Indiana Jones and the Last Crusade: Tips, knep och koder
för Pc.
Inskickad Guide av KengaCollege
Gå ut till Marcus och prata med honom.
Gå till höger till ditt rum.
Prata med studenterna och säg 3, 3.
Ta upp posten och papprena på skrivbordet så du kommer åt paketet.
Öppna paketet.
Öppna fönstret och hoppa ut.
Åk till Henrys hus.
Henrys hus
Gå höger till sovrummet.
Ta målningen på väggen.
Gå tillbaka till vänster.
Knuffa bokhyllan som står dåligt.
Ta upp tapen.
Ta upp växten och duken från kistan.
Åk till colleget och hoppa in genom fönstret.
Stoppa ner nyckeln i burken som står i bokhyllan.
Åk tillbaka till Henrys hus.
Öppna kistan med nyckeln och ta boken.
Åk till Venedig.
Venedig
Leta i de lägre hyllorna efter böckerna Mein Kampf, dubbeldäckare manual och
en bok om katakomberna i Venedig.
Mein Kampf finns lutande i hyllan som har verk av kända diktatorer.
Dubbeldäckare manualen finns i en "How To..." bokserie.
Katakombboken finns i en serie om kartor från det forna Rom.
Gå till avsärrningen som finns mellan två hyllor.
Ta upp det röda snöret och en av stolparna.
Läs i Grail Diary. Där i finns en bild på rätt fönster och instruktion om
vilket plakat som är rätt.
Försök att hitta rätt fönster genom att titta på dem. Tycker Indy att de ser
rätt ut så har du hittat rätt.
Läs på rätt plakat var du ska slå hål i marken.
Ta metall stolpen och slå sönder rätt siffra på golvet.
Katakomberna
I boken om katakomberna finns kartan ovan över katakomberna.
Följ den övre kartan till det närmaste, första rummet på vägen.
Ta upp skelettets arm och krok.
Fortsätt till höger till du kommer till en gatulucka som leder upp till
resturangen.
Titta på flaskan och ta sedan flaskan.
Gå till fontänen till höger och fyll flaskan.
Gå tillbaka ner i hålet.
Gå till rummet med en fackla på väggen. Du borde ha passerat rummet förrut.
Häll ut vattnet på facklan och ta upp den.
Gå in i rummet längst till höger.
Gå längst in till höger och läs på väggarna. Kom ihåg detta för det behövs i
slutet av spelet.
Gå ut till vänster och sätt fast kroken i pluggen i taket.
Ta piskan och slå bort pluggen.
Gå till rummer brevid och klättra upp för stegen.
Gå till rummet åt sydöst där vattnet var förrut.
Gå till höger och vidare till norr till maskinrummet.
Använd det röda bandet med maskinen.
Använd ratten till höger för att styra maskinen.
Gå ut och vidare till höger för att komma till ett rum med tre statyer.
Läs i Grail Diary för att få reda på rätt kombination och gå in genom
dörren.
Försök att komma åt vänster till ett rum med ett antal döskallar man kan
spela på.
Titta i Grail Diary för att få rätt noter och spela dem på döskallarna.
Gå åt höger tills du kommer till en underjordisk gravplats.
Öppna kistan och titta ner i den.
Slottet
I slottet kan man oftast köra det hårda sättet genom att slå ner alla eller
det mjuka sättet att prata omkull dem. Jag berskriver det mjuka sättet.
Fråga butlern om han har släktingar i stan. Säg att Otto sände dig men han
är okey. Säg sedan att du kan bevisa att du känner Otto.
Gå norr till korridoren sedan syd och sedan öst. Gå in i den sydligaste
dörren på östsidan.
Erbjud den fulla soldaten att du ska skaffa honom lite mer att dricka. När
du har fått ölsejdeln ifrån honom går du ur rummet igen.
Gå in i rummet ovan det förra rummet.
Fyll på med öl i sejdeln och höll ölen över elden.
Hämta mer öl och ta köttet på grillen när det har kallnat.
Gå tillbaka till entren.
Gå vidare till övre högre gången.
Gå till den söndra korridoren.
Säg till soldaten att du ska förhöra fången, att du är från Gestapo och
fråga om han läcker information.
Gå till första rummet till höger och skaffa en servitör uniform.
