Hoppa till innehåll

Fujitsu Siemens Scaleo X...

bladefinor

Rekommendera inlägg

Hej!

Jag har tre problem med min Fujitsu Siemens SCALEO X:

Problem:

Den låter väldigt mycket, det luktar bastu och blir varmt i mitt rum efter ett tag, så jag tror inte att den ska det...

Fråga:

Ska den göra det?

Problem:

Det är ofta det kommer upp en blå skärm och visar en text att det är fel i Windows XP. Jag blir tvungen att stänga av datorn efter det. Jag har testat med allt möjligt (har kontaktat dom, men det dom säger hjälper inte). Jag har fortfarande 1 års garanti.

Fråga:

Ska jag lämna tillbaka den?

Problem:

På en internetaffär (Misco.se) så står det att den har ett kraftfullt grafikkort som klarar av alla spel på högsta grafik.

Fråga:

Är detta sant? jag tror inte det, för min klarar ju inte Battlefield 2142 på lägsta grafik!

SÅ SNÄLLA, KAN NI HJÄLPA MIG MED LITE SVAR TACK?

(Blir väldigt tacksam för det)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tips 1: Ställ den 2dm bort från alla ytor.

Tips 2: Pröva formatera om datorn.

Tips 3: Det grafikkortet ska klara alla spel på högsta grafik men se iallafal att du har de nyaste drivrutinerna och har installerat dem rätt.

Tips 4: Kontrollera att du har en/flera 100% fungerande fläkt.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Tack!

Men det var bara en sak som hjälpte mej. Jag har redan testat att formatera om datorn, ställa den MER en 2 dm från ytor och jag har de nyaste drivrutinerna och har installerat dom rätt...

Tips 4 visste jag, men pappa tycker att det inte är så (han tycker att den är så bra så att den ska låta mycket :S) Han tror liksom att han är bäst på datorer :P fast han suger på det.

MEN TACK I ALLA FALL.

Någon annan som har annat tips?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

1: Det är en AMD Athlon 64, va? Isåfall är det inte konstigt.

Jaja, du kan iallafall se om fläkten funkar korrekt.

2: Öka det virtuella minnet aningen och se om det går bättre.

3: Det har med annat att göra också, Ramen exempelvis;

Bara för att du har det senaste grafikkortet så kan du definitivt inte spela BF 2142 på högsta om du bara har 512 MB ram etc.

Redigerat av Cooliz
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Cooliz:

• Hur kollar man om det är en AMD Athlon 64? (Fläkten)

• Hur ökar man det virtuella minnet?

• Jag har 2 GB i RAM-Minne -.-'

1: AMD Athlon 64 är en processor, ingen fläkt.

2: (Den tog Vitdom)

3: Då kan det väl vara något annat du har lågt i.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad jag kan se av informationen av datorn är det en en av de bättre datorerna idag. Det ska inte vara några problem med att spela dagens spel på den.

1. Det låter som att datorn är varm. En grej är att kolla upp temperaturerna på datorn, dvs hur varm alla komponenter är. Ladda hem everest eller SpeedFan.

Annars kan det vara att chassit är dåligt och inte har särskilt bra luftgenomströmning, eller står på ett dåligt ställe. Skriv ner vilka temperaturer du har, och posta här så kan vi säkert hjälpa dig vidare.

Du har även halkat in på fel spår. Du har inte en AMD, utan en Intelprocessor. Intelprocessorerna är kända för att vara kyligare än AMD's processorer, vilket verkar konstigt då du upplever att datorn är varm. Men försök göra det jag nämnde ovan, och se hur det går.

2. Bluescreen är jag inte så insatt i. Dock brukar det ofta komma upp p.g.a hårdvarufel. Kolla i datorn och se så att ingen sladd glappar. Tror dessvärre inte det hjälper att formatera här.

3. Du har TVÅ stycken 7900GTX-kort. Min dator hade ETT, och klarade BF2142 förut (innan det blev problem med den), och den där datorn har inga problem med att spela BF2142. Har det varit så hela tiden, eller har det blivit problem nu?

Har du t.ex:

• Senaste drivrutiner till grafikkortet?

• Drivrutiner till moderkortet?

• Senaste DirectX från microsoft's sida?

Du kan även testa ladda hem 3dmark06 och köra ett test genom det. Programmet mäter hur bra ditt system är, och poängsätter det sedan. Du kan då jämföra med liknande system om dina poäng är som de ska. Är det inte de, så antar jag att det är något hårdvarufel.

Det du bör göra är att skicka tillbaka datorn. Du har garanti, och självklart har du rätt att se till så att datorn fungerar. Skicka tillbaka den, och se till så den fungerar. Det där är en toppdator och ska inte ha sådana problem som du beskriver.

/woicer

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

woicer:

tack för din hjälp! men tyvärr så hann jag inte testa programmen, datorn lappade av helt (det går inte ens att sätta på den längre)... jag har kontaktat dom och de sa att de skulle komma och hämta den. hoppas dom menade att jag får en ny i samma sort för jag litar inte på den längre :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

woicer:

tack för din hjälp! men tyvärr så hann jag inte testa programmen, datorn lappade av helt (det går inte ens att sätta på den längre)... jag har kontaktat dom och de sa att de skulle komma och hämta den. hoppas dom menade att jag får en ny i samma sort för jag litar inte på den längre  :P

jag har en fujitsu simens och jag tror deras policy var att man måste ha samma fel 3 ggr på sin dator för att få en ny.(endast om du har garanti som gäller)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Härligt. Har själv min dator inlämnad hos HP. Vänta dig inte att den kommer om en vecka eller så. Enligt HP skulle detta ta 7-10 arbetsdagar. Det har gått över en månad nu, och ingenting har hänt förutom att jag mailat och frågat varför det tar sån tid. Dom väntar på delar.

Det roliga är att alla med HP datorer som lämnat in dom har fått vänta lika länge som mig, och för just samma anledning, att de väntar på delar.

Så räkna med att få använda en annan dator ett tag.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...