Vitdom Skrivet 2 Juli 2007 Rapport Skrivet 2 Juli 2007 (redigerat) Finns det något lätt sätt att spela upp ljudfiler med C++? jag vet att det finns system("namn.wav"); men då öppnas ljudfilen med wmp. jag är inte ute efter ljud som spelas upp från den lilla högtalaren innuti datorn utan en ljudfil ska spelas upp i huvudhögtalarna. och medans jag ändå gör en tråd passar jag på att fråga om hur jag includerar windows.h i Visual c++ 2005 express edition. Svara inte på denna fråga, det var VC++ 2005 express edition som inte includerat de flesta headerfilerna. Redigerat 3 Juli 2007 av Vitdom Citera
epaaj Skrivet 2 Juli 2007 Rapport Skrivet 2 Juli 2007 #include <windows.h> eller "windows.h"? Vet inte eftersom jag inte programmerar i windows, men jag har för mig att jag sett nåt sånt en gång. För musik (och grafik) behöver man ett bibliotek som hanterar det. Jag planerar att använda SDL. Funkar bra på flera olika platformar. Men är man bara ute efter att ha sitt program eller spel fungerandes i Windows så är det väl Direct X som gäller. Citera
Vitdom Skrivet 3 Juli 2007 Författare Rapport Skrivet 3 Juli 2007 okej, är Direct X ett helt nytt gränssnitt till C++ då eller? Citera
epaaj Skrivet 3 Juli 2007 Rapport Skrivet 3 Juli 2007 Gränssnitt? Det är ett bibliotek som kan hantera mus, tangetnbord-signaler, ljud, bild och såna saker. Fler funktioner bara, inget annat. Citera
Chainsawkitten Skrivet 8 Juli 2007 Rapport Skrivet 8 Juli 2007 irrKlang är en gratis dll som kan spela upp ljud m.m. Uppdateras ofta! Fungerar på både Windows och Linux! (och mer) utan ändringar i koden! DirectX fungerar bara på Windows (ibland om man har tur på WINE) så därför är det bättre med irrKlang. http://www.ambiera.com/irrklang/index.html Citera
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.