Hoppa till innehåll

Internet På Två Datorer


Prisma
 Dela

Rekommendera inlägg

hej jag har ett trådlöst nätverk men den funkar inte så bra (datorn tappar kontakten med internet jag startar om routern det funkar i typ 10 min. datorn sitter några centimeter från routern)

 

Jag tänkte nu om det finns något annat sätt att fixa internet på båda datorerna typ med en sladd. vad behöver jag? i min adsl box finns bara ett utag för en sådan där internetsladd.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Så här borde det se ut:

.................................[D2]

................................/

[-] ------ [*] ----- [R]

................................\

................................[D1]

 

Det routern gör är att den delar upp "internet" på båda datorerna.

Så du stoppar in sladden från modemet in i routern, men det kommer ut 2 (eller fler).

 

[-] Jacket i väggen

[*] Modemet

[R] Router

[D1] Dator 1

[D2] Dator 2

 

Vad du ska välja för router beror lite på vad du vill uppnå. En dålig router kan skapa problem, göra internet ostabilt, stänga av det ibland och sänka hastigheten.

Med en bra router känner du ingen skillnad på om datorn är direkt från modemet eller körd igenom routern. Skriv gärna ner vad du har för hastighet och vad du vill att routern ska klara. Kom ihåg att ju mer du betalar, ju mer får du.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo, du kopplar "internetsladden" från modemet in i uttaget på routern som sitter lite avsides. Sen kopplar du in kablarna från datorn in i någon av LAN-portarna.

Om du har statiskt ip (fast) så kan det krävas att du ställer in några inställningar i routern. Dock brukar detta stå i routerns manual.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • 2 veckor senare...

hej jag har ett trådlöst nätverk men den funkar inte så bra (datorn tappar kontakten med internet jag startar om routern det funkar i typ 10 min. datorn sitter några centimeter från routern)

 

Jag tänkte nu om det finns något annat sätt att fixa internet på båda datorerna typ med en sladd. vad behöver jag? i min adsl box finns bara ett utag för en sådan där internetsladd.

 

Du behöver köpa en tråd-lös router. Jag har en D-Link. Funkar perfekt, 100 mbit/s.

Det är ungefär den bästa på marknaden.

Och se till så att du har minst 2 uttag. Och så installerar du skivan du får med, och så köper du två internet sladdar och kopplar in från routern till datorerna.

Voila, fixat!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

hej jag har ett trådlöst nätverk men den funkar inte så bra (datorn tappar kontakten med internet jag startar om routern det funkar i typ 10 min. datorn sitter några centimeter från routern)

 

Jag tänkte nu om det finns något annat sätt att fixa internet på båda datorerna typ med en sladd. vad behöver jag? i min adsl box finns bara ett utag för en sådan där internetsladd.

 

Om dem tappar kontakten så står sändaren möjligtvis på ett dåligt ställe. Om du har datorn står uppe på ett skriv bord eller så sätt den på datorn så sändaren är lite högre upp.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...