💬
Logga in
Fuska.se

Skoluniform

127 svar · startad

Nivå 0 · Nykomling

Självklart.. inte.

Det är opersonligt, tråkigt och fult!

Senast ändrad:

13 Apr 2007
Nivå 11 · Veteranfuskare

Nä fy alla måste väl få ha sin egen klädstil.

Positivt: Ingen blir mobbad för att ha annorlunda klädsmak.

Negativt: Man får inte ha sin egen klädsmak.

16 Apr 2007
Nivå 15 · Mästerfuskare Moderator Moderator
↗ till inlägget

Självklart.. inte.

Man går inte i skolan för att ha kul. Är det opersonligt så kan ingen bli favoriserad tack vare kläderna eller inte heller mobbad för det. Vem bryr sig om det är fult? Du går i skolan 6-8 timmar ungefär varje dag, plus att alla ser ut så. Det kan man väl stå ut med.

17 Apr 2007
Nivå 4 · Lärling Moderator
↗ till inlägget

Självklart.. inte.

Jag bryr mig om hur jag ser ut, men det är inte det största problemet, skoluniform har i stort sett aldrig hjälpt mot mobbing, får då mobbar man folk som läspar, pluggar för mycket, har ful frisyr, fel ögonfärg, för tjock, för smal, dålig på idrott m.m. Det finns massor me saker som dom kommer använda i mobbning istället för kläderna. Och så förlorar du pen personliga aspekten i skolan.

Soad_token

Senast ändrad:

18 Apr 2007
Nivå 6 · Fuskare

Det kanske inte hjälper mot all mobbing men den minskar den. T ex. så är det ju olagligt att köra om man har druckit, men det är ju fortfarande folk som gör det. Ska vi då ta bort lagen bara för att vissa struntar i lagen?

19 Apr 2007

Det där handlar om att folk dör oftast av att köra när man är full.. Man brukar köra fel så man krockar och dör eller kör över någon annan. Och bara för att vissa inte köper märkeskläder eller så så behöver det inte gå ut över alla andra.

Nivå 7 · Fuskare

Jag känner en som bor i England och där har de Skoluniform, men de får typ bra prata på rasterna för om de T.ex. spelar fotboll så smutsar de ner skoluniformen. Och det är därför jag inte vill ha det.

20 Apr 2007
Nivå 2 · Novis

Aldrig! Man ska ha sina egna kläder, mobbare hittqar alltid saker att mobba för om de inte är för kläderna hittar dom något annat.

25 Apr 2007

Du sa det själv, om det tar bort "klädmobbningen" är det ett steg på vägen. En sak mindre att mobba för. Det blir ju inte värre.

Nivå 2 · Novis
↗ till inlägget

Wubo:

Man kan inte mobba om man vill ha belöning. Man får belöningen när man inte mobbar. Alla som inte har mobbat någon får belöning.

Jag menar bara på att det fungerade bra i England jag har inte sagt att vi ska införa det här. Jag ville bara föra fram ett sätt som används i England för att minska mobbingen

det är så i vår skola om vi svär eller kränker nån får man en lapp hem om inte svär får man chansen att vinna 2 biobiljeter som lottas ut varje månad i varje klass :D

26 Apr 2007
Nivå 3 · Lärling

Jag tycker att det är SNYGGT med skoluniform, tro mig!

6 May 2007
Nivå 8 · Veteranfuskare

skoluniform? Nej.

7 May 2007
Nivå 11 · Veteranfuskare Karamellkungen

Min synpunkt är att skoluniform är värdelöst. Ingen skoluniform!

8 May 2007
↗ till inlägget

Jag tycker att det är SNYGGT med skoluniform, tro mig!

Helt ärligt tycker jag det med. För dem som sett Grudge 2 så vet ni hur snygga uniformer skulle kunna se ut, där är det ordning på eleverna (utseendemässigt).

Nivå 4 · Lärling

om någon har blivit retad för sin klädstil, och vi byter till skoluniform

den kommmer ju ändå att bli mobbad för något annat, hur stor är chansen att mobbningen slutar dirket?

↗ till inlägget

Du sa det själv, om det tar bort "klädmobbningen" är det ett steg på vägen. En sak mindre att mobba för. Det blir ju inte värre.

Nja...det kanske skulle hjälpa i något inviduelt fall men inte på de flesta ställena. Däremot så får alla elever lida p.g.a. några få mobbare + det hjälper inte så ofta i andra länder som har skoluniform.

9 May 2007
Nivå 6 · Fuskare

Didciplin saknas i skolan. Med skoluniform skulle disciplinen bli bättre enligt mig. Om man införde hårdare regler också.

Senast ändrad:

Nivå 4 · Lärling

Jag är halvt halvt för skoluniformer. Är det kjol för tjejer avskyr jag det, jag hatar kjol. Slips är fint, använder det ibland :) Men jag vill nog helst köra min egen stil = nitar och svarta kläder.

↗ till inlägget

Didciplin saknas i skolan. Med skoluniform skulle disciplinen bli bättre enligt mig. Om man införde hårdare regler också.

Eller så inför man hårdare regler och struntar i skoluniformen :P

Soad_token

10 May 2007
Nivå 11 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Jaså, och varför det? Ge os ett exempel, tack. Själv ser jag det bara onödigt, varför kan inte alla få gå klädda hur de vill? Det här med skoluniform är till för länder som tror att skolan är nån j*vla armé, och blir någon mobbad för sin klädsel är det bara att gå till nån lärare så löser det sig. Klädseln är då det sista jag tror man blir mobbad/retad för.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in