Hoppa till innehåll

Hörlurar.


Salzalada

Rekommendera inlägg

Har tänkt att köpa hörluar till mmin mobil eftersom att jag är trött på trassel med hörlurar man stoppar in i örat. >.<

Är det något man ska tänka på när man köper hörlurar? För när jag kollar omkring står det tex "20 - 20.000Hz". Vad fasen betyder sådant?

Även distaration har jag stött på. Men vad är det? :S

Har tänkt att köpa de här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=64150

Men vill veta lite vad man ska tänka på när man köper. Behöver inga elajt-hörlurar, men ljudet ska låta skarpt utan brus och liknande.

 

[EDIT] Stavfel. ):

Redigerat av Salzalada
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

20 till 20.000Hz är inte alls bra, riktigt dåligt faktiskt.

Men kanske inte så konstigt, 89:- får man knappast bra hörlurar för. Vid runt 350 - 400 spänn så börjar det likna något om du ska ha bättre bas och ljud med kvalité.

 

Jag ska vara ärlig mot dig pöjk, köp inte de där lurarna. Plasten går förmodligen sönder närsomhelst och distar säkert hård vid minsta lilla bas. Med tanke på all plast så ser de tämligen obekväma ut också. Tänk på att de ska vara bekväma när du sitter längre perioder.

 

Satsa på något bra när du ändå ska köpa, rekommenderar Sennheiser's och Sony's senare utbud.

 

Good Luck

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har tänkt att köpa hörluar till mmin mobil eftersom att jag är trött på trassel med hörlurar man stoppar in i örat. >.<

Är det något man ska tänka på när man köper hörlurar? För när jag kollar omkring står det tex "20 - 20.000Hz". Vad fasen betyder sådant?

Även distaration har jag stött på. Men vad är det? :S

Har tänkt att köpa de här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=64150

Men vill veta lite vad man ska tänka på när man köper. Behöver inga elajt-hörlurar, men ljudet ska låta skarpt utan brus och liknande.

 

[EDIT] Stavfel. ):

 

 

Ett tips med Hz, och det:

 

På den första ska det vara så lågt som möjligt, på den andra ska det vara så högt som möjligt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äntligen en tråd jag gillar :)

Håller på en hel del med ljud och sånnt så jag kan det mesta.

 

För det första, 20 - 20.000Hz etc. är frekvensomfånget. Det innebär att de klarar att spela upp ljud på en skala från 20 Hz till 20 000 Hz (Hz=svängningar per sekund, har med "ljudvågornas" täthet att göra). Ett normalt människoöra kan höra frekvenser mellan just 20 och 20 000 Hz. Dock försämras det med åren.

Generellt kan man väl säga som Cooliz, det första ska vara så lågt som möjligt och det högsta så högt som möjligt. Egentligen spelar det ingen jätteroll eftersom man nu inte kan höra ljud över 20 kHz eller under 20 Hz. Men har du riktigt kassa lurar kommer du märka att ljudet tappar väldigt mycket i kvalitet och detaljrikedom.

 

Distartion har jag aldrig hört talas om, distortion däremot är brusnivå. Oftast helt oviktigt då den väldigt sällan är särskilt hög.

 

Impedans är dock ganska viktigt. Detta avgör hur stark "signal" hörlurarna behöver kan man säga. 32 ohm är vanligast och bäst om du ska använda dem till t.ex. dator och mp3. Högre impedans ger oftast bättre ljud men de är svårare att driva och volymen kommer vara lika med ingenting om du t.ex. pluggar in lurar på 300 ohm i din mp3.

 

Sedan finns det olika typer av lurar, huvudgrupperna är väl öppna och slutna lurar. Slutna lurar "omringar" oftast örat medans öppna vilar på örat. Slutna lurar stänger oftast ute mycket mer ljud än öppna.

 

Tänk på att de ska sitta bra. I övrigt är det svårt. Det finns inget jättebra jämförelsetal nämligen. Men läs lite recensioner och prova dem nånstans om du kan.

 

Sennheisser gör bra lurar, ska du gå ner lite i pris funkar även Sony och Philips. Trust, Coby eller Cosonic är bra exempel på märken som man inte bör köpa även om man inte har några större krav.

Lägg ner åtminstone 200:- så har du några okej lurar. Ska själv införskaffa några Sennheiser HD212 Pro för runt 500:-. Det är shyssta grejjer det! Finns dock lurar för 4k om man vill det...

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Äntligen en tråd jag gillar :)

Håller på en hel del med ljud och sånnt så jag kan det mesta.

