Prisma Skrivet 2 Januari 2007 Rapport Dela Skrivet 2 Januari 2007 hej jag har ett trådlöst nätverk men den funkar inte så bra (datorn tappar kontakten med internet jag startar om routern det funkar i typ 10 min. datorn sitter några centimeter från routern) Jag tänkte nu om det finns något annat sätt att fixa internet på båda datorerna typ med en sladd. vad behöver jag? i min adsl box finns bara ett utag för en sådan där internetsladd. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Skrivet 2 Januari 2007 Rapport Dela Skrivet 2 Januari 2007 Då behöver du en icke trådlös router eller hub, skullle rekomendera netgear framför d-link. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Prisma Skrivet 2 Januari 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 2 Januari 2007 så det jag behöver är en till box som jag kan dra fler än en sladd från. alltså en sladd till varje dator? har du någon länk? pris eller så? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
woicer Skrivet 2 Januari 2007 Rapport Dela Skrivet 2 Januari 2007 Så här borde det se ut: .................................[D2] ................................/ [-] ------ [*] ----- [R] ................................\ ................................[D1] Det routern gör är att den delar upp "internet" på båda datorerna. Så du stoppar in sladden från modemet in i routern, men det kommer ut 2 (eller fler). [-] Jacket i väggen [*] Modemet [R] Router [D1] Dator 1 [D2] Dator 2 Vad du ska välja för router beror lite på vad du vill uppnå. En dålig router kan skapa problem, göra internet ostabilt, stänga av det ibland och sänka hastigheten. Med en bra router känner du ingen skillnad på om datorn är direkt från modemet eller körd igenom routern. Skriv gärna ner vad du har för hastighet och vad du vill att routern ska klara. Kom ihåg att ju mer du betalar, ju mer får du. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CeZ Skrivet 2 Januari 2007 Rapport Dela Skrivet 2 Januari 2007 Routern har väl LAN-uttag, där kan du ju stoppa in en sladd mellan routern och datorn, så har jag på min som sitter en halvmeter ifrån. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Prisma Skrivet 2 Januari 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 2 Januari 2007 japp det finns 4 st LAN utag kan man bara dra en internet sladd från dem till datorerna? jag tror jag har 2.0 kb/s eller mb/s finns det någon stans som man kan kolla det? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
woicer Skrivet 2 Januari 2007 Rapport Dela Skrivet 2 Januari 2007 Jo, du kopplar "internetsladden" från modemet in i uttaget på routern som sitter lite avsides. Sen kopplar du in kablarna från datorn in i någon av LAN-portarna. Om du har statiskt ip (fast) så kan det krävas att du ställer in några inställningar i routern. Dock brukar detta stå i routerns manual. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Oden Skrivet 3 Januari 2007 Rapport Dela Skrivet 3 Januari 2007 Efterfrågad länk: https://www.datorbutiken.com/home/Default.aspx Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Fillifjonkan Skrivet 15 Januari 2007 Rapport Dela Skrivet 15 Januari 2007 hej jag har ett trådlöst nätverk men den funkar inte så bra (datorn tappar kontakten med internet jag startar om routern det funkar i typ 10 min. datorn sitter några centimeter från routern) Jag tänkte nu om det finns något annat sätt att fixa internet på båda datorerna typ med en sladd. vad behöver jag? i min adsl box finns bara ett utag för en sådan där internetsladd. Du behöver köpa en tråd-lös router. Jag har en D-Link. Funkar perfekt, 100 mbit/s. Det är ungefär den bästa på marknaden. Och se till så att du har minst 2 uttag. Och så installerar du skivan du får med, och så köper du två internet sladdar och kopplar in från routern till datorerna. Voila, fixat! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
KalphiteQ Skrivet 15 Januari 2007 Rapport Dela Skrivet 15 Januari 2007 hej jag har ett trådlöst nätverk men den funkar inte så bra (datorn tappar kontakten med internet jag startar om routern det funkar i typ 10 min. datorn sitter några centimeter från routern) Jag tänkte nu om det finns något annat sätt att fixa internet på båda datorerna typ med en sladd. vad behöver jag? i min adsl box finns bara ett utag för en sådan där internetsladd. Om dem tappar kontakten så står sändaren möjligtvis på ett dåligt ställe. Om du har datorn står uppe på ett skriv bord eller så sätt den på datorn så sändaren är lite högre upp. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.