The Curse of Monkey Island (Guide): Tips, knep och koder
för Pc.

Inskickad Guide av sebbe1991

Del 1:
The demise of the zombie pirate LeChuck

Guybrush försmäktar ombord på zombiepiraten LeChucks brigg. Ta ner laddstaken från väggen. Prata sedan med den lille piraten i närheten. Fråga ut honom noggrant om hans utrustning tillsdu avslöjar honom som Wally. Reta honom skoningslöst tills han bryter ihop när du yttrar frasen "You´re a failure as a pirate". Plocka upp plastkroken som han tappar. Släpp loss kanonen mot alla fyra skeppen fyllda av skelettpirater. Ta dig ut genom ventilen och kombinera laddstaken med kroken för att få en änterhake.

Använd änterhaken på det flytande skräpet för att plocka upp svärdet och skelettarmen. Återvänd till kanonrummet och använd svärdet på repet som håller fast kanonen. Avfyra kanonen. Guybrush åker genom den låsta dörren in i kammaren. Plocka upp påsen med träpengarna och diamantringen. Bryt upp ventilen med diamantringen titta på medan vattnet rusar in och Guybrush flyter ut.

Del 2:
The curse gets worse

Hämta den glödande kolen. Knalla ner för stranden mot skogen. Gå till vänster om träsket. När Murray hälsar på dig, säg till honom att du inte har tid att prata. Du är ju på jakt efter en kvinna trots allt. Gå in i det skeppsbrutna fartyget. Plocka upp klistret och sedan nålen från voodoo-dockan i papper. Använd träpengarna på tuggummimaskinen för att få tuggummi. Dra i alligatorns tunga. Prata med voodookvinnan och välj ämnet "Nice place" för att få in samtalet på Elaine. Titta på mellanspelet. Prata vidare med voodookvinnan om at befria Elaine från förbannelsen. Hon kommer att berätta om kartan, skeppet och besättningen du behöver för resan till Blood Island.

Gå ut i staden. Gå in på teatern via sidodörren i gränden. Inspektera piratrocken och plocka upp lössen som har lätt ut sig till mjäll. Använd fickan på rocken och plocka upp handsken. Plocka upp trollstaven på bordet. Vifta med staven över hatten och stoppa ner buktalarboken. Undersök bagaget och Blood Island-klistermärket.

Leta upp frisersalongen. Använd lössen tillsammans med kammen när barberaren lägger den på bordet. Kapten Rottingham kommer att ge sig av och du kan sätta dig i frisörstolen. Använd handtaget för att höja den ett snäpp. Plocka upp pappersvikten på boken för att skicka iväg McMutton. Använd handtaget för att höja dig upp till saxen. Lämna salongen, gå till vänster i staden, plocka upp flygbladet, häng till höger om den röda tväten och knipsa av Ipecac-blomman i undervegetationen med saxen. Hacka dig igenom floran och gå till ormrummet.

Titta på den "fallande orm"-symbolen. Gå igenom allt inne i ormen. Blanda pannkakssirapen och ipecac-blomman. Smeta på ormens huvud med geggan för att komma upp i kvicksanden. Plocka först upp den taggiga plantan till vänster och sedan ett vassrör till höger. Gör ett blåsrör av törnen och vassröret. Använd sedan pappersvikten med ballongerna för att få det att sväva. Blås ballongerna över grenen med rankan. Smäll ballongerna med blåsröret så att pappersvikten trillar ner på grenen och skjutsar rankan ner i dina armar. Sedan kan Guybrush rymma.

Återvänd till Puerto Pollo och ta dig till Blondebeards kycklingshop. När du erbjuds en reservation, svar "Of course". Plocka upp kakan från tunnan och stoppa den i dig. Använd de färska maskarna på hönan för att få klubbkortet. Putta på den tyste gästen för att få reda på varför han är så lugn. Ta ut brödkniven ur hans rygg. Samla ihop pajformen och kexkniven.

Lämna restaurangen och gå igenom valvbågen till stångstötningsfältet. Använd kexkniven på ett gummiträd för att få en gummiplugg. Återvänd till Danjer Cove. Använd gummipluggen med geggan för att uppfinna den klibbiga gummipluggen. Använd den för att stoppa hålet i roddbåten. Ro till piratskeppet. Använd den taggiga kniven på plankan så att den faller ner i vattnet. Klättra upp på däck på skeppet. Prata med Fossey för att bli rullad i tjära och fkädrar.