Gå till första rummet till vänster och knuffa rustningen i högra hörnet.
Gå ut och upp i norra korridoren.
Säg till soldaten att du säljer dessa fina läderjackor för 15 mark och att
du har tillstånd.
Gå upp för trappan vidare syd och sedan öst.
Gå in i den norra dörren.
Öppna trunken och ta pengarna.
Sätt på dig servitör uniformen.
Gå åt söder och ge soldaten tavlan.
Gå åt öster och sedan norr.
Gå in genom dörren och ta uniformen i kistan.
Titta på uniformen för att finna nyckeln.
Sätt på dig Indy kläderna igen och gå tillbaka dit du hittade servitör
uniformen.
Lås upp stället med nyckln och ta en uniform.
Gå tillbaka där du hittade nyckeln och sätt på dig den grå uniformen.
Gå upp till vänster där det finns tre dörrar. Gå in i den längst åt vänster
där det är en bevakningsstation.
Ge vakten "Mein Kampf".
Häll ölen i bevakningsutrustningen.
Gå ner sedan höger och sedan ner. Försök att slinka förbi vakten.
Gå in i första dörren till vänster.
Ta upp första hjälpen kittet. Det kan du använda när ditt liv börjar vara
riktigt dåligt.
När du kommer ut kommer säkert vakten emot dig. Gå ner till nästa dörr och
gå ut igen. Vakten ser dig inte och du kan lugnt smyga upp en våning.
Gå in i första dörren till vänster.
Ge hunden steken.
Öppna kabinettskåpet och ta passerkortet. Ta även trofén och gå ner igen.
Gå till köket på första våningen. Glöm inte att sätta på Indy kläderna på
vägen ner så att vakterna inte blir misstänksamma.
Fyll trofén med öl och gå upp igen. Glöm inte att sätta på uniformen på rätt
ställe.
Gå upp till den ljuse biffen som står i korridoren. Ge honom ölen och han
blir skapligt berusad. Det blir ingen match att alå ner honom.
Slå ner vakten i korridoren under till vänster.
Gå in i rummet längst bort till vänster i korridoren.
Ta upp nyckeln som hänger på ljusstaken.
Gå upp till korridoren över denna.
Öppna dörren med elledningar till dörren med silver nyckeln.
Öppna skåpet och ta pengarna.
Om ni försöker ta er ur slottet blir ni snart fångade av två vakter. Den ena
vill ha Grail Diary. Nu delar sig spelet i två olika vägar. Antingen så ger
ni honom den riktiga Grail Diary eller annars ger ni honom den fejkade gamla
boken som nazisten godtar.
Old book
Om du ger nazisten din gamla kopia av dagboken ska du följa detta.
Nazisterna binder fast dig och din far vid en stol.
Försök att hoppa med stolen mot rustningen till höger. (Pull chair)
När ni har kommit fram till märket i golvet knuffar du till rustningen och
ni är fria.
Tryck till vänstra spisstatyn och gå ut.
Ta motorcykeln och åk till flygplatsen.
Grail Diary
Om du ger nazisten Grail Diary ska du följa detta.
Nazisterna binder fast dig och din far vid en stol.
Försök att hoppa med stolen mot rustningen till höger. (Pull chair)
När ni har kommit fram till märket i golvet knuffar du till rustningen och
ni är fria.
Hoppa över till Henry och ge Indy dina pengar.
Tryck till vänstra spisstatyn och gå ut.
Ta motorcykeln, åk till vägspärren och slå ner gränsvakten.
Snart är ni i Berlin där du får tillbaka Grail Diary av Elsa.
Plötsligt står du öga till öga med Hitler. Lämna fram passet till honom så
skriver han snabbt under.
Dags att åka till flygplatsen.
Flygplatsen
Nu så delar sig spelet igen. Antingen åker ni flygplan eller zeppelinare.
Flygplan
Gå ut från terminalen.
Kolla i flygmanualen för att se instruktionerna ovan.
Kom ihåg hur man flyger planet och hoppa in i planet.
Starta planet och flyg i väg.
Försök hålla er i luften så länge som möjligt men till slut "landar" ni.
Hoppa in i första bästa bil och åk iväg.
Ni kör iväg men kommer snart till en vägkontroll.
