henke000 Skrivet 20 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 20 Mars 2007 Är det möjligt att skapa en sökmotor som söker efter ett filnamn i en databas (ex. sida1.html) utan att man måste skriva in "sida1.html" som ett sökord i scriptet: Det Javascript (sökmotor) jag har just nu är: ---- function sok() { var sokText = sokForm.sokString.value var sokGemener = sokText.toLowerCase() var sokOrd = sokGemener.split("+") var hit = 0 var direkt = sokForm.direkt.checked document.write ("<html>") document.write ("<head>") document.write ("<title>Resultat av sökningen i JavaScript</title>") document.write ("<link rel=stylesheet type=text/css href=sok.css>") document.write ("</head>") document.write ("<body>") document.write ("<div class=visa>") document.write ("Din sökning på: <b>" + sokText + " </b>gav följande resultat:" + "<p/>") document.write ("<table class=resultat cellpadding=10>") var nycklar = new Array(5) nycklar[0] = new Array("sida1.html","sökord1","so2","so3","so4") nycklar[1] = new Array("sida2.html","sökord1","so2","so3","so4") nycklar[2] = new Array("sida3.html","sökord1","so2","so3","so4") nycklar[3] = new Array("sida4.html","sökord1","so2","so3","so4") nycklar[4] = new Array("sida5.html","sökord1","so2","so3","so4") var rubriker = new Array(5) rubriker[0] = "Bilar" rubriker[1] = "Cyklar" rubriker[2] = "Båtar" rubriker[3] = "Flygplan" rubriker[4] = "Dykning" var beskrivningar = new Array(5) beskrivningar[0] = "Den här avdelningen handlar uteslutande om bilar." beskrivningar[1] = "Det här är en avdelning som handlar om mina cyklar." beskrivningar[2] = "Om du gillar båtar ska du ta en närmare titt på den här avdelningen." beskrivningar[3] = "Att flyga kan vara spännade, på den här sidan hittar du mera information." beskrivningar[4] = "Detta är en avdelning som bara handlar om dykning." for(i=0;i<5;i++) { for(j=0;j<5;j++) { for(k=0;k<5;k++) { if(nycklar[j].indexOf(sokOrd[k]) > -1) { if(direkt == true) { var adress = "http://www.minwebbplats.se/" + nycklar[0] location.reload(adress) } document.write ("<tr>") document.write ("<td valign=top class=visatraff>") document.write ("<b class=visatraff>" + rubriker + "</b>" + "<br/>") document.write (beskrivningar + "<br/>") document.write ("<a class=visatraff href=http://www.minwebbplats.se/" + nycklar[0] + ">http://www.minwebbplats.se/" + nycklar[0] + "</a>") document.write ("</td>") document.write ("</tr>") hit = 1 } } } } if(hit == 0) { document.write ("<tr><td class=visatraff>") document.write ("Inga av nyckelorden matchade de som du sökte på." + "<p>") document.write ("</td></tr>") } document.write ("</table>") document.write ("<p>") document.write ("<a class=visatraff href=sok.html>Ny sökning!</a>") document.write ("</div>") document.write ("</body>") document.write ("</html>") } Går det att modfiera sciptet så att sökmotorn söker på filnamn i en databas istället för på olika sökord. Eller finns det något annat script som söker på filnamn? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 20 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 20 Mars 2007 Vad jag vet kan du inte koppla ett Javascript till en databas, jag har dock inte jobbat något med den nya javascripttekniken AJAX, så det är möjligt att det går med hjälp av det. Annars får man ta hjälp av Asp eller Php. Relativt enkelt att lösa båda problemen då. I övrigt så är jag inte 100% säker på hur du menar? Alltså om du t.ex. söker på "Fi" så ska "Fisk" och "Fia med knuff" komma upp som sökresultat eller? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CrazyBarrie Skrivet 20 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 20 Mars 2007 detta går nog att göra om man använder php vet dock inte hur men :P Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
henke000 Skrivet 20 Mars 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 20 Mars 2007 Jag kan inga andra script än html och lite javascript... hursomhelst: Det jag är ute efter är följande. Tänk dig en mapp med 10 000 filer som är döpta med olika namn. Någon heter "javascript.pdf", en annan heter "indiantält.html". Om man då söker på ex indian eller javascript, då skulle jag vilja att de filer som innehåller de order dyker upp som en länk. Så... ja, det är nog rätt att ex. "fisk.html" och "fia med knuff.html" ska komma upp som länkar om ma söker på "Fi". Windows sökmaskin klarar av det, så det borde ju gå att fixa med något slags script. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
