💬
Logga in
Fuska.se

Pengaproblem?

66 svar · startad

Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #1

Nu har jag suttit med stora funderingar.

Nu har det kommit stora problem med pengar, börser och banker.

Folk förlorar pengar, banker går i konkurs och pengar försvinner.

Kommer det verkligen finnas kvar pengar till vår (dom omyndigas) framtid?

Kommer vi kunna spara eller kommer alla banker gå i konkurs före vår 18 års fest?

Jag oroar verkligen över detta då massa snack har vart om att Swedbank ska gå i konkurs

och andra banker ligger ganska risigt till.

Finns det andra sätt än banker att spara, och då menar jag inte genom madrassen eller en liten burk i ett hörn,

asså verkligen något lagligt sett att spara pengarna tills när man har fyllt 18 år?

Mina 3 frågor är verkligen nöd-frågor (dock också diskussion frågor).

Tack och hej.

jag tror att situationen är ganska lugn i sverige iallafall, hade du bott i USA så kanske du skulle oroa dig men i och för sig så är jag inte speciellt insatt i det här, men det är så det verkar :P

Nivå 4 · Lärling

anledningen till börskrisen är att bankerna lånat ut pengar, i tron om att få tillbaka dem senare + en fet ränta, vilket ökar deras vinst. problemet är att de lånat ut alldeles för mycket, folk har inte betalat tillbaka och det finns nu inte längre några pengar kvar på bankerna. de som haft sparkonton och dylikt förlorar alltså sina pengar för att bankerna varit för vårdslösa. för att folk ska kunna få tillbaka sina pengar måste staten gå in och ge pengar till bankerna. dessa pengar är skattebetalarnas. låt oss säga att du har pengar på en bank som kraschat och din granne på en som det går bra för. iochmed att ni båda är skattebetalare kan man säga att han betalar för att du ska kunna få tillbaka dina cash.

att swedbank ska gå konkurs tror jag inte. grejen med dom är att de har pengar i amerikanska banker, därför skulle de kunna ligga risigt till, men händer ngt lär staten rädda dem. har själv pengar där och blev skitskraj när jag hörde om det, men fick reda på att jag ahr en säkerhet som garanterar den lilla summa jag ahr där.

det är väldigt lagligt att ha pengarna i madrassen, det är upp till dig själv. anledningen till att man ahr pengar på banken är att du får ränta på de pengarna, vilken gör att du får mer och mer pengar ju längre du har dem där.

tror du kan vara rätt lugn tills vidare, men det är jävligt spännande tider. tror de flesta här kan hålla med om att fri marknadsekonomi inte är så himla bra ändå.

kan inte så mkt om det här egentligen så finns säkert några fel från mig, feel free to correct!

Ny hyperinflation ftw! :D

Nej, men det kommer nog inte bli så jätteallvarligt för oss i Sverige. Mest allvarligt i USA tror jag, då en massa företag och banker krashar och staten inte hinner rädda dem alla.

Dollarn kommer bli jävligt låg, though :P Det här med att den stigit så himla mycket, det är bara som ett "desperat sista försök" för att fixa till ekonomin. Man kan jämföra dollarn med en människa som dör. Den tar just nu sitt "sista andetag" som är väldigt djupt, men kommer sedan andas ut.. :F

Dollarn som var så låg :(

Nivå 5 · Fuskare

inte lägre än glocalnet :(

varför tänkte sig inte bankerna för innan dem lånade ut så mycket pengar? korkade?

14 Oct 2008
Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

varför tänkte sig inte bankerna för innan dem lånade ut så mycket pengar? korkade?

Dom trodde att dom skulle få tillbaka pengarna, men nuförtiden i länder som USA blir det mer och mer hemlösa, prostituerade, knarkare etc. som inte kan betala tillbaka som lånar för att få pengar till nån mat i nån vecka, eller kanske något gram kokain.

Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget

pengagalna
Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #9

Japp Symptom har rätt.

Banken lånar ut så mycket pengar men får oftast inte tillbaka pengarna.

Det leder till att folk inte får sina pengar och.. ja, till konkurs.

Därför är jag orolig att det händer oss.

Nivå 10 · Veteranfuskare Moderator
↗ till inlägget
↗ till inlägget

pengagalna

Man ska inte skylla allt på bankerna. Kunderna har en femma med i det hela.

Man kan undra vad dom som lånar tänker på, man ska låna om man kan betala tillbaks. Det är inte bankerna som är pengagalna, det är kunderna som är det.

Nivå 4 · Lärling Moderator
↗ till inlägget

Japp Symptom har rätt.

Banken lånar ut så mycket pengar men får oftast inte tillbaka pengarna.