Återvänd till kycklingbutiken, där Blondebeard hjälper dig att komma tillbaka till piratskeppet. Använd buktalaeriboken med LeChimp för att övertyga Fossey att överge skeppet. Plocka upp skattkartan från LeChimps bord. Öppna ventilen i LeChimps hytt och ta dig ut me hjälp av den flytande plankan och återvänd till Danjer Cove.

Gå mot teatern och gå in via scendörren. Gå up för trappan till spotlightrummet. Dra i spaken på spotlightpanelen så att alla spottarna tänds. Nu måste du stänga av en del av lamporna för att avslöja en hemlighet. Skattkartan är en guide till den rätta sekvensen. De åtta kompassriktingarna överensstämmer med de åtta knapparna på kontrollpanelen. När instruktionerna är fullföljda lyses bokstaven X upp ovanpå Yorricks grav på scenen. Gå ner för trapporna till backstageområdet. Smeta kycklingfett på Slappys väska. Han kommer att tappa sina kanonkulor och slängas av scenen. Gå upp på scenen och ta skyffeln. Guybrush kommer att gräva upp Elaines staty och återvända till LeChimps skepp.

Gå tillbaka till frisersalongen och dunka Cutthroat Bill i ryggen. Han kommer att få andnöd, banka hårdare tills han spottar ut sin "gobstopper". Plocka upp gobstoppern och ge den till Blondebeard i hans kycklingbutik. Hans tänder kommer att lossna. Tvinga på honom lite tuggummi. Han kommer att blåsa en bubbla. Använd din nål för att spräcka bubblan och slå ut guldtanden. Tugga lite tuggummi. Plocka upp guldtanden. Stoppa in tanden i tuggummit. Andas in från heliumballongen. Tugga in tanden i tuggummit och blås en bubbla med tanden inuti bubblan. Bubblan svävar ut genom fönstret.

Lämna stället och använd pajformen för att plocka upp tanden från dypölen. Återvänd till frisersalongen och använd guldtanden för att övertala Cutthroat Bill att bli din förste besättningsmedlem.

Slå Van Helgen med handsken härnäst. Han kommer att utmana dig på duell. När du väljer vapen, stäng locket till den mittersta lådan och öppna banjolådan. Förvirra din opponent genom att välja banjon. Memorera piratens sång och duellera genom att upprepa hans noter. När Van Helgen kör igång ett helknas banjosolo plockar du upp en pistol från högen med vapen och skjut hans banjo. Van Helgen kommer att bli tillräckligt imponerad för att gå med i besättningen.

Gå nu till stolpstötningsområdet och gå till den gräsklädda kullen. Använd brödkniven på sågbocken för att putta romkaggen mot gummiträdet. Använd den glödande kolen på kaggens stubin för att få gummiträdet att lägga sig ovanpå högen med stolpar. Återvänd till frisersalongen och erbjud McMutton att gå med i besättningen. Acceptera hans utmaning i stolpstötning och använd gummistolpen du gjorde tidigare för att få hans respekt och att bli din tredje besättningsmedlem.

Gå till stranden och leta upp Brimstone Beach Club från Plunder Island-kartan. Ge klubbkortet till pojken. Ta sedan handdukar från tvättkorgen. Blöt dem i ishinken. Använd en blöt handduk på pojken för at få honom att försvinna. Plocka upp den kokande oljan i hyddan. Gå till stranden, där märker du att sanden är för het. Använd de tre handdukarna för att gå över sanden. Plocka upp muggen från solbadarens mage.

Gå genom porten och tillbaka till staden. Leta upp Kennys läskstånd och byt ut din mugg mot den som står på bordet. Fråga efter lite läsk och då ger sig Kenny iväg. Plocka upp tillbringaren på bordet och fyll den med den röda färgen som finns intill bordet. Återvänd till Brimstone-stranden och ge den bottenlösa muggen till solbadaren. Använd tillbringaren och muggen för att täcka Palido i röd färg. Han kommer att vända sig om. Nu ska du, som den skoningslösa Guybrush du är, hälla den kokande oljan på Palidos rygg och se honom brännas och skinnflås. Ta den makabra kartan.

Del 3:
Three sheets to the wind

För att få slut på din besättnings infernaliska sjungande väljer du den rad som slutar med "orange". De kan inte rimma på det och har inget annat val än att återgå till arbetet.

