shacti Skrivet 9 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2007 Efter ett och ett halvt års spelande av WoW har jag nu tröttnat, pensionerat min rogue och börjat se mig om efter nytt mmo. Sagan om ringen mmo:et verkade lovande, men sedan visade det sig att man inte kunde vara ond, tråkigt. Så istället funderar jag på att äntligen testa GW, med eller utan expansioner. För att bättre kunna bestämma om spelet är värt pengarna skulle jag vilja ha hjälp att svara på några frågor: 1. Vad jag har förstått finns det tre olika expansioner till GW; Factions, Nightfall och Prophecies. Förutom det finns det, antar jag, någon slags grundversion. Frågan är, är det värt att köpa alla expansionerna, och i så fall, vilken ska jag börja med? 2. Inget hoppande, och inget simmande, men finns det några andra märkliga restriktioner typ osynliga väggar eller trappor som inte går att gå upp för? Eller är det bara ett rykte att det inte går att hoppa eller simma? 3. Hur pass likt WoW är GW? Känner man igen sig fort eller är det helt annorlunda? 4. Jag har sett några videos på youtube (mest pvp) där interfacet ser olika ut, finns det addons som i wow eller är dessa olagliga? (att använda gw-anpassade mods i gw alltså) 5. Efter att ha leta lite på gw:s oficiella sida hittade jag inget forum, så förutom fuska var kan man vända sig för att få hjälp med spelet? det var allt just nu, kanske kommer på mer senare. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kraver Skrivet 9 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2007 (redigerat) jag ska försöka svara på dina frågor. 1. Prophecies är första spelet, och utifrån det kommer de andra 2 spelen. Det finns inget grund spel efter som att alla spel är fristående på sitt sätt. Man kan även koppla samman spelen med varandra så att du kan resa mellan världarna. Jag skulle säga att du borde börja med Prophecies eftersom att den har bäst story. Jag tror att många kommer att hålla med mig där. 2. Osynliga väggar finns det inte, om det inte är en liten bug eller nått. Det finns trappor som man inte kan använda men dem är bara för att omgivningen ska bli bra. Och att man inte kan hoppa och simma är ingen myt. 3. Jag tycker att spelen är så olika man kan komma varandra, i wow är det mycket självständigt spelande fram tills max lvl. I gw är det sammarbete från första stund. Vilket gör spelet roligare när man måste snacka taktik innan man slåss. 4. Add-ons finns inte för att det är olagligt skulle jag gissa, men i gw finns det en funktion där man kan flytta alla bars, menyer mm och sätta på en ny plats och skapa ett bra interface för dig. Det finns dock olagliga farmbots, men spelet blir inte kul om man fuskar sig fram enligt mig. 5. Det finns många, själva gw's hemsida har inget men det finns väldigt många f*n sites som är minst lika stora kanske till och med större. Där det finns forum. GW Guru Svenska Guild Wars sidan Finns många fler men den översta är störst. Hoppas att du slutar med wow och börjar med gw. Imo så spelet mycket bättre än wow. Redigerat 9 Juli 2007 av Kraver Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TheUnnamed Skrivet 9 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2007 1. Det finns tre olika Guild Wars-spel de är helt oberoende av varandra i princip. Så du kan köpa vilket du vill från början, fast det första GW heter Propheices. 2. Det går inte att hoppas eller simma. Men det gör inte särskilt mycket. Ibland kanske det är lite smått irreterande att gå runt något som man tycker man skulle kunna gå över men så är det, och världen är ju anpassad till att man inte ska kunna hoppa och simma. 3. GW och WoW skulle jag vilja säga är ganska annorlunda. WoW är ganska mycket "GEAR" baserat medans GW inte är det. Du blir hyffsad snabb lvl 20, och ett max dmg vapen och max armour kostar inte heller allt för mycket. Vilket betyder att alla spelar på samma vilkor, låter kanske tråkigt? Men det är det inte =) För det är nu det bästa kommer in i bilden. Du har totalt 200 attribute points som du ska sätta du i saker så dina skills blir bättre. Sen får du bara ha 8 skills ute åt gången och en av dem får vara en "elite skill" som är något bättre en de andra. De betyder att du måste hitta en perfekt kombination för att bli bra =) 4. Add-ons existerar inte i i Guild Wars fast du kan ändra interfacet i Option och du kan bestämma vart allt ska vara osv. 5. http://gw.gamewikis.org/wiki/Main_Page http://www.guildwars.se http://www.guildwarsguru.com På guildwars guru har du troligvis det största GW forumet men många användare. På GWwiki är helt enkelt en Wiki för guildwars och Guildwars.se är en svensk GW sida som tyvärr har blivit ganska inaktiv. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
