Du har säkert hört talas om det. Dess två föregångare var båda två riktiga kioskvältare i spelvärlden och Advance Wars-spelen blev snabbt drömspelet för alla strategispelare.
Förutom att spelen hade döläcker grafik (för att vara bärbart), perfekt inlärningskurva och bjöd på tidlös underhållning så kunde man faktiskt rymma det i fickan och ta med sig sitt favorit strategispel på semestern.
Advance Wars DS var ett av de första spelen som utannonserades till DS. Utseendemässigt såg det inte ut att ha hänt så mycket. Förutom att spelplanen numera rymdes på två skärmar. Många fans av serien blev oroade av att utvecklaren Intelligent Systems inte hade lagt ner mer tid på grafiken (för visst är det ett rejält hopp mellan GBA och DS).
Jag var en utav dem.
När jag äntligen fick lägga labbarna på spelet blev jag positivt överraskad. Advance Wars-känslan infinner sig direkt med den underbara musiken och de lättillgängliga menyerna.
Kampanjen börjar lite sådär lagom enkelt och blir sedan svårare och svårare för varje uppdrag. Precis som det ska vara!
Striderna är turbaserade vilket innebär att varje enhet (soldater, pansarvagn, båt, o.s.v.) har ett drag på sig under en dag. Det kan gälla truppförflyttningar, anfall mot fienden, ockupation av städer eller utforskning av banan.
Fyndiga dialoger för fram storyn på ett bra sätt och förklarar noggrant hur man ska gå till väga för att klara uppdraget. Slutmålet är att sätta käppar i hjulet för de onda Black Hole Army, som gör allt för att göra planeten så mörk och dyster som möjligt.
Oftast används den nedre skärmen som spelplan medan den över rymmer all information. Ibland så uttjämpas det också luftstrider och då kommer den övre skärmen väl till pass. Styr gör man med antagligen pekpennan eller styrkorset. Vad som är skönast är en självklar smaksak, men jag själv föredrar det snabba klickandet med pekpennan framför styrkorsets lite mer oprecisa och saktfärdiga funktion.
Förutom kampanjen finns finns det en mängd andra spellägen, gamla favoriter som nya besvikelser:
WAR ROOM: Enorma mängder med banor i diverse svårighetsgrader. Ooomööjligt att låsa upp allt, ännu ooomööjligare att klara allt också!
COMBAT: Det på förhand mest intressanta spelläget enligt mig. Lever dock inte upp till hypen. Styr dina trupper i realtid med hjälp av pekpennan. Jättekort och jättesnålt, tyvärr.
VERSUS: Ett typiskt vs. läge. Välj din general, välj din motståndare. Day 1.
SURVIVAL: Försök hålla dig i liv under så många slag som möjligt. Det spelläge jag lagt ner minst tid med, men det är långt ifrån det sämsta.
Sen får man såklart inte glömma det alltid lika underbara multiplayerläget. Dock bär även det på en liten nit. Jag såg oerhört mycket fram emot att kunna spela mot alla mina vänner med bara en kassett. Dock visade det sig att det var skitläget Combat som de hade gett oss. Usch.
För att uppleva Advance Wars RIKITGA multiplayerläge (det turbaserade) så måste man alltså ha en en kassett per spelare. Har man det så kan man skratta sig lycklig, läget är nämligen proppfullt med banor, alternativ, generaler och regler.
Jag har aldrig riktigt kommit över besvikelsen av den "den-inte-fullt-så-tekniska" grafiken. Men den fyller sitt syfte och är dödscharmig dessutom. Ljudet är likt sina två föregångare, med lite kraftfullare ljudeffekter och nya fräscha låtar.
Advance Wars: Dual Strike är inte fullt lika bra som 1:an och 2:an var när de kom ut för några år sedan, men visst är det är ruggigt bra spel.
GRAFIK: 7/10
Bortsett ifrån att den i princip är oförändrad sen GBA-spelen så finns det inte så väldans mycket att klaga på. Dialogen är välutformad, menyerna störtsköna och slagen urcharmiga. Hade dock väntat mig att Intelligent Systems kunde kräma ut lite mer av DS hårdvara.
LJUD: 8/10
Om du har spelat de tidigare spelen så vet du vad som väntar. Bra musik som passar perfekt till striderna. Varje general har sitt egna musikstycke. Ljudeffekterna något förbättrade sedan GBA-spelen.
KONTROLL: 9/10
Oerhört simpelt och lättillgängligt. Sitter perfekt direkt. Touch screen-styrningen kommer väl tillhands, och nu vill jag inte vara utan den.
HÅLLBARHET: 9/10
20-40 timmars kampanj, beroende på hur pass smart man är. War Room, Survival, Combat, Versus...och ett strålande multiplayerläge.
-------
8/10
-------
- Ett oerhört beroende framkallande bärbart strategispel som är lite för likt sina föregångare. Hur som helt ett av DS absolut bästa spel och ett måste för alla strategispelare!