Om du har varit i Berlin visar ni bara passet annars kan ni muta vakten med
50 mark (alternativ 1, 3, 2, 3).
Passkontroll 2: Passet eller alternativ 2, 1, 1, 1.
Passkontroll 3: Passet eller alternativ 1, 3, 2, 3.
Passkontroll 4: Passet eller knytnävarna.
Passkontroll 5: Passet eller knytnävarna.
Passkontroll 6: Passet eller alternativ 1, 2, 2, 2, 2, 2, 1.
Nu är ni äntligen framme i Iskendrun.
Zeppelinaren
Gå till höger till biljett försäljaren och prata med honom.
Nu gäller det att du toh tillräckligt mycket pengar i slottet (175 mark)
annars få ni inga biljetter.
Gå till höger till zeppelinaren och ge biljetterna till konduktörn.
Byt till Henry.
Gå till vänster och lägg några mynt i skålen och välj en låt.
Byt till Indy.
Gå in i radiorummet när mannen i radiorummet kommer ut och lyssnar på
musiken.
Öppna skåpet och ta ur verktyget.
Använd verktyget på radion och gå ut snabbt igen innan radiomannen kommer
tillbaka.
På väggen till höger om dörren finns ett hål. Använd verktyget på hålet och
klättra upp för stegen.
Nu kommer ett ganska jobbigt moment. Du ska leta reda på ett flygplan
samtidigt du måste akta dig för vakterna.
När ni har "landat" med flygplanet ska ni hoppa in i första bästa bil och åk
iväg.
Ni kör iväg men kommer snart till en vägkontroll. Har ni varit i Berlin är
det bara att visa passet annars måste ni slingra er undan ändå eller som
sista utväg slå er fram.
Passkontroll 1: Passet eller knytnävarna.
Passkontroll 2: Passet eller knytnävarna.
Passkontroll 3: Passet eller alternativ 1, 2, 2, 2, 2, 2, 1.
Nu är ni äntligen framme i Iskendrun.
Iskendrun
Läs skylten till höger och gå sedan in i grottan.
Du går in och efter ett tag blir Henry skjuten av Donovan.
Indy hoppar in i en gång och nu är det dags för lite precisionsarbete.
Breath of God
Här inne gäller det att trycka på rätt ställe för att överleva.
När du kommer på gången ser du en massa stenar längst ner på skärmen. Sätt
markören på toppen av stenen längst till höger och tryck så att du går dit.
Sätt markören en liten bit under likets fot och tryck på musen.
Har du gjort rätt skriker Indy "Kneel" och slänger sig undan den stora
klingan.
Word of God
Nu gäller det att bara gå på rätt bokstäver. Indy säger ett språk och hur
Jehova stavas på det språket. Sen är det bara att gå på bokstäverna som
finns i det ordet.
Path of God
Inte så svårt test som det verkar. Ni som har sett filmen vet hur man gör.
Det är viktigt att snabbt trycka på andra sidan för att inte ramla ner.
Gralen
Nu har du kommit till det sista och kanske det mest svåra provet, nämligen
att välja rätt gral.
Vilken gral det är beror på vilket språk som ordet var på i provet innan.
Du kan läsa dig till rätt val genom att titta i den tryckta versionen av
Grail Diary som följer med när du köper spelet.
För den som inte har denna bok kan följande kanske ge lite tips:
Latin - Gralen längst till höger.
Porcium, Atinlay - Gralen fjärde från höger.
Vaachi - Gralen i mitten.
När du har tagit gralen ska du fylla den med heligt vatten. Nu får du se om
du har valt rätt.
Om du nu har valt rätt så räddar du Henry automatiskt.
Nu delar sig spelet igen.
Antingen kan du rädda Elsa och templet eller annars kan du låta henna dö och
templet rasa.
Rädda Elsa
När gralen står på marken ska du så fort som möjligt ta upp gralen och ge
den till riddaren.
Låta Elsa dö
När gralen står på marken ska du låta Elsa ta den.
Hon försöker springa ut med den men marken hon trillar ner i en spricka och
försvinner.
Gå fram och titta ner i sprickan.
Använd piskan för att få upp gralen igen och ge den till riddaren.
Inskickad Guide av Kenga
College
Gå ut till Marcus och prata med honom.