Prata med Haggis och välj combat mode. För att växla fram och tillbaka mellan de olika lägena, prata med Mc Mutton. Besegra piraterna skepp mot skepp innan du bordar och krossar dem i förolämpningsduell. Det enda sättet att vinna är att öka på ditt lager av kvicka svar genom att duellera mycket. Du kommer att förlora en del av dem. När du samlat på dig tillräckligt många fraser, åtevänder du till Puerto Pollo med din skatt och köper några nya, bättre kanoner. Nu är du redo att ta dig an Rottingham och vinna tillbaka din karta. Attackera och besegra honom i gentlemannamässig stil genom sjöslag och fäktning med förolämpningar.

Del 4:
The bartender, the thieves, his aunt, and her lover

Prata med McMutton om lotionen tills han säger att han ger den till dig i utbyte mot lite tjära. Plocka upp flaskan från stranden. Bit i korken för att för att få tag i den. Gå till hotellet och in i baren. Prata med Goodsoup. Det är uppenbart att du måste fixa ihop en kur mot baksmälla åt honom. Läs igenom receptboken från baren som informerar dig om de nödvändiga ingredienserna: ägg, peppar och hundhår. Ta den lösa sitsen från barstolen.

Gå till väderkvarnen och plocka en pepparfrukt från den rätta plantan. Gå nu till baksidan av kyrkogården och leta upp klubban och stämjärnet. Ge hunden den maskätna kakan. Han kommer att bita dig men du har ett hårstrå från honom. Bege dig till stranden utanför hotellet. Lägg kudden på klipporna under trädet och slå sedan till trädet med klubban. Återvänd till baren med dina ingredienser och ge allihop till Goodsoup, som kommer att spare lite Head-B-Clear till dig. Prata lite med den geniale bartendern och fråga honom om att hitta den försvunna Blood Island-ringen. Beställ "en stor fruktig drink med ett paraply i". Öppna din baksmälledryck med stämjärnet och använd den i drinken. Ta drinken, svimma och låt dig begravas.

Använd stämjärnet på kistan för att rymma. Glöm inte dina kistspikar. Använd stämjärnet på kistan i mitten av kryptan för att befria Stan. Ta all hjälp du kan av Stan och återvänd sedan till hotellet. Ett snabbt möte med Goodsoup avslöjar att du måste övertyga honom att du är släkt med hans moster för att få begravas med henne. Gå upp för trappan och in i garderoben. Använd klubban på spiken i väggen för att slå ner ett av porträtten i hallen. Gå tillbaka till hallen och plocka upp porträttet. Använd porträttet på garderobsdörren - häng det över hålet. Använd saxen på porträttet och klipp ut ansiktet. Gå in i garderoben titta genom hålet för att lura Goodsoup att tro att du är en släkting.

Gå tillbaka till porträttgalleriet och plocka upp spiken. Använd Stans visitkort för att låsa upp dörren längst bort i hallen. Gå in i sovrummet dra ner sängen för att avslöja en långvarig gäst. Spika ner sängen med alla spikarna - från kistan och porträttet. Plocka boken från skelettet och slakta Goodsoups familjehistoria.

Återvänd till Goodsoup, säg till honom att du är en familjemedlem och övertala honom genom din kännedom om familjens historia. Repetera tricket med den spetsade drinken och vakna upp i Goodsoups familjekrypta.

Gå till rummet längst bak i kryptan och plocka upp kofoten. Gå fram till sprickan i bakre väggen. Plocka upp Murray och titta genom springan. Använd geggan på din skelettarm och sedan på lanternan.

Sätt lanternan på kistlocket, använd sedan Murray med lanternan. Skuggan kommer att skrämma Mort så att han öppnar dörren till kryptan. Lämna kryptan och åtevänd till hotellbaren. Öppna dörren bakom baren och gå in i lagerrummet.

Här kan du hämta kylskåpsmagneten och dödscertifikatet i arkivet. Använd stämjärnet på osten för att få loss en bit. Lägg osten i grytan ovanpå grillen utanför hotellet. Res till kannibalbyn och hämta upp tofu-blocket de verkar ha glömt bort. Plocka upp mätblocket och borren. Använd borren på tofun för att göra tofumasken. Genom att du pratar med Lemonhead utklädd till Tofuhead får du bevittna ett underbart offer. Släng lite ost i vulkanen och den kommer oväntat att få utbrott. Gå tillbaka till barbecuen utanför hotellet; vulkanen har smält osten i grytan. Plocka upp grytan och Guybrush kommer att dra den till Haggis. Byt osten mot lotionen. Gå till eldflugorna där du kommer att hitta Elaines staty. Smörj in ringfingret för at ta av ringen som kommer att explodera.

