Slasktratt Skrivet 30 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 30 Juli 2007 Hej. Ska köpa en 25m nätverkskabel, kanske 30, inte besämt mig än. När man bor som man bor så kan jag inte köpa det i nån affär i närheten så är tvungen att beställa. Om jag skulle kunna köpa det i nån affär så skulle jag såklart bara frågat efter det så skulle jag fått vad jag behövde men på internet finns det sladdar för speciella saker etc o tänkte fråga om nån vet den stora skillnaden mellan några av dem. Jag söker alltså efter standarmodell, det som används alltid. Är det Cat5e eller Cat6? Vad betyder att en sladd är korsad? väljer mellan http://www.webhallen.com/prod.php?id=10735 och http://www.webhallen.com/prod.php?id=40979 men vet ej vad som är skillnaden. Nån skillnad är det ju eftersom den senare är dyrare än den första. Taxam för alla svar. tja :) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst 55_66 Skrivet 30 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 30 Juli 2007 Köp båda B) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Gäst 48893 Skrivet 30 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 30 Juli 2007 Du kan ju kolla på hålet som du ska stoppa in kabeln i om den är korsformad. Om den inte är det ska du köpa den billigare och vice versa. Jag tar inte ansvaret på mig ifall det blir fel. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 30 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 30 Juli 2007 LEWL noobs ;) Beroende på vad du har för nätverk hemma så bör du ha olika kablar, men om du inte har planerat för mer än 100mbit så är det cat5 kabel du ska ha, ska du däremot ha Gbit nätverk så köp cat6 på en gång. Jävligt billiga båda 2 iaf, nästan så man skulle köpa cat6 bara för att;) men du har nog ändå inte nätverkskort och router för det så, ingen mening, kör på cat5 du, det är ju rj45 kontakter på båda så passar dom inte i din dator/router så sluta beställa grejor från mars, och är hålet korsformat så, då vet jag inte vad jag tar mig till. Se till att du köper rak kabel dock, då inte alla routers stödjer korsade, dock är det en ytterst liten skara en korsad kabel inte skulle funka med. (båda dom där är raka) Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Slasktratt Skrivet 30 Juli 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 30 Juli 2007 tack ozoon. :) beställt nu oh lala. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 30 Juli 2007 Rapport Dela Skrivet 30 Juli 2007 (redigerat) Grett! Kul att hjälpa till, när man för en gångs skull kan nånting ;) Måste säga att du fick det billigt också, när jag köpte 40m korsad cat5 TP kabel kostade det 360kr. sure, den var korsad, men inte ens skärmad... så får du 25m för sånt minipris... EDIT: Btw, får du problem så säg till, har modulartången redo ;) Redigerat 30 Juli 2007 av Ozoon Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.