Gå till höger till ditt rum.
Prata med studenterna och säg 3, 3.
Ta upp posten och papprena på skrivbordet så du kommer åt paketet.
Öppna paketet.
Öppna fönstret och hoppa ut.
Åk till Henrys hus.
Henrys hus
Gå höger till sovrummet.
Ta målningen på väggen.
Gå tillbaka till vänster.
Knuffa bokhyllan som står dåligt.
Ta upp tapen.
Ta upp växten och duken från kistan.
Åk till colleget och hoppa in genom fönstret.
Stoppa ner nyckeln i burken som står i bokhyllan.
Åk tillbaka till Henrys hus.
Öppna kistan med nyckeln och ta boken.
Åk till Venedig.
Venedig
Leta i de lägre hyllorna efter böckerna Mein Kampf, dubbeldäckare manual och
en bok om katakomberna i Venedig.
Mein Kampf finns lutande i hyllan som har verk av kända diktatorer.
Dubbeldäckare manualen finns i en "How To..." bokserie.
Katakombboken finns i en serie om kartor från det forna Rom.
Gå till avsärrningen som finns mellan två hyllor.
Ta upp det röda snöret och en av stolparna.
Läs i Grail Diary. Där i finns en bild på rätt fönster och instruktion om
vilket plakat som är rätt.
Försök att hitta rätt fönster genom att titta på dem. Tycker Indy att de ser
rätt ut så har du hittat rätt.
Läs på rätt plakat var du ska slå hål i marken.
Ta metall stolpen och slå sönder rätt siffra på golvet.
Katakomberna
I boken om katakomberna finns kartan ovan över katakomberna.
Följ den övre kartan till det närmaste, första rummet på vägen.
Ta upp skelettets arm och krok.
Fortsätt till höger till du kommer till en gatulucka som leder upp till
resturangen.
Titta på flaskan och ta sedan flaskan.
Gå till fontänen till höger och fyll flaskan.
Gå tillbaka ner i hålet.
Gå till rummet med en fackla på väggen. Du borde ha passerat rummet förrut.
Häll ut vattnet på facklan och ta upp den.
Gå in i rummet längst till höger.
Gå längst in till höger och läs på väggarna. Kom ihåg detta för det behövs i
slutet av spelet.
Gå ut till vänster och sätt fast kroken i pluggen i taket.
Ta piskan och slå bort pluggen.
Gå till rummer brevid och klättra upp för stegen.
Gå till rummet åt sydöst där vattnet var förrut.
Gå till höger och vidare till norr till maskinrummet.
Använd det röda bandet med maskinen.
Använd ratten till höger för att styra maskinen.
Gå ut och vidare till höger för att komma till ett rum med tre statyer.
Läs i Grail Diary för att få reda på rätt kombination och gå in genom
dörren.
Försök att komma åt vänster till ett rum med ett antal döskallar man kan
spela på.
Titta i Grail Diary för att få rätt noter och spela dem på döskallarna.
Gå åt höger tills du kommer till en underjordisk gravplats.
Öppna kistan och titta ner i den.
Slottet
I slottet kan man oftast köra det hårda sättet genom att slå ner alla eller
det mjuka sättet att prata omkull dem. Jag berskriver det mjuka sättet.
Fråga butlern om han har släktingar i stan. Säg att Otto sände dig men han
är okey. Säg sedan att du kan bevisa att du känner Otto.
Gå norr till korridoren sedan syd och sedan öst. Gå in i den sydligaste
dörren på östsidan.
Erbjud den fulla soldaten att du ska skaffa honom lite mer att dricka. När
du har fått ölsejdeln ifrån honom går du ur rummet igen.
Gå in i rummet ovan det förra rummet.
Fyll på med öl i sejdeln och höll ölen över elden.
Hämta mer öl och ta köttet på grillen när det har kallnat.
Gå tillbaka till entren.
Gå vidare till övre högre gången.
Gå till den söndra korridoren.
Säg till soldaten att du ska förhöra fången, att du är från Gestapo och
fråga om han läcker information.
Gå till första rummet till höger och skaffa en servitör uniform.
Gå till första rummet till vänster och knuffa rustningen i högra hörnet.
Gå ut och upp i norra korridoren.
