Hoppa till innehåll

Datorn Startar Inte!

Gäst Bf2-nörden-Niclas

Rekommendera inlägg

Gäst Bf2-nörden-Niclas
Skrivet

Jag har bytt grejer mellan två datorer här hemma och bara en av dom startar. Dock har båda ett problem.

Den första går inte att installera Xp på. Jag har formaterat hårdisken men när datorn ska boota från cd-skivan står det "Tryck ned valfri tangent om du vill starta med cd-skivan". Sen när jag tryckt ned en tangent så kommer detta upp "Remove disks or other media. Press any key to restart". När jag trycker igen så händer ibland att den kommer upp med samma text "Tryck ned valfri.." och så händer samma sak som innan. Vad kan vara fel?

Det andra problemet är att den ena datorn inte vill starta. Jag fick igång den i början då alla lampor började blinka ,även på nätverkskortet, och hårdisken ga ifrån sig ett hackande ljud. Sen nu är den het tyst av någon konstig andledning, inget går igång. Jag har testat med ett annat nätaggregat men datorn vill ändå inte gå igång. Kan det vara något som har pajat?

Hjälp mig snälla!

Skrivet

När du beskriver det första problemet så låter det som om du verkar ha onödiga enheter inkopplade till datorn. Se till att du inte har något USB-minne eller liknande inkopplat och försök igen.

Och angående det andra problemet så undrar jag om du får något felmeddelande eller om skärmen är helt svart och inte visar någonting.

Skrivet

Hackande ljud är inte bra, men även om hårddisken snurrat sina sista varv så borde ju BIOS starta tycker jag.

Funkade båda datorerna att starta upp i BIOS i alla fall en gång efter att du bytt komponenterna?

Skrivet

Jag har bytt grejer mellan två datorer här hemma och bara en av dom startar. Dock har båda ett problem.

Den första går inte att installera Xp på. Jag har formaterat hårdisken men när datorn ska boota från cd-skivan står det "Tryck ned valfri tangent om du vill starta med cd-skivan". Sen när jag tryckt ned en tangent så kommer detta upp "Remove disks or other media. Press any key to restart". När jag trycker igen så händer ibland att den kommer upp med samma text "Tryck ned valfri.." och så händer samma sak som innan. Vad kan vara fel?

Det andra problemet är att den ena datorn inte vill starta. Jag fick igång den i början då alla lampor började blinka ,även på nätverkskortet, och hårdisken ga ifrån sig ett hackande ljud. Sen nu är den het tyst av någon konstig andledning, inget går igång. Jag har testat med ett annat nätaggregat men datorn vill ändå inte gå igång. Kan det vara något som har pajat?

Hjälp mig snälla!

Det kan hända att den första datorn försöker starta från hårddisken. Det går att fixa till i BIOS.

Gäst Bf2-nörden-Niclas
Skrivet

Jag ska be ett dataprofs kolla på sakerna nästa vecka så får jag se vad som är problemet :(

Gäst Tour
Skrivet

problem nr 1 tror jag beror på att du har aktiverat diverse ingångar tex nån sata ingång för då brukar det där ploppa upp dock så borde det gå att gå vidare även fast det är så.

Dator nr 2 misstänker jag att det är moderkortet som har pajat.

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...