Hoppa till innehåll

Vill Du Bli En C++ Programmerare?

Iliw

Rekommendera inlägg

C++ är ett imperativt programspråk med stöd för dataabstraktion, objektorienterad programmering och generisk programmering som är snabbt och kompileras. Språket utvecklades i början på 1980-talet av Bjarne Stroustrup vid Bell Labs. Idag är språket ett av de mest populära programspråken och används för programmering inom allt från spel till konsumentelektronik. C++ används i allt större utsträckning där C traditionellt har använts.

C++ är baserat på C och har anammat många begrepp och konstruktioner från det språket. Till skillnad från C så har dock C++ valt att stödja objektorienterad programmering genom att implementera begreppet klass. C++ omfattar inte C i strikt mening -- det finns flera skillnader i semantik mellan C och den delmängd av C++ som motsvarar C. Det är dock mycket vanligt attprogrammerare använder C++ som en "bättre" version av C.

Wikipedia.org

Bra länkar till artiklar, guider och forum.

http://www.blinkenlights.se/

http://www.cplusplus.nu/

http://www.gidforums.com/ Engelskt

Lycka till!

Redigerat av Iliw
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Han skapade nog denna tråd åt de som inte orkar leta efter information och guider eller sidor som lär ut C++. Det är ganska onödigt eftersom att jag inte tror att personen blir en bra programmerare om man inte ens orkar leta efter några sidor som lär ut C++.

Finns inget att diskutera här..

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför ska de börja med C++?

De kan ju börja med något lättare som t ex VB.

Jag började med att göra hemsidor. Strax hittade jag javascript och sen läste jag en bok om c++ (som liknar javascript en del) och så började jag att göra program. Så VB inte alltid är nödvändigt att börja med ;)

BTW: vad är VB? :huh:

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Varför ska de börja med C++?

De kan ju börja med något lättare som t ex VB.

Jag började med att göra hemsidor. Strax hittade jag javascript och sen läste jag en bok om c++ (som liknar javascript en del) och så började jag att göra program. Så VB inte alltid är nödvändigt att börja med ;)

BTW: vad är VB? :huh:

Visual Basic.

Om man kan html, php och javascript så vet man nog att c finns. Så man lär sig om man orkar.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Visual Basic är kraftfullt och väldigt lätt att jobba med då man även arbetar i en grafisk miljö :) Visual Basic sträcker sig ungefär lika långt som C++ egentligen ;) Du kan med VB skapa allt från 2d spel till MMORPGs till 3D Spel (eller MMOFPS) :) Eller helt vanliga program.

Och enligt mitt tycke så skiljer sig VB språket inte mycket från Gamemaker språket (GML), om man bortser från det faktum att VB är mycket mer kraftfullt. Så ni som har erfarenhet med Gamemaker och finner att C++ är lite för svårt kan ta det lugnt, att hoppa från GML till C++ kräver enorma styltor, så lär dig VB innan du börjar med C++.

För er som vill lära er VB kan jag rekommendera denna guiden (som även är på svenska):

http://www.supportdata.net/skolor/visbasic/index.html

Guiden är för Visual Basic 6 och består av 51 lektioner (Du gör ju inte alla på en gång :P). När du har gjort alla 51 lektioner ska du ha tillräckligt med VB kunskap för att skapa en Client-Server anslutning vilket är grunden till alla onlinespel och MMORPGs. Guiden börjar med grunderna och guidar dig igenom din arbetsmiljö, och du kommer nog snabbt lära dig :D

Jag rekommenderar också att du tar en paus efter var tredje eller fjärde lektion i guiden för att du inte ska bli uttråkad, vilket man lätt blir i början. Ta en paus i en timme eller så, för det är viktigt att du verkligen vill lära dig och inte bara tvingar dig själv till att läsa guiden för då kommer du bara tröttna direkt.

Redigerat av Mega93
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst AndersA

Visual Basic är kraftfullt och väldigt lätt att jobba med då man även arbetar i en grafisk miljö :) Visual Basic sträcker sig ungefär lika långt som C++ egentligen ;) Du kan med VB skapa allt från 2d spel till MMORPGs till 3D Spel (eller MMOFPS) :) Eller helt vanliga program.

Och enligt mitt tycke så skiljer sig VB språket inte mycket från Gamemaker språket (GML), om man bortser från det faktum att VB är mycket mer kraftfullt. Så ni som har erfarenhet med Gamemaker och finner att C++ är lite för svårt kan ta det lugnt, att hoppa från GML till C++ kräver enorma styltor, så lär dig VB innan du börjar med C++.

För er som vill lära er VB kan jag rekommendera denna guiden (som även är på svenska):

http://www.supportdata.net/skolor/visbasic/index.html

Guiden är för Visual Basic 6 och består av 51 lektioner (Du gör ju inte alla på en gång :P). När du har gjort alla 51 lektioner ska du ha tillräckligt med VB kunskap för att skapa en Client-Server anslutning vilket är grunden till alla onlinespel och MMORPGs. Guiden börjar med grunderna och guidar dig igenom din arbetsmiljö, och du kommer nog snabbt lära dig :D

Jag rekommenderar också att du tar en paus efter var tredje eller fjärde lektion i guiden för att du inte ska bli uttråkad, vilket man lätt blir i början. Ta en paus i en timme eller så, för det är viktigt att du verkligen vill lära dig och inte bara tvingar dig själv till att läsa guiden för då kommer du bara tröttna direkt.

aa, men VB är mer anpassat till Server och Clienter ;D

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

• Skapa ny...