Hoppa till innehåll

Pengaproblem?


garkan
 Dela

Rekommendera inlägg

Kommer det verkligen finnas kvar pengar till vår (dom omyndigas) framtid?

Kommer vi kunna spara eller kommer alla banker gå i konkurs före vår 18 års fest?

 

Jag oroar verkligen över detta då massa snack har vart om att Swedbank ska gå i konkurs

och andra banker ligger ganska risigt till.

Finns det andra sätt än banker att spara, och då menar jag inte genom madrassen eller en liten burk i ett hörn,

asså verkligen något lagligt sett att spara pengarna tills när man har fyllt 18 år?

Ja, det kommer finnas pengar kvar. Ja, vi kommer kunna spara i banker. Jag är mycket skeptisk till alla rykten som går om att svenska banker kan gå i konkurs. Riksbanken är med och har redan börjat vidta förebyggande åtgärder. Det har även hållts toppmöten inom EU för att disktuera vad man skall göra åt krisen. Du kan vara helt lugn, med största sannorlikhet kommer det gå ner ett tag till, för att sedan vända. Om några år är vi tillbaka på högkonjuktur.

 

Edit: Det här med att bankerna inte får tillbaka sina pengar sker främst i USA där de har varit alldeles för snälla med vem som skall få lån. Som tur är har inte de Svenska bankerna gjort samma misstag. Anledningen till att det har gått lite dåligt för exempelvis Swedbank är att de hade investerat i en stor amerikansk bank som gick i konkurs.

Redigerat av Guggo
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

  • Svar 66
  • Skapat
  • Senaste svar

Ledande medlemmar i detta ämne

Ledande medlemmar i detta ämne

Problemet har arit att bankerna har lånat ut hela beloppet till hus t.ex, och efter som priserna har varit så höga så har folk köppt hus för 3-4 miljoner som bara är värda 2-3 miljoner, det gör att bankerna inte får igen sina pengar om ärendet går till kronofogden (vet inte vad den heter i usa men samma problem och tillgångasätt). Pengarna förlorar man inte, efter som staten har en försäkring på mellan 200 000-300 000 kr, alltså upp till de beloppet.

 

Det är lång ifrån första gången det här har hänt och finnansmarknaden har alltid återhämtat sig, och det har flera gånger varit värre än det är just nu, under 80 talet var det en riktigt stor kris i Sverige vilken vi hämtade oss riktigt bra ur på några år.

 

Sen va det gäller att förlora pengar garkan, värdet sänkts ja, men en stor förändring gör att du knaske förlorar 100 kr, (så klart beroende på hur mkt du har), de personer som det får betydelse för just nu är sådanna som håller på med mångmiljon handel över gränserna.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

inte lägre än glocalnet :(

 

varför tänkte sig inte bankerna för innan dem lånade ut så mycket pengar? korkade?

 

nä penga giriga.fast de blev lite för giriga.

 

de banker som gjorde det borde skylla sig själva och inte få världen att hamna i kris för det

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

inte lägre än glocalnet :(

 

varför tänkte sig inte bankerna för innan dem lånade ut så mycket pengar? korkade?

 

nä penga giriga.fast de blev lite för giriga.

 

de banker som gjorde det borde skylla sig själva och inte få världen att hamna i kris för det

 

Hur menar du? Det var investerare som köpte dessa obligationer som sedan blev värdelösa, inte själva bankerna som påtvingade andra att köpa dessa.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

inte lägre än glocalnet :(

 

varför tänkte sig inte bankerna för innan dem lånade ut så mycket pengar? korkade?

pengagalna

 

Kallas kapitalism annars, vilket leder till att folk blir giriga.

 

Men ja, pengagalna är de allt. :/

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

inte lägre än glocalnet :(

 

varför tänkte sig inte bankerna för innan dem lånade ut så mycket pengar? korkade?

pengagalna

 

Kallas kapitalism annars, vilket leder till att folk blir giriga.

 

Men ja, pengagalna är de allt. :/

 

beror på hur man tolkar girig. alla vill ha pengar, vissa mer än andra. galna är dock dessa banker som verkar varit helt förblindade av inkomster och inte kunnat se haken på hela processen.
Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Vad händer igentligen om alla banker går i konkurs?