Återvänd till sovrummet på hotellet. Använd kofoten för att ta bort plankorna som täcker hålet. Använd nu kofoten för att lirka upp sängen. Den kommer att frambringa skelettet genom hålet i kryptan. Spökparet försvinner och du kan ta bandet från den försvuna ringen. Prata med den alltid lika informative Goodsoup om Skull Island för att få reda på att du måste laga fyren. Passa in ansiktet (som du klippte ut från tavlan tidigare) i spegelramen. Detta kommer att lura Goodsoup att tro att spegeln fortfarande är där. Knyck tipskärlet från baren.

Åk till väderkvarnen. Haka fast paraplyet på en av vingarna för att åka upp til toppen. Använd kärlet för att ösa vatten från tunnan. Återvänd till eldflugorna och ställ kärlet med sockervatten på stubben. Eldflugorna kommer att flyga ner i kärlet. Gör hål i locket med stämjärnet. Skruva på locket på kärlet. Gå nu upp till toppen av fyren där du sätter din hela spegel ovanpå den trasiga. Sedan sätter du helt enkelt dit kärlet med flugorna. Voila! Fyren är lagad.

Gå ner till stranden. Japp. Skämta med walesaren. För att uppfylla hans önskemål om kompass läser du allt om kompasser i ditt uppslagsverk. Fyll mätkoppen med havsvatten, magnetisera sedan nålen med kylskåpsmagneten. Stoppa nålen genom korken och släng den sedan i muggen med vatten och vips har du skapat en kompass! Ge manicken till walesaren.

Återvänd till hotellbaren och närma dig den mystiska Madame Xima. Be att få en tarot-läsning och hon kommer at ge dig ett dödskort. Fortsät tills du har fem kort. Plocka upp dem och bege dig till Stans krypta, även kallat Stans försäkringsfirma. Fråga honom om försäkringspolicy och ge honom guldtanden som betalning för premien. Nu är det dags för bedrägeriet. Använd försäkringspolicyn mot Stan för att få tillbaka tanden. Guybrush bevisar för Stan att han är död med hjälp av dödscertifikatet. Stan hostar upp stålarna. Den dumme stackaren.

Återvänd till walesaren och han tar dig till Skull Island. Gå till klippans topp och prata med vinschskötaren. Säg till honom att du vill ner. Han kommer att vinscha ner dig och sedan tappa dig. När du faller ska du snabbt använda paraplyet för att flyga in i smugglarnas grotta. Din öppningsfras inför King Andre ska vara: "I´ve got so mucj money...". Gå med på att spela poker om diamanten. När King Andre ger en svag hand, ger du honom de fem dödskorten för att ha fem av samma färg och du vinner spelet. I det efterföljande bråket får du diamanten. När du kommer till Blood Island igen ska du ta dig till Elaine. Använd diamanten med förlovningsringen. Sätt den färdiga diamantringen på Elaines ringfinger och hon är räddad.

Del 5:
Kiss of the spider monkey

Babbka med LeChuick tills han svarar "I´ve heard enough". LeChuck kastar sin förbannelse. De lämnar dörren öppen och du kommer till sist att tala med Dinghy Dog och utmana honom att gissa din ålder. Ta ankaret som pris och slå sedan Dinghy tills han biter dig. Han kommer lämna kvar lite av sitt hår. Använd raklöddret med pajformen för att göra en falsk paj. och ge det till Wharf Rat. Han kommer att fyra av det mot clownen i båset. Gå genom porten och titta genom hålet. Wharf Rat kommer att skjuta en paj och du får lite maräng. Fråga strutförsäljaren efter en vanlig strut och ta med dig hans pepparkvarn också. Ladda struten med pajen, pepparn och hundhåren sluka allt.

OK, i dioramat med den hängande mannen knyter du upp knuten för att frigöra repet och plocka upp det. Ta romkaggen från Rum Rogers-dioramat. Öppna lanternan i tortyrkammar-dioramat. Blås ut flamman för att komma åt flaskan. Använd oljan med repet och repet med kaggen. Du har tillverkat en bomb. Gå in i snöapedioramat. Närma dig den gihgantiska snöapan och stoppa in bomben under hans arm. Vänta på att den elake LeChuck dyker upp. När han försöker bränna dig, använd pepparn på honom och han kommer att nysa eld rakt på repet som råkar vara ihopkopplat med romkaggen. Kaboom!.
SLUT.