Säg till soldaten att du säljer dessa fina läderjackor för 15 mark och att
du har tillstånd.
Gå upp för trappan vidare syd och sedan öst.
Gå in i den norra dörren.
Öppna trunken och ta pengarna.
Sätt på dig servitör uniformen.
Gå åt söder och ge soldaten tavlan.
Gå åt öster och sedan norr.
Gå in genom dörren och ta uniformen i kistan.
Titta på uniformen för att finna nyckeln.
Sätt på dig Indy kläderna igen och gå tillbaka dit du hittade servitör
uniformen.
Lås upp stället med nyckln och ta en uniform.
Gå tillbaka där du hittade nyckeln och sätt på dig den grå uniformen.
Gå upp till vänster där det finns tre dörrar. Gå in i den längst åt vänster
där det är en bevakningsstation.
Ge vakten "Mein Kampf".
Häll ölen i bevakningsutrustningen.
Gå ner sedan höger och sedan ner. Försök att slinka förbi vakten.
Gå in i första dörren till vänster.
Ta upp första hjälpen kittet. Det kan du använda när ditt liv börjar vara
riktigt dåligt.
När du kommer ut kommer säkert vakten emot dig. Gå ner till nästa dörr och
gå ut igen. Vakten ser dig inte och du kan lugnt smyga upp en våning.
Gå in i första dörren till vänster.
Ge hunden steken.
Öppna kabinettskåpet och ta passerkortet. Ta även trofén och gå ner igen.
Gå till köket på första våningen. Glöm inte att sätta på Indy kläderna på
vägen ner så att vakterna inte blir misstänksamma.
Fyll trofén med öl och gå upp igen. Glöm inte att sätta på uniformen på rätt
ställe.
Gå upp till den ljuse biffen som står i korridoren. Ge honom ölen och han
blir skapligt berusad. Det blir ingen match att alå ner honom.
Slå ner vakten i korridoren under till vänster.
Gå in i rummet längst bort till vänster i korridoren.
Ta upp nyckeln som hänger på ljusstaken.
Gå upp till korridoren över denna.
Öppna dörren med elledningar till dörren med silver nyckeln.
Öppna skåpet och ta pengarna.
Om ni försöker ta er ur slottet blir ni snart fångade av två vakter. Den ena
vill ha Grail Diary. Nu delar sig spelet i två olika vägar. Antingen så ger
ni honom den riktiga Grail Diary eller annars ger ni honom den fejkade gamla
boken som nazisten godtar.
Old book
Om du ger nazisten din gamla kopia av dagboken ska du följa detta.
Nazisterna binder fast dig och din far vid en stol.
Försök att hoppa med stolen mot rustningen till höger. (Pull chair)
När ni har kommit fram till märket i golvet knuffar du till rustningen och
ni är fria.
Tryck till vänstra spisstatyn och gå ut.
Ta motorcykeln och åk till flygplatsen.
Grail Diary
Om du ger nazisten Grail Diary ska du följa detta.
Nazisterna binder fast dig och din far vid en stol.
Försök att hoppa med stolen mot rustningen till höger. (Pull chair)
När ni har kommit fram till märket i golvet knuffar du till rustningen och
ni är fria.
Hoppa över till Henry och ge Indy dina pengar.
Tryck till vänstra spisstatyn och gå ut.
Ta motorcykeln, åk till vägspärren och slå ner gränsvakten.
Snart är ni i Berlin där du får tillbaka Grail Diary av Elsa.
Plötsligt står du öga till öga med Hitler. Lämna fram passet till honom så
skriver han snabbt under.
Dags att åka till flygplatsen.
Flygplatsen
Nu så delar sig spelet igen. Antingen åker ni flygplan eller zeppelinare.
Flygplan
Gå ut från terminalen.
Kolla i flygmanualen för att se instruktionerna ovan.
Kom ihåg hur man flyger planet och hoppa in i planet.
Starta planet och flyg i väg.
Försök hålla er i luften så länge som möjligt men till slut "landar" ni.
Hoppa in i första bästa bil och åk iväg.
Ni kör iväg men kommer snart till en vägkontroll.
Om du har varit i Berlin visar ni bara passet annars kan ni muta vakten med
50 mark (alternativ 1, 3, 2, 3).
