dalslund Skrivet 21 Juni 2007 Rapport Skrivet 21 Juni 2007 Hejsan! Jag har ett poblem! Alla gånger jag har fått virus har jag inte haft några problem och ta bort dem. Men av min kompis via msn så fick jag det Hans dator var smittad o viruset skickade automatiskt till mig: Is this you on this picture? [länk till viruset] och då tänkte jag att det kanske var en rolig bild så jag klickade och tog ner den, men sen kollade jag o då stog det att det va en EXE ( exetuable ) fil. Direkt så reagerade mitt virus program ( avast antivirus ) jag kunde välja mellan [ Flytta till karantän ] [ Ta bort] [ Bytnamn ] jag testade alla 3 alternativen men det stog [ Kan inte ändra filen efter som du inte har tillgång till den ]. Det visade sig att filen låg dold i C:\Windows Virus filen heter: retadpu1000627.exe\[uPX] OBS! jag testade att flytta filen till paperskorgen det gick men när jag valde töm paperskorgen så stog det vill du ta bort windows? Snälla hjälp mig så jag slipper formatera om datorn orkar inte det. [ viruset öppnar mina msn kontakt rutor och skickar därför loggar jag inte in på msn ] tacksam för snabb hjälp Citera
epaaj Skrivet 21 Juni 2007 Rapport Skrivet 21 Juni 2007 Vet inte om filen är viktig för Windows eller om det är en nyskapad fil enbart för viruset. Du skulle ju kunna starta upp i felsäkert läge och försöka ta bort filen. I värsta fall boota upp nåt annat OS och ta bort filen därifrån. Citera
dalslund Skrivet 21 Juni 2007 Författare Rapport Skrivet 21 Juni 2007 Vet inte om filen är viktig för Windows eller om det är en nyskapad fil enbart för viruset. Du skulle ju kunna starta upp i felsäkert läge och försöka ta bort filen. I värsta fall boota upp nåt annat OS och ta bort filen därifrån. Hur ska jag boota med att boota up med annat operativ system och hur startar jag i felsäkert läge :S? Citera
epaaj Skrivet 21 Juni 2007 Rapport Skrivet 21 Juni 2007 Du kan ju installera WinXP, någon Linuxdist på en annan partition eller hårddisk eller ta en LiveCD och köra på datorn och ta bort filen genom det. Felsäkert läge tror jag man bör kunna få igång om man klickar F8 innan Windows startar upp. Svårt att säga exakt när så enklast är att bara klicka F8 till du ser en lista med olika alternativ. Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.