 

För det första, 20 - 20.000Hz etc. är frekvensomfånget. Det innebär att de klarar att spela upp ljud på en skala från 20 Hz till 20 000 Hz (Hz=svängningar per sekund, har med "ljudvågornas" täthet att göra). Ett normalt människoöra kan höra frekvenser mellan just 20 och 20 000 Hz. Dock försämras det med åren.

Generellt kan man väl säga som Cooliz, det första ska vara så lågt som möjligt och det högsta så högt som möjligt. Egentligen spelar det ingen jätteroll eftersom man nu inte kan höra ljud över 20 kHz eller under 20 Hz. Men har du riktigt kassa lurar kommer du märka att ljudet tappar väldigt mycket i kvalitet och detaljrikedom.

 

Distartion har jag aldrig hört talas om, distortion däremot är brusnivå. Oftast helt oviktigt då den väldigt sällan är särskilt hög.

 

Impedans är dock ganska viktigt. Detta avgör hur stark "signal" hörlurarna behöver kan man säga. 32 ohm är vanligast och bäst om du ska använda dem till t.ex. dator och mp3. Högre impedans ger oftast bättre ljud men de är svårare att driva och volymen kommer vara lika med ingenting om du t.ex. pluggar in lurar på 300 ohm i din mp3.

 

Sedan finns det olika typer av lurar, huvudgrupperna är väl öppna och slutna lurar. Slutna lurar "omringar" oftast örat medans öppna vilar på örat. Slutna lurar stänger oftast ute mycket mer ljud än öppna.

 

Tänk på att de ska sitta bra. I övrigt är det svårt. Det finns inget jättebra jämförelsetal nämligen. Men läs lite recensioner och prova dem nånstans om du kan.

 

Sennheisser gör bra lurar, ska du gå ner lite i pris funkar även Sony och Philips. Trust, Coby eller Cosonic är bra exempel på märken som man inte bör köpa även om man inte har några större krav.

Lägg ner åtminstone 200:- så har du några okej lurar. Ska själv införskaffa några Sennheiser HD212 Pro för runt 500:-. Det är shyssta grejjer det! Finns dock lurar för 4k om man vill det...

 

Precis vad jag ville veta. (:

Men om människoörat inte hör mindre än 20hz och högre än 20 000hz, varför ska man då köpa sådana hörlurar som har bättre frekvensområde? :S

Haha, råkade skriva fel på distortion. ^^' Hur många procent bör Disortion-nivån ligga på ungefär?

 

Jag har iaf hittat två stycken hörlurar nu, ljudet verkar vara okej.

Dcok verkar den första inte se så bekväm ut, och den andra se rut att vara alldeles för stor och klumpig. :/

Ska för det mesta använda hörlurarna när jag är skolan.

http://www.webhallen.com/prod.php?id=49465

http://www.webhallen.com/prod.php?id=17844

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Har hört att hörlurarna du skickade på den andra länken ska vara sköna eftersom de har en "Comfort zone" eller vad det nu hette, där du kan göra så att dem ska sitta löst eller hårt beroende på hur länge du ska lyssna.

 

Dock är designen inte speciellt häftig enligt mig.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nja, alltså säg att vi har en låt som går upp till 21 kHz (nu finns det knappast några låtar som gör det men vi säger det ändå) så kommer det inte låta bra om hörlurarna klarar 20 kHz. Har du bra lurar hörs störningen bara på riktigt hög volym, har du sämre lurar finns det risk för att man hör störningen i någon form. Men det är inget särskilt bra argument och det finns ingen jättestor anledning att låta det vara avgörande på något sätt.

Sedan så får man ju komma ihåg att företaget knappast har byggt luren bara så att den klarar ett visst frekvensomfång, utan de värden som står är ju uppmätta efter det att prototypen gjorts. Så det behöver naturligtvis inte vara så att tillverkaren har ansträngt sig för att göra en lur som klarar mycket mer än 20-20k Hz.

 

Vet inte så mycket om distortionsnivåer, man kan väl säga att du knappast lär märka av det hur som helst. 1% är i sammanhanget ganska mycket, ändå är det inte särskilt störande om man lyssnar på en låt och har 1% brus i hörlurarna.

 

Koss Portapro är väldigt populära, dock tycker jag de är oerhört fula och så gillar jag inte riktigt öppna lurar så jag har aldrig provat dem. De andra har jag inte sett förut...

 

Sennheiser HD202 är rätt shyssta annars. Slutna och kanske inte lika portabla som de förra, men bra ljud och sitter bra, kanske klämmer åt lite mycket för min smak bara. http://www.webhallen.com/prod.php?id=34025

 

Måste bara nämna Bose Triport - underbara lurar. Underbara. Dyra. 1400:- men ändå. Var bara tvungen att skriva dit dem.

Redigerat av nico
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...