Staejjkarn Skrivet 3 Mars 2007 Rapport Skrivet 3 Mars 2007 Ja funderar på att köpa en till fågel men vilken ras vet jag inte.Undulat eller Parakit vilken tycker ni? Citera
Gäst Mega93 Skrivet 3 Mars 2007 Rapport Skrivet 3 Mars 2007 (redigerat) Själv har jag en parakit men av erfarenhet kan jag säga att parakiter är väldigt svåra att få tama. Men de är "roligare" om man säger så. Min parakit iaf gillar när man blåser på henne, hon kan komma fram och nudda min näsa med sin näbb men hon är livsrädd för händer :P (Var nån gång när hon var ung som vi tog henne ut ur buren för att klipp näbben som vuxit så hon inte kunde äta). Men trots att parakiter är svåra att få tama så fäster de sig mycket snabbt till sina ägare. Min parakit börjar skrika så fort någon kommer hem. ((Nu vet jag inte om alla parakiter är samma, min parakit är en nymfparakit - den vackraste parakitrasen)) Redigerat 3 Mars 2007 av Mega93 Citera
Fruktnystan Skrivet 3 Mars 2007 Rapport Skrivet 3 Mars 2007 Själv har jag en parakit men av erfarenhet kan jag säga att parakiter är väldigt svåra att få tama. Men de är "roligare" om man säger så. Min parakit iaf gillar när man blåser på henne, hon kan komma fram och nudda min näsa med sin näbb men hon är livsrädd för händer :P (Var nån gång när hon var ung som vi tog henne ut ur buren för att klipp näbben som vuxit så hon inte kunde äta). Men trots att parakiter är svåra att få tama så fäster de sig mycket snabbt till sina ägare. Min parakit börjar skrika så fort någon kommer hem. ((Nu vet jag inte om alla parakiter är samma, min parakit är en nymfparakit - den vackraste parakitrasen)) Klippa näbben!? Vad brutalt! Jag har ingen sån fågel, men riktigt tama hönor, jag klipper dock inte deras näbbar! Citera
Gäst Szellerie Skrivet 3 Mars 2007 Rapport Skrivet 3 Mars 2007 hade en undulat när jag var yngre. dom är skitroliga :b Citera
Gäst Mega93 Skrivet 3 Mars 2007 Rapport Skrivet 3 Mars 2007 Vi klippte spetsen på näbben på veterinärens rekommendation. Citera
Staejjkarn Skrivet 3 Mars 2007 Författare Rapport Skrivet 3 Mars 2007 Parakiter har jag alltid gillat men jag hade inte råd den dagen så det var därför jag köpte en undulat(men jag blev endå mkt glad).Fast jag har också hört att parakiter e dyrare så jag måste nog spara lite mer till en och köpe en till bur. Citera
Gäst Mega93 Skrivet 3 Mars 2007 Rapport Skrivet 3 Mars 2007 (redigerat) Parakiter kostar väl inte så mycket? De är iaf väldigt långlivade, de blir oftast runt 15-20 år gamla. Undulater däremot har en medellivslängd på 5-10 år. Parakiter, som är släkt med papegojan kan även lära sig tala. Speciellt visslande och pipande ljud har de enkelt för. Själv ska jag nog ta en bandspelare, "vissla" in Jysk melodin och sätta spelaren på repeat utanför buren :P Redigerat 3 Mars 2007 av Mega93 Citera
Staejjkarn Skrivet 5 Mars 2007 Författare Rapport Skrivet 5 Mars 2007 Hehe ok min undulat sitter och lyssnar på 106.3 Bandit dagarana lång så snart kommer hon kunna sjunga förmodligen :P .Men nu tror jag jag har bestämt mig en Parakit ska det bli. Citera
Gäst Mega93 Skrivet 5 Mars 2007 Rapport Skrivet 5 Mars 2007 Köp gärna två att ha i samma bur, för jag kan säga att skälet till att min parakit inte blivit så tam är för att den är ensam. Dock är hon så gammal nu så det är inte direkt någon idé att skaffa en till. Hon sitter i sin bur hela dagarna då vi inte kan låta henne flyga runt pga katterna och hunden. Citera
ELF Skrivet 10 Mars 2007 Rapport Skrivet 10 Mars 2007 Det verkar vara ett bra val Futurama. Vi har tre nymfparakiter + 1 undulat och en av nymfarna är riktigt kär i mig. Det är så hon kan börja göra hjärtat för mig :D (Om ni vet vad det är) Mamma har tänkt en del på att bli uppfödare, så jag har lite hjälp du kan få. # Nymfsidan.net (Ett bra forum) # Viktigt om burstorlekar # Zoosajten (En riktigt bra internetbutik för mat, leksaker, etc) Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.