Hoppa till innehåll

Triops - Vattendjur Från Dinosaurietiden.


Gäst Mega93

Rekommendera inlägg

Triops är alltså ett urtidsdjur som levde för ca 200 miljoner år sedan, på dinosauriernas tid. Och de lever fortfarande!

Triops-ägg säljs i leksaksaffärer och i väldigt få djuraffärer. I varje förpackning får du triops-ägg som du lägger i en mindre skål (guldfiskskål eller någon annan glasskål som rymmer ca en liter). Med får du även triops-mat som du ska ge enligt enkla instruktioner. Triops-äggen kläcks efter ca en dag och lever i ca 20-90 dagar.

När dina Triops dör lämnas du dock inte tomhänt. De ägg som triops lägger i sanden kan dock inte kläckas direkt i vattnet, du får hälla ut vattnet men spara sanden. Sanden ska torka i minst 3 månader (det ska alltså torka ordentligt) och sen är det bara att hälla sanden i en skål, fylla den med vatten och vänta på att äggen i sanden ska kläckas till ännu en generation Triops.

 

 

 

http://upload.wikimedia.org/wikipedia/commons/6/61/Triops_longicaudatus.jpg

 

 

 

 

Själv gillar jag inte att Triops säljs i leksaksaffärer, men äggen är inte ömtåliga precis.

De kan inte leva tillsammans med andra fiskar då de äter mindre fiskar och blir uppätna av större.

 

 

 

 

Kort video:

http://youtube.com/watch?v=rHk1wK8zCJY

 

 

Köp Triops-ägg:

http://www.coolstuff.se/p615/Triops.html?r...ate_banner_id=1

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ska nog köpa en sån... Jag menar, 199kr för ägg, akvarium, termometer, mat och en massa instruktioner.

 

Sen kostar det 59 utan akvarium (det är egentligen bara en plastlåda typ).

Redigerat av Mega93
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ska nog köpa en sån... Jag menar, 199kr för ägg, akvarium, termometer, mat och en massa instruktioner.

 

Sen kostar det 59 utan akvarium (det är egentligen bara en plastlåda typ).

 

 

hehe ja kommer få en i födelsedagspresent hela paketet.

Redigerat av Baf2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag ska nog köpa en sån... Jag menar, 199kr för ägg, akvarium, termometer, mat och en massa instruktioner.

 

Sen kostar det 59 utan akvarium (det är egentligen bara en plastlåda typ).

 

 

Jag får huvudverk av att läsa meningar med flera "dom".

Man uttalar "dom" inte skriver. När man skriver använder man "de".

 

Och vem f*n följer med sina föräldrar när de köper presenter? Vadå, var barnvakten upptagen? :lol:

 

Men Triops är väldigt häftiga :P

Redigerat av Mega93
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jag hade i ca 30 dagar men dem dog pga att vi eldar i vår kamin för att hålla huset varmt så en natt blev det 30*+ i vattnet. Sådana höga temperaturer pallar dem inte.

 

Nej...Men jag gick till en anan affär så länge.

Redigerat av Baf2
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det är lite intressant att ett sådant litet djur har överlevt i så här många år. Men de är tråkiga att ha som husdjur, de är små och gör sällan något, men fungerar bra att ha i skolor i förebyggande syfte. När jag gick i 5:an eller något, så födde klassen upp sådana här djur. Det var rätt så tråkigt men vi lärde hos en del.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

×
  • Skapa ny...