Hoppa till innehåll

Quadro, Duo, Singel Core

JanazTheOne

Rekommendera inlägg

Jag pratade med min fars vän som äger ett dator företag för nån dag sen och han sa att quadro processorna börja komma. efter vi hadde pratat lite till sa han att quadro och duo är olika han menade att man ska ha duo till vissa spel och quadro men sa också att man skull fråga på forumen. Komer inte riktigt ihåg vad han sa det var någ inte riktigt det jag skrev han sa, men i all fall så undrar jag vad man ska quadro duo eller singel core vad är bäst igentillgen?

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

• 2 veckor senare...

Hur många kärnor man ska ha beror på vad man ska göra med datorn. En ensam kärna kan jobba snabbt med några få saker. Allra bäst med en enda. Två kärnor klarar mer samtidigt och vissa program kan även utnyttja båda kärnorna samtidigt och allt går då ännu snabbare.

Så om man ska ha många krävande saker igång samtidigt är det bra med flera kärnor. Eller om man använder program som kan utnyttja flera kärnor på en gång. Lär väl komma mer och mer såna program och spel så det är nog bra att satsa på det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

du måste ju ha en duo processor för annars komemr du inte över 4GHz sträcket, vilket du lär behöva med råge till typ Crysis

Crysis lär kunna utnyttja flera kärnor ja. Du kan komma över 4GHz utan dualcore, men processorn kommer bli ganska varm då. Man måste inte ha en dualcore, men de kan vara bra att ha i framtiden.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst newnameguy

Men asså, det finns ju inga spel som utnyttjar quadro just nu. Så det är väl bara något som man ska köpa om ett år. För om du inte ska spela på quadro så är det totalt meningslöst, eftersom det kommer att kosta en del vad jag vet.

Redigerat av TheExecutor
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=336551

Intel Pentium E2140 1.6GHz Socket LGA775, 1MB, BOXED m/fläkt

är det en dual core??

Ja det är det.

Men asså, det finns ju inga spel som utnyttjar quadro just nu. Så det är väl bara något som man ska köpa om ett år. För om du inte ska spela på quadro så är det totalt meningslöst, eftersom det kommer att kosta en del vad jag vet.
Sant att spel inte kan utnyttja fyra kärnor så bra ännu. Tror att det finns eller i alla fall börjar komma spel som kan utnyttja i alla fall 2 kärnor. Vet inte hur det är med fler. Men de kommer nog ganska snart. Inom ett år kan man säkert ha nytta av 4 kärnor. Om inte annat kan man göra en hel del samtidigt utan att spelen hackar.

Dock finns det flera andra program som har stöd för väldigt många kärnor. Avancerade program för musik och bild har det. Serverprogramvara har i vissa fall stöd för flera kärnor.

Det jag kommer använda min quad-core till är främst att kompilera i Gentoo (linux). Det ska klara flera kärnor så det borde gå ruskigt snabbt. Får se efter fredag hur mycket bättre =)

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...