CrazyBarrie Skrivet 20 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 20 Mars 2007 Jag kan inga andra script än html och lite javascript... hursomhelst: Det jag är ute efter är följande. Tänk dig en mapp med 10 000 filer som är döpta med olika namn. Någon heter "javascript.pdf", en annan heter "indiantält.html". Om man då söker på ex indian eller javascript, då skulle jag vilja att de filer som innehåller de order dyker upp som en länk. Så... ja, det är nog rätt att ex. "fisk.html" och "fia med knuff.html" ska komma upp som länkar om ma söker på "Fi". Windows sökmaskin klarar av det, så det borde ju gå att fixa med något slags script. men windows är ju inte web baserat och det är gjort i c++ också (det mesta i windows varje fall). Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 21 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 21 Mars 2007 Jag kan inga andra script än html och lite javascript... hursomhelst: Det jag är ute efter är följande. Tänk dig en mapp med 10 000 filer som är döpta med olika namn. Någon heter "javascript.pdf", en annan heter "indiantält.html". Om man då söker på ex indian eller javascript, då skulle jag vilja att de filer som innehåller de order dyker upp som en länk. Så... ja, det är nog rätt att ex. "fisk.html" och "fia med knuff.html" ska komma upp som länkar om ma söker på "Fi". Windows sökmaskin klarar av det, så det borde ju gå att fixa med något slags script. Jaha du menar så... Med javascript går det förmodligen inte, det finns vad jag vet inga möjligheter att agera på serversidan med javascript. Möjligtvis om man väljer att köra det på serversidan (genom att skriva RUNAT="Server" i script-taggen) och sedan använda någon slags funktion men vad jag vet så går det inte. Dock så skulle det kanske gå att göra i Asp och FileSystemObject... vet du om servern klarar Asp eller Php? Om jag kommer fram till att jag själv kan ha nytta av något liknande script så kan jag kanske skriva ihop något sådant i asp men kan inte lova något... vill du däremot ha något som söker igenom en databas så kan jag fixa det på stört. Annars har ju Google någon variant där man kan söka på filer inom en viss sida, men det blir ju inte sådär jättesnyggt eller proffsigt och tar inte med alla filtyper heller. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
henke000 Skrivet 21 Mars 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 21 Mars 2007 Jag har ingen sida just nu, men kommer troligen bygga en snart. Om du har en sökmotor som söker igenom en databas så vore det perfekt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 21 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 21 Mars 2007 (redigerat) Kräver kanske lite kunskap för att använda, tog bara ett av dem jag gjort som jag hittade, men du byter ut databasnamnet och namnet på kolumnen och så gör du en sida med ett textfält som heter Sokfras och som har sidan sok.asp som action. Har för mySql-databas också om du vill ha det istället för Access... sok.zip Redigerat 21 Mars 2007 av nico Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
henke000 Skrivet 23 Mars 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 23 Mars 2007 tack, men det är något fel på zip-filen. Den är antingen tom eller så innehåller något fel. Kan du testa ladda upp igen... eller maila till [email protected] /tackar igen Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
nico Skrivet 25 Mars 2007 Rapport Dela Skrivet 25 Mars 2007 (redigerat) Skumt... prova någon av dessa? http://www.niclas.olofhson.com/sok.zip sok.tar sok.zip Redigerat 25 Mars 2007 av nico Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
henke000 Skrivet 27 Mars 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 27 Mars 2007 okej tackar! / Henke :D Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.