Inskickad Guide av sebbe1991

Del 1:
The demise of the zombie pirate LeChuck

Guybrush försmäktar ombord på zombiepiraten LeChucks brigg. Ta ner laddstaken från väggen. Prata sedan med den lille piraten i närheten. Fråga ut honom noggrant om hans utrustning tillsdu avslöjar honom som Wally. Reta honom skoningslöst tills han bryter ihop när du yttrar frasen "You´re a failure as a pirate". Plocka upp plastkroken som han tappar. Släpp loss kanonen mot alla fyra skeppen fyllda av skelettpirater. Ta dig ut genom ventilen och kombinera laddstaken med kroken för att få en änterhake.

Använd änterhaken på det flytande skräpet för att plocka upp svärdet och skelettarmen. Återvänd till kanonrummet och använd svärdet på repet som håller fast kanonen. Avfyra kanonen. Guybrush åker genom den låsta dörren in i kammaren. Plocka upp påsen med träpengarna och diamantringen. Bryt upp ventilen med diamantringen titta på medan vattnet rusar in och Guybrush flyter ut.

Del 2:
The curse gets worse

Hämta den glödande kolen. Knalla ner för stranden mot skogen. Gå till vänster om träsket. När Murray hälsar på dig, säg till honom att du inte har tid att prata. Du är ju på jakt efter en kvinna trots allt. Gå in i det skeppsbrutna fartyget. Plocka upp klistret och sedan nålen från voodoo-dockan i papper. Använd träpengarna på tuggummimaskinen för att få tuggummi. Dra i alligatorns tunga. Prata med voodookvinnan och välj ämnet "Nice place" för att få in samtalet på Elaine. Titta på mellanspelet. Prata vidare med voodookvinnan om at befria Elaine från förbannelsen. Hon kommer att berätta om kartan, skeppet och besättningen du behöver för resan till Blood Island.

Gå ut i staden. Gå in på teatern via sidodörren i gränden. Inspektera piratrocken och plocka upp lössen som har lätt ut sig till mjäll. Använd fickan på rocken och plocka upp handsken. Plocka upp trollstaven på bordet. Vifta med staven över hatten och stoppa ner buktalarboken. Undersök bagaget och Blood Island-klistermärket.

Leta upp frisersalongen. Använd lössen tillsammans med kammen när barberaren lägger den på bordet. Kapten Rottingham kommer att ge sig av och du kan sätta dig i frisörstolen. Använd handtaget för att höja den ett snäpp. Plocka upp pappersvikten på boken för att skicka iväg McMutton. Använd handtaget för att höja dig upp till saxen. Lämna salongen, gå till vänster i staden, plocka upp flygbladet, häng till höger om den röda tväten och knipsa av Ipecac-blomman i undervegetationen med saxen. Hacka dig igenom floran och gå till ormrummet.

Titta på den "fallande orm"-symbolen. Gå igenom allt inne i ormen. Blanda pannkakssirapen och ipecac-blomman. Smeta på ormens huvud med geggan för att komma upp i kvicksanden. Plocka först upp den taggiga plantan till vänster och sedan ett vassrör till höger. Gör ett blåsrör av törnen och vassröret. Använd sedan pappersvikten med ballongerna för att få det att sväva. Blås ballongerna över grenen med rankan. Smäll ballongerna med blåsröret så att pappersvikten trillar ner på grenen och skjutsar rankan ner i dina armar. Sedan kan Guybrush rymma.

Återvänd till Puerto Pollo och ta dig till Blondebeards kycklingshop. När du erbjuds en reservation, svar "Of course". Plocka upp kakan från tunnan och stoppa den i dig. Använd de färska maskarna på hönan för att få klubbkortet. Putta på den tyste gästen för att få reda på varför han är så lugn. Ta ut brödkniven ur hans rygg. Samla ihop pajformen och kexkniven.

Lämna restaurangen och gå igenom valvbågen till stångstötningsfältet. Använd kexkniven på ett gummiträd för att få en gummiplugg. Återvänd till Danjer Cove. Använd gummipluggen med geggan för att uppfinna den klibbiga gummipluggen. Använd den för att stoppa hålet i roddbåten. Ro till piratskeppet. Använd den taggiga kniven på plankan så att den faller ner i vattnet. Klättra upp på däck på skeppet. Prata med Fossey för att bli rullad i tjära och fkädrar.

Återvänd till kycklingbutiken, där Blondebeard hjälper dig att komma tillbaka till piratskeppet. Använd buktalaeriboken med LeChimp för att övertyga Fossey att överge skeppet. Plocka upp skattkartan från LeChimps bord. Öppna ventilen i LeChimps hytt och ta dig ut me hjälp av den flytande plankan och återvänd till Danjer Cove.

