Hoppa till innehåll

Frågor Inför Moppe

Westkust

Rekommendera inlägg

Tjena! Ska skaffa en moped... kanske.

En Yamaha DT -89'a(?)

http://213.132.112.100/images/51/5193449774.jpg

Vad behöver jag veta innan jag köper en?

Och min vän fick gå nån kurs när han hade skaffat en (Väldigt mycket nyare moped), behöver jag det för att få köra överhuvudtaget?

Säg allt jag behöver veta inför ett moppeköp!

Tack på förhand!

P.S. När jag säger vän så menar jag en som jag känner lite halft i skolan. Vi pratar inte mycket, och nu är det sommarlov så vi träffas ingenting heller.

Läs annonsen

Redigerat av R4av3N
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst rivers

Mopeder är indelade i olika klasser, Klass 1, Klass 2 osv.

För att köra EU-moped (mopeder som går i 40-45) måste man ta ett Eu-moppe körkort.

Från Vägverket:

Moped

En moped är ett motorfordon som är konstruerat för att köras i högst 45 km/tim.

En moped får ha en förbränningsmotor med högst 50 kubikcentimeter slagvolym eller en elektrisk motor med högst 4 kilowatt effekt.

Tre- och fyrhjulig moped får ha en annan förbränningsmotor än med tändsystem, till exempel diesel, och då får effekten vara högst 4 kilowatt.

En fyrhjulig moped får väga högst 350 kg utan last. Är mopeden eldriven ska batterierna inte räknas in i vikten.

Det finns olika mopedklasser. Läs mer om dem och om elcykel genom att klicka på länkarna i vänsterspalten.

Att tänka på när du köper moped

Se till att du får med registreringsbeviset vid köp av moped klass I.

Vid köp av moped klass II ska du begära att få ett typintyg om det är en svensk godkänd 30-moped eller ett CoC-intyg (intyg om överensstämmelse) om det är en EU-godkänd 25-moped.

Se upp om du köper begagnat! Varning för privatimport.

Så kallade sidoimporterade mopeder säljs tyvärr av vissa handlare som en "godkänd" moped klass II. En sådan moped kan som regel aldrig bli typgodkänd i Sverige då grundhandlingar saknas. Mopeden får säljas men inte användas! Mopeden kan ha samma utseende som en svensk godkänd 30-moped, klass II, men har inget svenskt typintyg.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Jo det är en klass 1 moped däruppe.

Klass 1 får framföras på cykel väg och krväer inget regestreringsbevis eller förarbevis och får gå i max 30 km/h

klass 2 mopeder får gå i max 45 men då krävs förarbevis och regestrering på mopeden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...