shacti Skrivet 9 Juli 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2007 Okej, tänkte åka in till centrum idag och fixa lite grejer, tror jag såg prophecies i spelaffären, såg inte alltför dyrt ut så jag lär prova det idag eller imorron. Hoppa/simma stör mig inte nämnvärt, alltså frånvaron av det. Jag vänjer mig rätt fort vid det, tror jag iaf. Oberoendet av gear (eller nästan oberoende antar jag) låter bra, faktum var att det som störde mig mest i wow var att samla i hop ett party och nöta instances bara för att kunna slåss ordentligt i pvp sen. Frånvaron av addons låter lite obehaglig, men ifall det går att ställa in utan så kan jag nog stå ut. Tack för hjälpen! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dezen Skrivet 9 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2007 Om du skaffar det, sej till så kommer du in i Guilden :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
TheUnnamed Skrivet 9 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2007 Du ska nog inte oroa dig om att det inte finns add-ons funkar bra utan =) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
shacti Skrivet 9 Juli 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2007 (redigerat) Gw prophecies är inhandlat, installerat och testspelat. Testade mesmer först, men övergav den till förmån för elementalist. Som längst har jag tagit mig till regent valley (i rp-läge) efter det första så kallade mission man får. Tyvärr så verkar det som min gubbe inte riktigt kan överleva (med eller utan henchmen) och jag börjar fundera på om jag inte borde levlat lite mer innan. En kompis (killen i spelaffären faktiskt) sa nåt om en ritual man gick igenom vid level 6, och jag körde första missionet vid 4, borde jag väntat lite kanske? EDIT: Av en slump valde jag monk som secondary oc htrivs med att kunna hela lite. Hittade också en tjej uppe i bergen som gav mig min första riktigt AoE samt en glyph. I samma veva blev min actionbar full (jag har förstått att man är begränsad till 8 st spells vid ett tillfälle) och undrar nu en grej, ifall jag råkar på fler spells var hamnar dom då? Och hur gör jag för att kunna byta ut dem så jag kan använda dem? Redigerat 9 Juli 2007 av shacti Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dezen Skrivet 9 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2007 Du trycker på K så kommer alla dina spells upp också kan du byta, och ja, lv 4 e nog lite tidigt. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
neVah Skrivet 9 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 9 Juli 2007 Jag råder dej att inte köpa spelet. Okej, guild wars är kul, det tycker jag med, men när factions och nightfall kom ut rasade allt samman. De gamla goda pvpsystemen och taktikerna funkade inte, och alla nya professions krånglade till allt. Enligt mig är WoW eller Lotro ett bättre val att sitta och spela på. Men självklart är det ditt val. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
shacti Skrivet 10 Juli 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 10 Juli 2007 Jag råder dej att inte köpa spelet. Okej, guild wars är kul, det tycker jag med, men när factions och nightfall kom ut rasade allt samman. De gamla goda pvpsystemen och taktikerna funkade inte, och alla nya professions krånglade till allt. Enligt mig är WoW eller Lotro ett bättre val att sitta och spela på. Men självklart är det ditt val. Efter nästan 2 år i WoW var inte det så roligt heller, speciellt när jag befinner sig nånstans mittemellan hardcore no-lifers och casuals som inte har tid att köra så mycket. Och Lotr soa kan man väl bara vara god i? Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Kraver Skrivet 10 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 10 Juli 2007 (redigerat) Gw prophecies är inhandlat, installerat och testspelat. Testade mesmer först, men övergav den till förmån för elementalist. Som längst har jag tagit mig till regent valley (i rp-läge) efter det första så kallade mission man får. Tyvärr så verkar det som min gubbe inte riktigt kan överleva (med eller utan henchmen) och jag börjar fundera på om jag inte borde levlat lite mer innan. En kompis (killen i spelaffären faktiskt) sa nåt om en ritual man gick igenom vid level 6, och jag körde första missionet vid 4, borde jag väntat lite kanske? EDIT: Av en slump valde jag monk som secondary oc htrivs med att kunna hela lite. Hittade också en tjej uppe i bergen som gav mig min första riktigt AoE samt en glyph. I samma veva blev min actionbar full (jag har förstått att man är begränsad till 8 st spells vid ett tillfälle) och undrar nu en grej, ifall jag råkar på fler spells var hamnar dom då? Och hur gör jag för att kunna byta ut dem så jag kan använda dem? som dezen sa K för att se vilka skills du har. Men du kan bara byta inne i städer. Har du gått vidare från Pre-Searing? I så fall är du lite låg lvl. Men det går att köra. Jag skulle kunna hjälpa dig om du vill. Redigerat 10 Juli 2007 av Kraver Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Dezen Skrivet 10 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 10 Juli 2007 Ta hjälpen, det är en på miljonen att Kraver erbjuder hjälp! Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.