Gå mot teatern och gå in via scendörren. Gå up för trappan till spotlightrummet. Dra i spaken på spotlightpanelen så att alla spottarna tänds. Nu måste du stänga av en del av lamporna för att avslöja en hemlighet. Skattkartan är en guide till den rätta sekvensen. De åtta kompassriktingarna överensstämmer med de åtta knapparna på kontrollpanelen. När instruktionerna är fullföljda lyses bokstaven X upp ovanpå Yorricks grav på scenen. Gå ner för trapporna till backstageområdet. Smeta kycklingfett på Slappys väska. Han kommer att tappa sina kanonkulor och slängas av scenen. Gå upp på scenen och ta skyffeln. Guybrush kommer att gräva upp Elaines staty och återvända till LeChimps skepp.

Gå tillbaka till frisersalongen och dunka Cutthroat Bill i ryggen. Han kommer att få andnöd, banka hårdare tills han spottar ut sin "gobstopper". Plocka upp gobstoppern och ge den till Blondebeard i hans kycklingbutik. Hans tänder kommer att lossna. Tvinga på honom lite tuggummi. Han kommer att blåsa en bubbla. Använd din nål för att spräcka bubblan och slå ut guldtanden. Tugga lite tuggummi. Plocka upp guldtanden. Stoppa in tanden i tuggummit. Andas in från heliumballongen. Tugga in tanden i tuggummit och blås en bubbla med tanden inuti bubblan. Bubblan svävar ut genom fönstret.

Lämna stället och använd pajformen för att plocka upp tanden från dypölen. Återvänd till frisersalongen och använd guldtanden för att övertala Cutthroat Bill att bli din förste besättningsmedlem.

Slå Van Helgen med handsken härnäst. Han kommer att utmana dig på duell. När du väljer vapen, stäng locket till den mittersta lådan och öppna banjolådan. Förvirra din opponent genom att välja banjon. Memorera piratens sång och duellera genom att upprepa hans noter. När Van Helgen kör igång ett helknas banjosolo plockar du upp en pistol från högen med vapen och skjut hans banjo. Van Helgen kommer att bli tillräckligt imponerad för att gå med i besättningen.

Gå nu till stolpstötningsområdet och gå till den gräsklädda kullen. Använd brödkniven på sågbocken för att putta romkaggen mot gummiträdet. Använd den glödande kolen på kaggens stubin för att få gummiträdet att lägga sig ovanpå högen med stolpar. Återvänd till frisersalongen och erbjud McMutton att gå med i besättningen. Acceptera hans utmaning i stolpstötning och använd gummistolpen du gjorde tidigare för att få hans respekt och att bli din tredje besättningsmedlem.

Gå till stranden och leta upp Brimstone Beach Club från Plunder Island-kartan. Ge klubbkortet till pojken. Ta sedan handdukar från tvättkorgen. Blöt dem i ishinken. Använd en blöt handduk på pojken för at få honom att försvinna. Plocka upp den kokande oljan i hyddan. Gå till stranden, där märker du att sanden är för het. Använd de tre handdukarna för att gå över sanden. Plocka upp muggen från solbadarens mage.

Gå genom porten och tillbaka till staden. Leta upp Kennys läskstånd och byt ut din mugg mot den som står på bordet. Fråga efter lite läsk och då ger sig Kenny iväg. Plocka upp tillbringaren på bordet och fyll den med den röda färgen som finns intill bordet. Återvänd till Brimstone-stranden och ge den bottenlösa muggen till solbadaren. Använd tillbringaren och muggen för att täcka Palido i röd färg. Han kommer att vända sig om. Nu ska du, som den skoningslösa Guybrush du är, hälla den kokande oljan på Palidos rygg och se honom brännas och skinnflås. Ta den makabra kartan.

Del 3:
Three sheets to the wind

För att få slut på din besättnings infernaliska sjungande väljer du den rad som slutar med "orange". De kan inte rimma på det och har inget annat val än att återgå till arbetet.

Prata med Haggis och välj combat mode. För att växla fram och tillbaka mellan de olika lägena, prata med Mc Mutton. Besegra piraterna skepp mot skepp innan du bordar och krossar dem i förolämpningsduell. Det enda sättet att vinna är att öka på ditt lager av kvicka svar genom att duellera mycket. Du kommer att förlora en del av dem. När du samlat på dig tillräckligt många fraser, åtevänder du till Puerto Pollo med din skatt och köper några nya, bättre kanoner. Nu är du redo att ta dig an Rottingham och vinna tillbaka din karta. Attackera och besegra honom i gentlemannamässig stil genom sjöslag och fäktning med förolämpningar.

