tuffscout Skrivet 10 September 2007 Rapport Dela Skrivet 10 September 2007 Mjoo jag TROR att jag har rätt, men jag är inte säker... Har i läxa och har klara nästan all, bara vilkoren kvar, vilka är: 1. Skriv ett villkor som testar om $namn har värdet Kalle eller Nisse. 2. Skriv ett villkor som test om $tal är större än 15 och mindre än 90. på nr. 1 har jag skrivit såhär.... <? $namn1 = "Per"; $namn2 = "Lars"; if ($namn1 == "Per") { $namn2 = "Per"; echo "Kalle "; } else { $namn2 = "Nisse"; echo "Nisse "; } echo "$namn1 $namn2"; ?> Och nr. 2 har jag inte skrivit än... Skriv snabbt om jag har gjort rätt, så är jag verkligen tacksam. Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
tuffscout Skrivet 10 September 2007 Författare Rapport Dela Skrivet 10 September 2007 har nu även skrivit nr. 2. <? $tal1 = 30; $tal2 = 15; $tal3 = 90; if ($tal1 < $tal2) { echo "$tal1 är större än $tal2"; } else { if ($tal1 > $tal3) echo "$tal1 är mindre än $tal3"; ?> Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Boffaroffe Skrivet 11 September 2007 Rapport Dela Skrivet 11 September 2007 (redigerat) har nu även skrivit nr. 2. <? $tal1 = 30; $tal2 = 15; $tal3 = 90; if ($tal1 < $tal2) { echo "$tal1 är större än $tal2"; } else { if ($tal1 > $tal3) echo "$tal1 är mindre än $tal3"; ?> <?php $tal1 = 30; $tal2 = 15; $tal3 = 90; if ($tal1 > $tal2 && $tal1 < $tal3) { echo "Tal 1 är större än Tal 2 och mindre än Tal 3"; } elseif ($tal1 == $tal2 || $tal1 ==$tal3){ echo "Tal 1 är antingen lika stort som Tal 2 eller Tal 3"; } else { echo "Tal 1 är inte större än tal 2 och mindre än tal 3"; } ?> Tror det ska vara rätt. Redigerat 11 September 2007 av Boffaroffe Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Andersffs Skrivet 11 September 2007 Rapport Dela Skrivet 11 September 2007 (redigerat) har nu även skrivit nr. 2. <? $tal1 = 30; $tal2 = 15; $tal3 = 90; if ($tal1 < $tal2) { echo "$tal1 är större än $tal2"; } else { if ($tal1 > $tal3) echo "$tal1 är mindre än $tal3"; ?> Det är ju tvärt om, båda blir falska. Mjoo jag TROR att jag har rätt, men jag är inte säker... Har i läxa och har klara nästan all, bara vilkoren kvar, vilka är:1. Skriv ett villkor som testar om $namn har värdet Kalle eller Nisse. 2. Skriv ett villkor som test om $tal är större än 15 och mindre än 90. på nr. 1 har jag skrivit såhär.... <? $namn1 = "Per"; $namn2 = "Lars"; if ($namn1 == "Per") { $namn2 = "Per"; echo "Kalle "; } else { $namn2 = "Nisse"; echo "Nisse "; } echo "$namn1 $namn2"; ?> Fattar inte upplägget och vart du vill komma med programmet. Redigerat 11 September 2007 av Andersffs Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Ozoon Skrivet 11 September 2007 Rapport Dela Skrivet 11 September 2007 (redigerat) Mjoo jag TROR att jag har rätt, men jag är inte säker... Har i läxa och har klara nästan all, bara vilkoren kvar, vilka är: 1. Skriv ett villkor som testar om $namn har värdet Kalle eller Nisse. 2. Skriv ett villkor som test om $tal är större än 15 och mindre än 90. på nr. 1 har jag skrivit såhär.... <? $namn1 = "Per"; $namn2 = "Lars"; if ($namn1 == "Per") { $namn2 = "Per"; echo "Kalle "; } else { $namn2 = "Nisse"; echo "Nisse "; } echo "$namn1 $namn2"; ?> Och nr. 2 har jag inte skrivit än... Skriv snabbt om jag har gjort rätt, så är jag verkligen tacksam. ja, det där verkar mycket konstigt, namn1 är ju alltid per eftersom du sätter det till det... <? if($namn=="Kalle") { echo "Namnet är Kalle"; } elseif($namn=="Nisse") { echo "Namnet är Nisse"; } else { echo "Namnet är varken Kalle eller Nisse"; } ?> om jag har förstått rätt... Redigerat 11 September 2007 av Ozoon Citera Länk till kommentar Dela på andra sajter More sharing options...
Rekommendera inlägg
Gå med i konversationen
Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.