Hoppa till innehåll

Rekommendera inlägg

Skrivet

Jag gick igenom system32 mappen nyss och hittade 2 filer med denna kod:

@echo off

: deleteagain

del /A:H /F iexplore.exe

del /F iexplore.exe

if exist iexplore.exe goto deleteagain

del eshw.bat

Enda skillnaden är "del eshw.bat" eshw är filnamnet på ena filen.

Vad programmet gör:

@echo off 'Man ser inte vad som händer

: deleteagain

del /A:H /F iexplore.exe 'Tvingar borttagning av dold fil

del /F iexplore.exe 'Tvingar borttagning av fil

if exist iexplore.exe goto deleteagain 'Om filen fortfarande finns så görs proceduren igen

del eshw.bat 'Tar bort sig själv

Det ska inte kunna komma in i datorn. J*vl* Panda som inte stoppar det...

Skrivet (redigerat)

Det där är knappast ett virus som antivirusprogrammen känner igen. Virusprogram känner igen skadliga filer. Det där är inte ens ett virus.

Du har antagligen fått det av en kompis. Han kopierade väl koden från ett forum och trodde att det skulle funka.

Du måste först köra batch-filen innan det ens skulle starta, den försöker radera iexplore.ee, men vet ej var iexplore.exe ligger. Det den skulle kunna göra om du körde den skulle vara att ta upp all din prestanda.

Redigerat av Shaitan
Skrivet

Jag vet precis vad den gör och att det inte funkar pga att IE inte finns där.

Hur menar du föresten att en kompis ska ha gett mig den?

Jag har inte tagit emot den i alla fall. Det är i så fall om någon annan i familjen har blivit lurad.

Eller så kan det varit någon lamer kanske som inte kunnat ett smack och användt något program för att skicka filen?

Skrivet

Det är inte skadligt där jag hittade det. För i system32 finns inte iexplorer.exe.

ENda stället den finns på är där IE är installerat...

Skrivet

kan vara ett skadligt skript som reagerar med ett specifikt program så den kör skriptet när du startar typ Microsoft Word

I Microsoft Word kan man göra macron, men det är VB, inte batch. Och varför skulle man ha den koden i en batchfil? Går mycket bättre att ha den inbakad i ett riktigt program.

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...