Del 4:
The bartender, the thieves, his aunt, and her lover

Prata med McMutton om lotionen tills han säger att han ger den till dig i utbyte mot lite tjära. Plocka upp flaskan från stranden. Bit i korken för att för att få tag i den. Gå till hotellet och in i baren. Prata med Goodsoup. Det är uppenbart att du måste fixa ihop en kur mot baksmälla åt honom. Läs igenom receptboken från baren som informerar dig om de nödvändiga ingredienserna: ägg, peppar och hundhår. Ta den lösa sitsen från barstolen.

Gå till väderkvarnen och plocka en pepparfrukt från den rätta plantan. Gå nu till baksidan av kyrkogården och leta upp klubban och stämjärnet. Ge hunden den maskätna kakan. Han kommer att bita dig men du har ett hårstrå från honom. Bege dig till stranden utanför hotellet. Lägg kudden på klipporna under trädet och slå sedan till trädet med klubban. Återvänd till baren med dina ingredienser och ge allihop till Goodsoup, som kommer att spare lite Head-B-Clear till dig. Prata lite med den geniale bartendern och fråga honom om att hitta den försvunna Blood Island-ringen. Beställ "en stor fruktig drink med ett paraply i". Öppna din baksmälledryck med stämjärnet och använd den i drinken. Ta drinken, svimma och låt dig begravas.

Använd stämjärnet på kistan för att rymma. Glöm inte dina kistspikar. Använd stämjärnet på kistan i mitten av kryptan för att befria Stan. Ta all hjälp du kan av Stan och återvänd sedan till hotellet. Ett snabbt möte med Goodsoup avslöjar att du måste övertyga honom att du är släkt med hans moster för att få begravas med henne. Gå upp för trappan och in i garderoben. Använd klubban på spiken i väggen för att slå ner ett av porträtten i hallen. Gå tillbaka till hallen och plocka upp porträttet. Använd porträttet på garderobsdörren - häng det över hålet. Använd saxen på porträttet och klipp ut ansiktet. Gå in i garderoben titta genom hålet för att lura Goodsoup att tro att du är en släkting.

Gå tillbaka till porträttgalleriet och plocka upp spiken. Använd Stans visitkort för att låsa upp dörren längst bort i hallen. Gå in i sovrummet dra ner sängen för att avslöja en långvarig gäst. Spika ner sängen med alla spikarna - från kistan och porträttet. Plocka boken från skelettet och slakta Goodsoups familjehistoria.

Återvänd till Goodsoup, säg till honom att du är en familjemedlem och övertala honom genom din kännedom om familjens historia. Repetera tricket med den spetsade drinken och vakna upp i Goodsoups familjekrypta.

Gå till rummet längst bak i kryptan och plocka upp kofoten. Gå fram till sprickan i bakre väggen. Plocka upp Murray och titta genom springan. Använd geggan på din skelettarm och sedan på lanternan.

Sätt lanternan på kistlocket, använd sedan Murray med lanternan. Skuggan kommer att skrämma Mort så att han öppnar dörren till kryptan. Lämna kryptan och åtevänd till hotellbaren. Öppna dörren bakom baren och gå in i lagerrummet.

Här kan du hämta kylskåpsmagneten och dödscertifikatet i arkivet. Använd stämjärnet på osten för att få loss en bit. Lägg osten i grytan ovanpå grillen utanför hotellet. Res till kannibalbyn och hämta upp tofu-blocket de verkar ha glömt bort. Plocka upp mätblocket och borren. Använd borren på tofun för att göra tofumasken. Genom att du pratar med Lemonhead utklädd till Tofuhead får du bevittna ett underbart offer. Släng lite ost i vulkanen och den kommer oväntat att få utbrott. Gå tillbaka till barbecuen utanför hotellet; vulkanen har smält osten i grytan. Plocka upp grytan och Guybrush kommer att dra den till Haggis. Byt osten mot lotionen. Gå till eldflugorna där du kommer att hitta Elaines staty. Smörj in ringfingret för at ta av ringen som kommer att explodera.

