Hoppa till innehåll

Lösenords Guide, För Dig Som Är Osäker.

Desu

Rekommendera inlägg

Hej!

Detta är en lösenords guide för dig som är osäker på hur man gör ett bra lösenord :)

Varning! Använd ej dessa lösenord exempel jag anger.

Det första en duktig hacker provar är alla vanliga ord som sägs.

Detta är ett dåligt lösenord:

Fido76Kungen

Detta är ett bra lösenord:

K6g4Ilf8oc1b9

Nybörjar hackers är väldigt lata. Men dom kan fortfarande vara till problem.

Och dom använder oftast t.ex en keylogger. En keylogger är ett program som sänder alla saker som du skriver. Och det skickas till den som skickade keyloggern till dig.

Därför är ett råd at du virus scannar alla program som du laddar ner.

Det finns även gissnings program. Som gissar till sig ditt lösenord genom att slumpa hundratusentals olika tänkbara lösenord. Men du ska tänka på att det finns biljoner olika lösenords kombinationer. I princip oändligt.

Så nu tog jag upp lite snabbt. Ska vi börja tänka då :)

Då du skapar ett lösenord tänk på dessa saker

*Det får inte vara en blandning av ditt användarnamn

*Det ska vara minst 12 bokstäver långt, ju längre desto bättre

*Använd inte enkla ord som du gort om. som t.ex lösenordet du ser längst upp i denna guide.

*Det ska innehålla stora bokstäver, små bokstäver och siffror.

*Det får inte innehålla dit riktiga namn,intressen,personnummer etc. För dessa frågor kan vemsomhelst ställa. Och du kan bli lurad och svara på det och vips. Du är hackad (Om du nu har någon form av dessa som lösenord).

Okej. Nu vill du göra ett lösenord, men tänk om du glömmer det. Ingen fara. Du kan träna in det så att det blir lika vanligt som vadsomhelst.

Repetera lösenordet för dig själv. träna på det. Och eventuelt kommer du kunna komma i håg det. Mitt lösenord är bra långt. Men jag kommer i håg det :)

Tänk på att inte, och jag menar INTE använda några som helst hjälp program, t.ex En lösenords generator. ungefär 90% av alla såna program är opålitliga och kan lura dig. För att alla lösenord som genereras i såna program finns på en lista hos den som gorde programmet. sen använder han kanske auto skrivare och testar alla lösenorden. Visserligen har jag aldrig hört om nåt sånt här fall. Men jag tror det kan hända.

Tänk på att du inte ska ge ut lösenord. Även till din bästa vän. För han/hon kan hacka ditt account. Detta är förmodligen det vanligaste sättet folk blir av med sina konton på. Du ska t.o.m inte ens ge ditt lösenord till mig. Vem vet.. Tänk om jag vore en hacker.

En annan vanlig sak är sidor som påstår att dom kan ge dig det ultimata fusket. Pengar till spelet. Tro mig. Allt sånt skit är bluff.

Jag har spelat på habbo och sänt in lösenord till en sån där skit sida en gång. Och blivit av med totalt 100 mynt.

En annan sak som kan hända är kopierade bluffsidor.

Det går ut på att hackern skapar en egen sida som är 100% likt den vanliga. Även inloggningrutan kan se exakt ut. Det är bara en skillnad. Och där är att ändelsen på webbadressen är ändrad. Och så har den kopierade sidan kanske en egen nyhet där det står att adressen är ändrad. Då kommer förmodligen du tro på det och försöka logga in. Det dom har gort då är att ändra inloggning från att logga in dig. Till att skicka lösenordet så att dom kan gå in på den riktiga sidan, logga in, och stjäla eller förstöra allt du har. Och dessa sidor är = Bullshit. Logga inte in på dom, anmäl dom om du kan. (Notera att jag inte hört något fall om det här heller)

Om det nu visar sig att du har blivit hackad så åtgärda det så snabbt som möjligt. Genomför detta:

*Byt lösenord på ditt konto

*Byt lösenord på din e-mail

*Virus scanna din dator.

Och det absolut säkraste som är oslagbart säkert är att ändra lösenord till ditt konto så ofta som möjligt.

hackers har många sätt att luras. Och man lär sig genom att råka ut för det sägs det. Men ingen vill råka ut för det.

Påpeka gärna med kommentarer om vad du tyckte om guiden, vad du inte tyckte var bra. Eller om du råkar hitta nåt stavfel.

Hoppas du kan göra säkrare lösenord nu. Och så att vi alla slipper råka ut för dessa bluffmakare.

/Gird3r

(Ser du denna guide någon annanstans så anmäl det genom at pma mig här på forumet eller emaila mig på [email protected])

Sidor som har tillgång till guiden:

www.fuska.se

Redigerat av Gird3r
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nog vet man att man inte ska ha allt för lätta lösenord. Jag har tom knäckt mina kompisars lösenord på olika sidor. Jag skrev bara in deras namn och chansade att det var lösenordet. Och vips! Så kom jag in. Så att ha sitt namn är välldigt dumt. MEn sånna som inte visste detta var det ju en bra guide för...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Bra grid3r :)

*luktar starkt*

jo noob hackers e skit kul och råka ut för :)

dem ger en oftas användar info av mistag HeHe :evil:

btw: jag har 940425 som födelsedags datum och J.G som incialer (stavas?) så ett bra lösenord för mig skule vara 92J054G4 det blir lättare att komma ihåg en något sånt här liknande "gedahhd" ochen hacker vet oftas inte vad mitt person-nummer e!

Redigerat av JanazTheOne
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack för kommentaren. btw Mitt namn hamnade lite fel. fast orkar inte bry mig :P Men nej tyvärr så skulle det där inte bli ett bra lösenord. eftersom Vissa har en tendens att blir lurade. Vissa kanske till och med kollar i telefon sidor efter födelsedatum. Sen e det bara för dom att slumpa informationen tills det klickar rätt. Fast det är klart du har flyttat om siffrorna. Men det är endå en risk med att blanda in sin personliga information i lösenorden. Fast om du hade klickat in mer bokstäver Små och stora blandade så skulle lösenordet vara bra.

Redigerat av Gird3r
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst newnameguy

Blivit hackad EN ENDA GÅNG...

Och det var LÄÄÄÄÄÄÄNNNGGGGEEEE sen... :visslar:

Mycket bra guide :)

Redigerat av TheExecutor
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

alltså vilka hackers gissar password numera? nästan enklare att göra såhär

hitta exploit(för exempel på ett forum)->ladda ner all data->cracka hash-> nu har du minst 400 username/passwords som är ''användbara'' , om man försöker bruteforce:a ett lösenord så är man bara dum... det tar ungefär 18 år för någon att cracka K6g4Ilf8oc1b9

det enda man behöver veta är att man inte ska ha ord och absolut inte städer o sånt ( berlin e skit vanligt)... men bra guide iallafall för dom som inte har förstått detta och bra inlägg SBS !.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...