Passkontroll 2: Passet eller alternativ 2, 1, 1, 1.
Passkontroll 3: Passet eller alternativ 1, 3, 2, 3.
Passkontroll 4: Passet eller knytnävarna.
Passkontroll 5: Passet eller knytnävarna.
Passkontroll 6: Passet eller alternativ 1, 2, 2, 2, 2, 2, 1.
Nu är ni äntligen framme i Iskendrun.
Zeppelinaren
Gå till höger till biljett försäljaren och prata med honom.
Nu gäller det att du toh tillräckligt mycket pengar i slottet (175 mark)
annars få ni inga biljetter.
Gå till höger till zeppelinaren och ge biljetterna till konduktörn.
Byt till Henry.
Gå till vänster och lägg några mynt i skålen och välj en låt.
Byt till Indy.
Gå in i radiorummet när mannen i radiorummet kommer ut och lyssnar på
musiken.
Öppna skåpet och ta ur verktyget.
Använd verktyget på radion och gå ut snabbt igen innan radiomannen kommer
tillbaka.
På väggen till höger om dörren finns ett hål. Använd verktyget på hålet och
klättra upp för stegen.
Nu kommer ett ganska jobbigt moment. Du ska leta reda på ett flygplan
samtidigt du måste akta dig för vakterna.
När ni har "landat" med flygplanet ska ni hoppa in i första bästa bil och åk
iväg.
Ni kör iväg men kommer snart till en vägkontroll. Har ni varit i Berlin är
det bara att visa passet annars måste ni slingra er undan ändå eller som
sista utväg slå er fram.
Passkontroll 1: Passet eller knytnävarna.
Passkontroll 2: Passet eller knytnävarna.
Passkontroll 3: Passet eller alternativ 1, 2, 2, 2, 2, 2, 1.
Nu är ni äntligen framme i Iskendrun.
Iskendrun
Läs skylten till höger och gå sedan in i grottan.
Du går in och efter ett tag blir Henry skjuten av Donovan.
Indy hoppar in i en gång och nu är det dags för lite precisionsarbete.
Breath of God
Här inne gäller det att trycka på rätt ställe för att överleva.
När du kommer på gången ser du en massa stenar längst ner på skärmen. Sätt
markören på toppen av stenen längst till höger och tryck så att du går dit.
Sätt markören en liten bit under likets fot och tryck på musen.
Har du gjort rätt skriker Indy "Kneel" och slänger sig undan den stora
klingan.
Word of God
Nu gäller det att bara gå på rätt bokstäver. Indy säger ett språk och hur
Jehova stavas på det språket. Sen är det bara att gå på bokstäverna som
finns i det ordet.
Path of God
Inte så svårt test som det verkar. Ni som har sett filmen vet hur man gör.
Det är viktigt att snabbt trycka på andra sidan för att inte ramla ner.
Gralen
Nu har du kommit till det sista och kanske det mest svåra provet, nämligen
att välja rätt gral.
Vilken gral det är beror på vilket språk som ordet var på i provet innan.
Du kan läsa dig till rätt val genom att titta i den tryckta versionen av
Grail Diary som följer med när du köper spelet.
För den som inte har denna bok kan följande kanske ge lite tips:
Latin - Gralen längst till höger.
Porcium, Atinlay - Gralen fjärde från höger.
Vaachi - Gralen i mitten.
När du har tagit gralen ska du fylla den med heligt vatten. Nu får du se om
du har valt rätt.
Om du nu har valt rätt så räddar du Henry automatiskt.
Nu delar sig spelet igen.
Antingen kan du rädda Elsa och templet eller annars kan du låta henna dö och
templet rasa.
Rädda Elsa
När gralen står på marken ska du så fort som möjligt ta upp gralen och ge
den till riddaren.
Låta Elsa dö
När gralen står på marken ska du låta Elsa ta den.
Hon försöker springa ut med den men marken hon trillar ner i en spricka och
försvinner.
Gå fram och titta ner i sprickan.
Använd piskan för att få upp gralen igen och ge den till riddaren.
Se mer från detta spel:
Om detta fusk
Hjälp oss!
Ser du något stavfel eller vet du om något fusk som fattas i texten? Eller kanske känner du för att snygga till sidan lite? Hjälp oss genom att skicka in en ändring av fusket.