Hoppa till innehåll

Pengaproblem?


garkan
 Dela

Rekommendera inlägg

Nu har jag suttit med stora funderingar.

Nu har det kommit stora problem med pengar, börser och banker.

Folk förlorar pengar, banker går i konkurs och pengar försvinner.

Kommer det verkligen finnas kvar pengar till vår (dom omyndigas) framtid?

Kommer vi kunna spara eller kommer alla banker gå i konkurs före vår 18 års fest?

 

Jag oroar verkligen över detta då massa snack har vart om att Swedbank ska gå i konkurs

och andra banker ligger ganska risigt till.

Finns det andra sätt än banker att spara, och då menar jag inte genom madrassen eller en liten burk i ett hörn,

asså verkligen något lagligt sett att spara pengarna tills när man har fyllt 18 år?

 

Mina 3 frågor är verkligen nöd-frågor (dock också diskussion frågor).

 

Tack och hej.

 

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Gäst hejhejhej

jag tror att situationen är ganska lugn i sverige iallafall, hade du bott i USA så kanske du skulle oroa dig men i och för sig så är jag inte speciellt insatt i det här, men det är så det verkar :P

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

anledningen till börskrisen är att bankerna lånat ut pengar, i tron om att få tillbaka dem senare + en fet ränta, vilket ökar deras vinst. problemet är att de lånat ut alldeles för mycket, folk har inte betalat tillbaka och det finns nu inte längre några pengar kvar på bankerna. de som haft sparkonton och dylikt förlorar alltså sina pengar för att bankerna varit för vårdslösa. för att folk ska kunna få tillbaka sina pengar måste staten gå in och ge pengar till bankerna. dessa pengar är skattebetalarnas. låt oss säga att du har pengar på en bank som kraschat och din granne på en som det går bra för. iochmed att ni båda är skattebetalare kan man säga att han betalar för att du ska kunna få tillbaka dina cash.

 

 

att swedbank ska gå konkurs tror jag inte. grejen med dom är att de har pengar i amerikanska banker, därför skulle de kunna ligga risigt till, men händer ngt lär staten rädda dem. har själv pengar där och blev skitskraj när jag hörde om det, men fick reda på att jag ahr en säkerhet som garanterar den lilla summa jag ahr där.

 

det är väldigt lagligt att ha pengarna i madrassen, det är upp till dig själv. anledningen till att man ahr pengar på banken är att du får ränta på de pengarna, vilken gör att du får mer och mer pengar ju längre du har dem där.

 

tror du kan vara rätt lugn tills vidare, men det är jävligt spännande tider. tror de flesta här kan hålla med om att fri marknadsekonomi inte är så himla bra ändå.

 

kan inte så mkt om det här egentligen så finns säkert några fel från mig, feel free to correct!

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gäst Mindtwistah

Ny hyperinflation ftw! :D

 

Nej, men det kommer nog inte bli så jätteallvarligt för oss i Sverige. Mest allvarligt i USA tror jag, då en massa företag och banker krashar och staten inte hinner rädda dem alla.

 

Dollarn kommer bli jävligt låg, though :P Det här med att den stigit så himla mycket, det är bara som ett "desperat sista försök" för att fixa till ekonomin. Man kan jämföra dollarn med en människa som dör. Den tar just nu sitt "sista andetag" som är väldigt djupt, men kommer sedan andas ut.. :F

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

inte lägre än glocalnet :(

 

varför tänkte sig inte bankerna för innan dem lånade ut så mycket pengar? korkade?

Dom trodde att dom skulle få tillbaka pengarna, men nuförtiden i länder som USA blir det mer och mer hemlösa, prostituerade, knarkare etc. som inte kan betala tillbaka som lånar för att få pengar till nån mat i nån vecka, eller kanske något gram kokain.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

inte lägre än glocalnet :(

 

varför tänkte sig inte bankerna för innan dem lånade ut så mycket pengar? korkade?

pengagalna

 

Man ska inte skylla allt på bankerna. Kunderna har en femma med i det hela.

Man kan undra vad dom som lånar tänker på, man ska låna om man kan betala tillbaks. Det är inte bankerna som är pengagalna, det är kunderna som är det.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Japp Symptom har rätt.

Banken lånar ut så mycket pengar men får oftast inte tillbaka pengarna.

Det leder till att folk inte får sina pengar och.. ja, till konkurs.

 

Därför är jag orolig att det händer oss.

Fast idag så har man då bättrat på det hela. Du kan inte precis gå tomhänt till banken och bara ansöka om ett lån, utan du kommer att få en rad långa frågor så att de kan vara säkra på att ett eller annat vis kunna få tillbaks sina pengar. Sedan så är inte bankerna så fattiga att de inte kan klara av några enstaka fall där personer har misslyckats med att lämna tillbaks pengarna.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...