Återvänd till sovrummet på hotellet. Använd kofoten för att ta bort plankorna som täcker hålet. Använd nu kofoten för att lirka upp sängen. Den kommer att frambringa skelettet genom hålet i kryptan. Spökparet försvinner och du kan ta bandet från den försvuna ringen. Prata med den alltid lika informative Goodsoup om Skull Island för att få reda på att du måste laga fyren. Passa in ansiktet (som du klippte ut från tavlan tidigare) i spegelramen. Detta kommer att lura Goodsoup att tro att spegeln fortfarande är där. Knyck tipskärlet från baren.

Åk till väderkvarnen. Haka fast paraplyet på en av vingarna för att åka upp til toppen. Använd kärlet för att ösa vatten från tunnan. Återvänd till eldflugorna och ställ kärlet med sockervatten på stubben. Eldflugorna kommer att flyga ner i kärlet. Gör hål i locket med stämjärnet. Skruva på locket på kärlet. Gå nu upp till toppen av fyren där du sätter din hela spegel ovanpå den trasiga. Sedan sätter du helt enkelt dit kärlet med flugorna. Voila! Fyren är lagad.

Gå ner till stranden. Japp. Skämta med walesaren. För att uppfylla hans önskemål om kompass läser du allt om kompasser i ditt uppslagsverk. Fyll mätkoppen med havsvatten, magnetisera sedan nålen med kylskåpsmagneten. Stoppa nålen genom korken och släng den sedan i muggen med vatten och vips har du skapat en kompass! Ge manicken till walesaren.

Återvänd till hotellbaren och närma dig den mystiska Madame Xima. Be att få en tarot-läsning och hon kommer at ge dig ett dödskort. Fortsät tills du har fem kort. Plocka upp dem och bege dig till Stans krypta, även kallat Stans försäkringsfirma. Fråga honom om försäkringspolicy och ge honom guldtanden som betalning för premien. Nu är det dags för bedrägeriet. Använd försäkringspolicyn mot Stan för att få tillbaka tanden. Guybrush bevisar för Stan att han är död med hjälp av dödscertifikatet. Stan hostar upp stålarna. Den dumme stackaren.

Återvänd till walesaren och han tar dig till Skull Island. Gå till klippans topp och prata med vinschskötaren. Säg till honom att du vill ner. Han kommer att vinscha ner dig och sedan tappa dig. När du faller ska du snabbt använda paraplyet för att flyga in i smugglarnas grotta. Din öppningsfras inför King Andre ska vara: "I´ve got so mucj money...". Gå med på att spela poker om diamanten. När King Andre ger en svag hand, ger du honom de fem dödskorten för att ha fem av samma färg och du vinner spelet. I det efterföljande bråket får du diamanten. När du kommer till Blood Island igen ska du ta dig till Elaine. Använd diamanten med förlovningsringen. Sätt den färdiga diamantringen på Elaines ringfinger och hon är räddad.

Del 5:
Kiss of the spider monkey

Babbka med LeChuick tills han svarar "I´ve heard enough". LeChuck kastar sin förbannelse. De lämnar dörren öppen och du kommer till sist att tala med Dinghy Dog och utmana honom att gissa din ålder. Ta ankaret som pris och slå sedan Dinghy tills han biter dig. Han kommer lämna kvar lite av sitt hår. Använd raklöddret med pajformen för att göra en falsk paj. och ge det till Wharf Rat. Han kommer att fyra av det mot clownen i båset. Gå genom porten och titta genom hålet. Wharf Rat kommer att skjuta en paj och du får lite maräng. Fråga strutförsäljaren efter en vanlig strut och ta med dig hans pepparkvarn också. Ladda struten med pajen, pepparn och hundhåren sluka allt.

OK, i dioramat med den hängande mannen knyter du upp knuten för att frigöra repet och plocka upp det. Ta romkaggen från Rum Rogers-dioramat. Öppna lanternan i tortyrkammar-dioramat. Blås ut flamman för att komma åt flaskan. Använd oljan med repet och repet med kaggen. Du har tillverkat en bomb. Gå in i snöapedioramat. Närma dig den gihgantiska snöapan och stoppa in bomben under hans arm. Vänta på att den elake LeChuck dyker upp. När han försöker bränna dig, använd pepparn på honom och han kommer att nysa eld rakt på repet som råkar vara ihopkopplat med romkaggen. Kaboom!.
SLUT.



Se mer från detta spel:

Om detta fusk

Senast uppdaterat:
May 2002

Tack till:
admin.

Hjälp oss!

Ser du något stavfel eller vet du om något fusk som fattas i texten? Eller kanske känner du för att snygga till sidan lite? Hjälp oss genom att skicka in en ändring av fusket.


Schyssta sajter


Rabattkoder för elsparkcyklar / Hedvig Rabattkod