Infation, pengar blir inte värda något...därför brukar man om man har mkt pengar inverstera sina pengar i olika saker, guld, juveler, konst så om pengarna förlorar värde så är de andra fortfarande värt någonting...men då handlar de om personer me flera miljoner i förmögenheter, du ororar dig i onödan, om 4 år får du sommarjobba om du vill o om du får ett bra jobb så får du säkert 10-20 000 kr, plus att de faktiskt inte finns någon riks för att alla banker ska gå omkull i Sverige.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dollarn som var så låg :(

Det gick upp 1kr på bara några veckor. :(

Ingen mer billig internethandel för mig. :(

 

Har inte krisen påverkat era familjer någonting?

Mina föräldrar har förklarat att "i år blir det kanske inte så många julklappar, för det är lite ont om pengar just nu".

Dels har fonderna vi äger gått ner REJÄLT, sammanlagt tror jag vi har förlorat 30 000 på det!

Inflationen i Sverige gör ju saken inte bättre, matpriserna har gått upp ganska mycket så mer pengar går åt till det. :/.

Så vi har mindre pengar, samtidigtt som vi måste betala mer för mat. :(

 

Jag tror inte att detta har reparerats på bara några år. Kanske inom 10-15 år, men inte tills vi blir myndiga. Det kommer antagligen att finnas pengar för oss, men det kommer nog inte finnas överdrivet mycket.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

läste senast idag att matpriserna kommer sjunka igen till nästa år, kommer dock inte ihåg varför.

 

tror inte min familj har investerat i utlandet, dessutom pumpar de inte in alla pengar i fonder och aktier, utan bara "överflödiga pengar". jävligt dåligt formulerat, låter som om man vore stenrik. pengar som hursomhelst inte behövs för att klara vardagen. lika j*vla dåligt formulerat där.

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Dollarn som var så låg :(

Det gick upp 1kr på bara några veckor. :(

Ingen mer billig internethandel för mig. :(

 

Har inte krisen påverkat era familjer någonting?

Mina föräldrar har förklarat att "i år blir det kanske inte så många julklappar, för det är lite ont om pengar just nu".

Dels har fonderna vi äger gått ner REJÄLT, sammanlagt tror jag vi har förlorat 30 000 på det!

Inflationen i Sverige gör ju saken inte bättre, matpriserna har gått upp ganska mycket så mer pengar går åt till det. :/.

Så vi har mindre pengar, samtidigtt som vi måste betala mer för mat. :(

 

Jag tror inte att detta har reparerats på bara några år. Kanske inom 10-15 år, men inte tills vi blir myndiga. Det kommer antagligen att finnas pengar för oss, men det kommer nog inte finnas överdrivet mycket.

 

Att ni förlorade pengar beror ju som du sa på fonderna, fonder är ju en chansning, som att köpa aktier...fondernas värde går upp och ner...

 

Mat priserna har gått upp ja, men inte så mkt som media har fått det att låta, enlig metro för ett tag sedan så har priset gått upp ungefär 200-250 kr i månaden för en familj på 4 personer...men visst det har blivit dyrare. Men detta återhämtar sig ganska snabbt, om ett par år tror jag det kommer vara tillbaka som det var...då det bara är en bank i Sverige som vart drabbad och vi därför har en ovanligt stabil ekonomi jämfört med många fler så kommer många investera i den svenska ekonomin och därmed får vi mer pengar...så jag tror itne det är omöjligt att det kan vara tillbaka till utgångspunkten om 2-3 år. Men nu är det ju min gissning, och långt ifrån professionell.

 

Soad_token

Länk till kommentar
Dela på andra sajter

Gå med i konversationen

Du kan skriva nu och registrera dig senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Svara på det här ämnet...

×   Klistrade in som rich text.   Klistra in som vanlig text istället

  Endast 75 emojis är tillåtet.

×   Din länk har automatiskt inbäddats.   Visa som en länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigeraren

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller infoga bilder från URL.

 Dela

×
  • Skapa ny...