Det leder till att folk inte får sina pengar och.. ja, till konkurs.

Därför är jag orolig att det händer oss.

Fast idag så har man då bättrat på det hela. Du kan inte precis gå tomhänt till banken och bara ansöka om ett lån, utan du kommer att få en rad långa frågor så att de kan vara säkra på att ett eller annat vis kunna få tillbaks sina pengar. Sedan så är inte bankerna så fattiga att de inte kan klara av några enstaka fall där personer har misslyckats med att lämna tillbaks pengarna.
Nivå 4 · Lärling

nej. ingen har brytt sig om att kolla huruvida folk kan betala tillbaka eller inte, vilket är idiotiskt eftersom ngt sånt här lär hända förr eller senare. idioti av bankerna.

Nivå 12 · Mästerfuskare
↗ till inlägget

Kommer det verkligen finnas kvar pengar till vår (dom omyndigas) framtid?

Kommer vi kunna spara eller kommer alla banker gå i konkurs före vår 18 års fest?

Jag oroar verkligen över detta då massa snack har vart om att Swedbank ska gå i konkurs

och andra banker ligger ganska risigt till.

Finns det andra sätt än banker att spara, och då menar jag inte genom madrassen eller en liten burk i ett hörn,

asså verkligen något lagligt sett att spara pengarna tills när man har fyllt 18 år?

Ja, det kommer finnas pengar kvar. Ja, vi kommer kunna spara i banker. Jag är mycket skeptisk till alla rykten som går om att svenska banker kan gå i konkurs. Riksbanken är med och har redan börjat vidta förebyggande åtgärder. Det har även hållts toppmöten inom EU för att disktuera vad man skall göra åt krisen. Du kan vara helt lugn, med största sannorlikhet kommer det gå ner ett tag till, för att sedan vända. Om några år är vi tillbaka på högkonjuktur.

Edit: Det här med att bankerna inte får tillbaka sina pengar sker främst i USA där de har varit alldeles för snälla med vem som skall få lån. Som tur är har inte de Svenska bankerna gjort samma misstag. Anledningen till att det har gått lite dåligt för exempelvis Swedbank är att de hade investerat i en stor amerikansk bank som gick i konkurs.

Senast ändrad:

Problemet har arit att bankerna har lånat ut hela beloppet till hus t.ex, och efter som priserna har varit så höga så har folk köppt hus för 3-4 miljoner som bara är värda 2-3 miljoner, det gör att bankerna inte får igen sina pengar om ärendet går till kronofogden (vet inte vad den heter i usa men samma problem och tillgångasätt). Pengarna förlorar man inte, efter som staten har en försäkring på mellan 200 000-300 000 kr, alltså upp till de beloppet.

Det är lång ifrån första gången det här har hänt och finnansmarknaden har alltid återhämtat sig, och det har flera gånger varit värre än det är just nu, under 80 talet var det en riktigt stor kris i Sverige vilken vi hämtade oss riktigt bra ur på några år.

Sen va det gäller att förlora pengar garkan, värdet sänkts ja, men en stor förändring gör att du knaske förlorar 100 kr, (så klart beroende på hur mkt du har), de personer som det får betydelse för just nu är sådanna som håller på med mångmiljon handel över gränserna.

Soad_token

Nivå 6 · Fuskare
↗ till inlägget

nä penga giriga.fast de blev lite för giriga.

de banker som gjorde det borde skylla sig själva och inte få världen att hamna i kris för det

↗ till inlägget
↗ till inlägget

nä penga giriga.fast de blev lite för giriga.

de banker som gjorde det borde skylla sig själva och inte få världen att hamna i kris för det

Hur menar du? Det var investerare som köpte dessa obligationer som sedan blev värdelösa, inte själva bankerna som påtvingade andra att köpa dessa.
↗ till inlägget
↗ till inlägget

pengagalna

Kallas kapitalism annars, vilket leder till att folk blir giriga.

Men ja, pengagalna är de allt. :/

Nivå 4 · Lärling
↗ till inlägget
↗ till inlägget

pengagalna

Kallas kapitalism annars, vilket leder till att folk blir giriga.

Men ja, pengagalna är de allt. :/

beror på hur man tolkar girig. alla vill ha pengar, vissa mer än andra. galna är dock dessa banker som verkar varit helt förblindade av inkomster och inte kunnat se haken på hela processen.
15 Oct 2008
Nivå 5 · Fuskare

Alla behöver pengar mer eller mindre.

Vi har tur som det inte är så som i usa nu asså.

Jag är glad för det.

Nivå 9 · Veteranfuskare Knark

Vad händer igentligen om alla banker går i konkurs?

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in