp ordentligt, frågan är vad som ska hända.

 

Vad jag tycker om filmen

Positivt

Jag tycker att detta är en otroligt bra film, en som du måste ha i din samling. Detta är för att specialeffekterna, samt de visuella effekterna är fantastiska. Handlingen mellan karaktärerna har fördjupats, så Spider-Man har förvandlats till ett "Dram-äventyrs-action film". Detta betyder att filmen är mer sevärd än ettan, för det är mer som står på spel i den här filmen, för alla karaktärer. Detta leder så klart till mer äventyr, att specialeffekterna är så pass bra, det är ett stort plus kanten.

Se den nu!

 

Negativt

Det finns inte mycket och säga egentligen, men det känns ändå som det saknas något för att filmen ska förtjäna de 1,0 poängen, för en fullträff. Filmen är lite overklig på vissa ställen.

 

Övrigt

Filmen har fått en Oscar för bästa specialeffekt.

 

Betyg 9 / 10 En film som måste ses, den har drama, äventyr och en gnutta action.

Redigerat av Dolphin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...
Gäst VilmerDaKing

Titel Hard Luck

Rek. Från 15år.

Genre Thriller.

Productions år 2006.

Regissör Mario Van Peebles.

Skådespelare Wesley Snipes och många mer!(orkar inte skriva resten).

Bonusmaterial Bortklippta scener och Bakom Kullisserna.

 

Kort om handlingen

En gangster vid namn Lucky har valt att förbättrat sig och kommer att göra ett försök att förbättra sitt liv. Han gör något riktigt osmart när det gäller hans val genom att tacka ja till en inbjudelse till en gangsters födelsedag. Vilket inte alls bara är bara en födelsedag utan en fälla som kastar lucky tillbaka in i en katt- och råttalek mellan honom och ett gäng ohederliga poliser. På nolltid har Lucky lyckats stjäla en miljon dollar, kidnappat en hetlevrad strippdansös och befinner sig plötsligt på kollisionskurs med både polisen, några torpeder och ett par sadistiska psychos!

 

 

Kort om vad jag tycker om filmen

 

Positivt

 

Jag tycker det är en väldigt bra film och väldigt speciell. Det är inte precis vad man ser varje dag på TV. Fast den är absolut sevärd och den har värkligen en fängslande story. Men jag skulle inte rekomendera den för dom som gillar thriller även om det är en thriller.

 

Negativt

 

Det kan bli lite överdrivet i bland när till exempel den efterblivna sonen kommer in som värsta hulken och hoppar på polisen i slutet av filmen, fast annars inga större problem.

 

Betyg 8/10.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mega93

Titel: Night of the living dead (1968)

Regi: George A. Romero

Genre: Skräck

Premiärår: 1968

http://cinetext.philo.at/magazine/allgaier/images/nightotld.jpg

 

Handling:

Jorden utsätts för någon slags strålning och de döda vaknar till liv. En kvinna lyckas fly och tar skydd i ett gammalt hus varpå hon får sällskap av andra överlevande.

 

Min kommentar:

Otroligt välgjord för att vara så gammal, skulle nog varit riktigt bra om den inte varit i svartvitt :P Ljudet är väl hysat ändå, storyn är inte så illa och känner man för att se en gammal svartvit smårysare så duger denna.

 

Positivt:

Bra story och dialoger, skulle nog kunnat bli en höjdare idag också om man skulle filma om den i färg. Att man blir riktigt rädd av denna filmen kan jag ju inte säga, den är ju trots allt svartvit, men man hänger med ändå och det blir rätt spännande. Bra film och något en riktig filmfantast kan finna underhållande (roligt att se hur filmer som denna gjordes på den tiden).

Just ja! Filmen har fallit ur sin copywrite så den kan nu ses och spridas gratis!

Negativt:

Filmer som denna var inte vanliga på den tiden och det märks. Man har fokuserat mer på action och splatter istället för att försöka få en mer dramatisk känsla (ni fattar vad jag snackar om, om ni ser hela filmen.

Filmen är i svartvitt.. Inte så mycket negativt att säga...

 

 

 

Denna filmen har fallit ur copywrite och kan ses och spridas gratis!

 

För att se filmen, KLICKA HÄR!

Redigerat av Mega93
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Information om filmen i punktform

Titel Ensam hemma

Originaltitel Home Alone

Genre Komedi

Produktionsland USA

Premiärår 1990

Regi Chris Columbus

Skådespelare Macaulay Culkin, Joe Pesci, Daniel Stern, John Heard med flera.

Filmbolag 20th Century Fox

 

Läs här om vad filmen handlar om

Handling

Familjen McCallisteri åker i väg på semester, så verkar allt frid och fröjd. Men när familjen har åkt i väg på semester, kommer de på alldeles för sent att de glömde deras son Kevin hemma!

 

Kevin får inte panik utan tar det hela rätt så lugnt, han börjar förbereda inför julhelgen. Än så länge är allt bra, men detta är en film, nu skruvar vi på värmen. Det är två tjuvar som försöker bryta sig in i hans hus. Men Kevin är som sagt en riktigt cool pojke, han förbereder sig för deras besök igenom att bygga fällor för dom.

Var beredda för skratt! :')

 

Mina åsikter om filmen

Omdömme

 

Positivt

Jag tycker att detta är en riktigt rolig familjekomedi, för att sakna en familj i (dålig ordvits, jag vet). Det är skickliga skådespelare som medverkar i filmen och humorn är jättebra. Musiken är också bra, den lyfter fram filmen en del. Dialogerna gillar jag också mycket starkt, handlingen också. Detta är en tidlös filmklassiker, som ska ses vid jul.

 

Negativt

Jag har inget konkret förslag till vad som är negativt med denna film, men i fall om man granskar den så hittar man säkert något. DVD produktioner är säkert bättre än den var för 16 år sedan tillexempel.

 

Lite andra nämnvärda saker om filmen

Övrigt

 

Filmen har fått två Oscarsnomineringar för bästa musik och låt. ;')

Detta tack vare; John Williams

 

(Somewhere in My Memory)

 

Betyg 8 Delfiner av tio möjliga.

post-39888-1168359156_thumb.png

Redigerat av Dolphin
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...