Mysteriet på Greveholm 3: Fuskkoder och liknande
för Pc.
// INSKICKAT //Slottsspel:
Dra i olika rep
Klicka på det högra och vänstra repet växelvis.
Draperiet kommer att öppnas bit för bit.
Om du klickar för långsamt kommer draperiet stängas igen.
När du har öppnat helt, får du ett batteri som du kan ge till Sprak i källaren.
Täta hål
På hyllan står ett levande ljus.
Undersök väggen med det, när lågan fladdrar finns det ett hål där som skall tätas.
Ta ett plåster från golvet och sätt det över hålet.
När alla hålen är tätade får du ett batteri som du kan ge till Sprak i källaren.
Vevgrammofon
Drag en stenkaka (skiva) till grammofonen. Ett instrument spelas.
Klicka på det instrumentet som spelades i gången ned i källaren.
Det finns sju skivor med det är bara fem som skall användas.
Stämma glas med saft
Klicka på Xylofonen. En melodi med fem toner spelas.
Använd klubban på glasen för att höra hur de är stämda.
Drag ett glas till kannan för att hälla ur saft eller drag kannan till glaset för att fylla på det.
Det skall bli samma melodi som Xylofonen spelade.
När melodin stämmer, får du ett batteri till Sprak i källaren. (Du ska ha så lite saft i varje glas som det går)
Hattspelet
Klicka på Greven
En melodi kommer att spelas.
På Grevens huvud ändras hattarna. Klicka på den hatt som går att associera med melodin.
Om du klickar på fel hatt, tas en hatt bort från hatthållaren.
När hatthållaren är full, får du ett batteri till Sprak i källaren.
Det fattas tangenter på pianot
Det saknas fem tangenter på pianot.
Klicka där tangenter saknas.
Prova med de lösa tangenter som ligger på golvet, genom att klicka på dem.
När du hittar en som verkar passa, drar du den till rätt ställe på pianot.
Anden i glaset
Klicka på det upp-och-nedvända glaset.
Glaset rör sig över bokstäverna.
När glaset har stannat så klickar du på den bild som går att associera till ordet som bildades.
Gissa tempo
För muspekaren över de tre metronomerna som står på golvet.
Greven kommer att börja spela en melodi.
Klicka på metronomen.
När du ser närbilden på metronomen drar du knappen i mitten av taktpinnen uppåt eller nedåt. Klicka sedan på den gröna knappen.
( Den första ska du dra upp/ner. Den andra ska du dra ner/upp. Den sista ska du ha kvar i mitten)
Räkna smällar
Klicka på Greven. Han kommer då att slå igen pianolocket ett antal gånger.
Räkna antalet gånger och klicka sedan på rätt siffra. När du klickar rätt kommer en del av pianot guldfärgas och när hela är guldfärgat får du ett batteri som du kan ge till Sprak.
Puzzel i flygel
Klicka och dra i strängarna tills det att du får en G-klav.
// INSKICKAT //
Slottsspel:
Dra i olika rep
Klicka på det högra och vänstra repet växelvis.
Draperiet kommer att öppnas bit för bit.
Om du klickar för långsamt kommer draperiet stängas igen.
När du har öppnat helt, får du ett batteri som du kan ge till Sprak i källaren.
Täta hål
På hyllan står ett levande ljus.
Undersök väggen med det, när lågan fladdrar finns det ett hål där som skall tätas.
Ta ett plåster från golvet och sätt det över hålet.
När alla hålen är tätade får du ett batteri som du kan ge till Sprak i källaren.
Vevgrammofon
Drag en stenkaka (skiva) till grammofonen. Ett instrument spelas.
Klicka på det instrumentet som spelades i gången ned i källaren.
Det finns sju skivor med det är bara fem som skall användas.
Stämma glas med saft
Klicka på Xylofonen. En melodi med fem toner spelas.
Använd klubban på glasen för att höra hur de är stämda.
Drag ett glas till kannan för att hälla ur saft eller drag kannan till glaset för att fylla på det.
Det skall bli samma melodi som Xylofonen spelade.
När melodin stämmer, får du ett batteri till Sprak i källaren. (Du ska ha så lite saft i varje glas som det går)
Hattspelet
Klicka på Greven
En melodi kommer att spelas.
På Grevens huvud ändras hattarna. Klicka på den hatt som går att associera med melodin.
Om du klickar på fel hatt, tas en hatt bort från hatthållaren.
När hatthållaren är full, får du ett batteri till Sprak i källaren.
Det fattas tangenter på pianot
Det saknas fem tangenter på pianot.
Klicka där tangenter saknas.
Prova med de lösa tangenter som ligger på golvet, genom att klicka på dem.
När du hittar en som verkar passa, drar du den till rätt ställe på pianot.
Anden i glaset
Klicka på det upp-och-nedvända glaset.
Glaset rör sig över bokstäverna.
När glaset har stannat så klickar du på den bild som går att associera till ordet som bildades.
Gissa tempo
För muspekaren över de tre metronomerna som står på golvet.
Greven kommer att börja spela en melodi.
Klicka på metronomen.
När du ser närbilden på metronomen drar du knappen i mitten av taktpinnen uppåt eller nedåt. Klicka sedan på den gröna knappen.
( Den första ska du dra upp/ner. Den andra ska du dra ner/upp. Den sista ska du ha kvar i mitten)
Räkna smällar
Klicka på Greven. Han kommer då att slå igen pianolocket ett antal gånger.
Räkna antalet gånger och klicka sedan på rätt siffra. När du klickar rätt kommer en del av pianot guldfärgas och när hela är guldfärgat får du ett batteri som du kan ge till Sprak.
Puzzel i flygel
Klicka och dra i strängarna tills det att du får en G-klav.
Se mer från detta spel:
Om detta fusk
Hjälp oss!
Ser du något stavfel eller vet du om något fusk som fattas i texten? Eller kanske känner du för att snygga till sidan lite? Hjälp oss genom att skicka in en ändring av fusket.