Hoppa till innehåll

Zelda: Alla

Locko

Rekommendera inlägg

Ja tänkte dra den klassiska tidslinjen som JAG tror är den enklaste och minst komplicerad för de som vill få en inblick i zelda spelen, detta är även den mest kändaste, mycket av texten är dock översatt från den engelska filmen Zelda Retrospective.

Denna tråd är baserad på tankar, tro och så klart lite fakta, Men! Ingenting som står här "sant" eftersom ingen vet exakt.

Ni får gärna ge kommentarer om fel eller egna åsikter, har ju själv inte kört exakt alla spel.

Kom även ihåg att jag skalar rätt kraftigt, finns information för 3 sidor men jag drar som sagt, Det ni vill veta.

Zelda: Ocarina of Time

Detta sägs vara det första men de som spelat Zelda: The Minish Cap, vet att för länge sedan, ett krig existerade för att hitta "triforce". Till slut blev The Minish så trötta på kriget att de skapade The Picory Sword som gavs till Gustaf (en krigare i grönt) som använde det för att stoppa kriget. Gustaf blev sedan döpt The king of

Hyrule medans svärdet blev satt i ett sten fundament där varje 100 - år en tävling hölls, för att få röra det.

The Minish Cap passar nu ihop eftersom spelet börjar med att ett svärd ges till The Hero of Men, inte Hero of Time. Detta är nu såklart Gostaf som bar grön klädsel, men ingen hatt. Likadant i spelet börjar man utan hatt men senare får en av en magiker efter ha hjälp honom. Detta blir då starten för alla "links" att ha små mössor.

Hur som helst, Ocarina of Time: tidspojken i grönt (Link) slaktar ond man (Ganondorf) som tror sig vara kung över allt. Det är här man tror att 2 separata tidslinjer skapades, en där han ges sin ungdom tillbaka, och en där Zelda nu är ensam i.

Den yngre link informerar kungen om Ganondorf med Zelda och ger sig sedan av innan kriget bryter ut för att hitta Navy (fairyn) som lämnade honom i The Temple of time.

Zelda: The Majoras Mask

Det är nu man tror att Majoras Mask hade sina rötter i.

Zelda: Links Awakening

Efter ha räddat Termina, link försöker komma tillbaka till Hyrule genom havet men blir strandsatt och vaknar på en mystisk ö. Ingen vet exakt om ön är en dröm eller inte eftersom i slutet, ön försvinner och link vaknar upp på resterna av sitt skepp. Link lyckas sedan ta sig sedan tillbaka till Hyrule men hittar landet styrt av Ganondorf.

The Legend of Zelda

Det är nu det första spelet börjar. Link måste hitta sina föremål och vapen medans han måste åter igen måste döda ganondorf. Zelda hade även i sin räddsla att Ganondorf skulle få hennes bit av triforcen delat sin i 8 bitar som Link också måste hitta.

The Adventure of Link.

En tid senare börjar den andra delen där link dras in link i den riktiga sagan om Zelda, som ska ha hänt några år tidigare. Hyrule kungens son ska där fått reda på av en ond trollkarl att hans syster vet var en del av triforcen ligger, de båda ska ha försökt få information och när sedan hon vägrat säga nåt ska trollkarlen satt henne i djup sömn medans han själv dog i samma ögonblick. Djupt deprimerad link ska sen ha fört henne norr där han bad att alla kvinnor som födds i kungafamiljen ska döppas till Zelda. Detta sätter denna historia innan The Minish Cap, men efter Gustaf.

Link ska ha lärt detta när han rest norr och funnit den Riktiga Zelda, efter ha stoppas Ganondorf från att befrias igen och sökt efter sitt Triforce of Courage ska han sen ha väckt Zeldan från sin eviga sömn.

The Four Swords

Jag vet inte exakt varför den är satt här men det som ändå säger att den ska vara efter The Minish Cap är att en vålnad kommer ut ur The Picory sword i spelet.

Efter det ska Mästeren av vålnaden (Ganondorf) brytit sig ut och lyckas skaffa sig The Trident of Power som han sedan använder i A link to The Past.

Zelda: A link To the Past

Ingen info står om A link To the Past men spelet talar ändå en ondska inlåst av alla sages så därför skulle super nintendo delen även passa in på den andra tidslinjen.

Den Andra tidslinjen

Zelda: The Wind Waker

Efter Link ska ha försvunnit i till sin barndom tror många att link sedan har talat om för kungen om sina äventyr som äldre och därför skulle Link vara en Legend och ingen Händelse.

Ganondorf ska alla fall lyckas tagit sig ut till friheten på nåt skumt sätt som inte nämns och när sedan när tidspojken inte kommit tillbaka hade han inga problem att ta över igen. Gudarna ska istället då ha översvämmat världen och dränkt allt och alla. Zeldas ätling: har fortfarande Triforce of Wisdom medans link måste istället kämpa för sin. Wind Waker ska enligt fakta ta tur 100 efter links vuxna version (den han inte finns i).

Efter en tids skrivande har jag bestämt mig för att inte ta med Zelda: Twilight Princess eller Zelda: Oracle of Seasons, Ages just därför att information saknas och att det inte fått nån vettig plats av nån källa. Men hoppas att det fanns nån njutning i att läsa (om ni orkat ens) och att ni alla fall kan lite mer om Zelda nu.

Redigerat av Savity
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Det har du rätt i, behövs ju knappast ens söka på svenska sidor om djup Zelda teorier.

Men om du tycker jag skrev dåligt kan du ju själv försöka skriva en tråd på svenska om 3 helt olika teorier.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Ja jag skulle säga att Savity är den bästa på det här forumet,

Vilken fin männsika du är!!!

Fortsätt komma med så bra inlägg!! :gitarr: :cool:

Jag vill gärna läsa mer av vad Savity skriver för det är så bra :meddum:

:medieval:

/love

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Om du läser lite mer noga kanske du märker att jag skrev faktist att det är den mest kändaste och den har skrivits och överallt så mycket möjligt att det kan hända.

Men den är till för de som inte läst de om sånt här förut.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Szellerie

Bara för det kan du inte skriva av sådär. Det är ju någon annan som tagit och klurat ut den. Tror du det kan ha varit lätt för dom? Btw, för er som itne sett zelda retrospectiveserien, så finns den på youtube. Rekommenderar den verkligen.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Nähä, ber om ursäkt om jag nu sårat eller upprört nån av er, var ju såklart inte tanken när man la ner dryga 4 timmar på inlägget.

Men eftersom det igentligen var tänkt att vara en Svensk diskussion om ämnet och som nu inte verkar hända så kan jag ju nu antingen radera inlägget eller länka sidan som enligt er, är så gigantiskt likt min "översättning".

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• Skapa ny...