💬
Logga in
Fuska.se

Pengaproblem?

66 svar · startad

Nivå 4 · Lärling Moderator
↗ till inlägget

Vad händer igentligen om alla banker går i konkurs?

Infation, pengar blir inte värda något...därför brukar man om man har mkt pengar inverstera sina pengar i olika saker, guld, juveler, konst så om pengarna förlorar värde så är de andra fortfarande värt någonting...men då handlar de om personer me flera miljoner i förmögenheter, du ororar dig i onödan, om 4 år får du sommarjobba om du vill o om du får ett bra jobb så får du säkert 10-20 000 kr, plus att de faktiskt inte finns någon riks för att alla banker ska gå omkull i Sverige.

Soad_token

Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget

Dollarn som var så låg :(

Det gick upp 1kr på bara några veckor. :(

Ingen mer billig internethandel för mig. :(

Har inte krisen påverkat era familjer någonting?

Mina föräldrar har förklarat att "i år blir det kanske inte så många julklappar, för det är lite ont om pengar just nu".

Dels har fonderna vi äger gått ner REJÄLT, sammanlagt tror jag vi har förlorat 30 000 på det!

Inflationen i Sverige gör ju saken inte bättre, matpriserna har gått upp ganska mycket så mer pengar går åt till det. :/.

Så vi har mindre pengar, samtidigtt som vi måste betala mer för mat. :(

Jag tror inte att detta har reparerats på bara några år. Kanske inom 10-15 år, men inte tills vi blir myndiga. Det kommer antagligen att finnas pengar för oss, men det kommer nog inte finnas överdrivet mycket.

Nivå 4 · Lärling

läste senast idag att matpriserna kommer sjunka igen till nästa år, kommer dock inte ihåg varför.

tror inte min familj har investerat i utlandet, dessutom pumpar de inte in alla pengar i fonder och aktier, utan bara "överflödiga pengar". jävligt dåligt formulerat, låter som om man vore stenrik. pengar som hursomhelst inte behövs för att klara vardagen. lika j*vla dåligt formulerat där.

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Mina föräldrar har förklarat att "i år blir det kanske inte så många julklappar, för det är lite ont om pengar just nu".

Dels har fonderna vi äger gått ner REJÄLT, sammanlagt tror jag vi har förlorat 30 000 på det!

Inflationen i Sverige gör ju saken inte bättre, matpriserna har gått upp ganska mycket så mer pengar går åt till det. :/.

Jag tror inte att detta har reparerats på bara några år. Kanske inom 10-15 år, men inte tills vi blir myndiga. Det kommer antagligen att finnas pengar för oss, men det kommer nog inte finnas överdrivet mycket.

Att ni förlorade pengar beror ju som du sa på fonderna, fonder är ju en chansning, som att köpa aktier...fondernas värde går upp och ner...

Mat priserna har gått upp ja, men inte så mkt som media har fått det att låta, enlig metro för ett tag sedan så har priset gått upp ungefär 200-250 kr i månaden för en familj på 4 personer...men visst det har blivit dyrare. Men detta återhämtar sig ganska snabbt, om ett par år tror jag det kommer vara tillbaka som det var...då det bara är en bank i Sverige som vart drabbad och vi därför har en ovanligt stabil ekonomi jämfört med många fler så kommer många investera i den svenska ekonomin och därmed får vi mer pengar...så jag tror itne det är omöjligt att det kan vara tillbaka till utgångspunkten om 2-3 år. Men nu är det ju min gissning, och långt ifrån professionell.

Soad_token

16 Oct 2008
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Min mamma klarar knappt att bo kvar i hennes lägenhet, hon går back varje månad. Vet inte om det är sveriges ekonomiska "kris" som har gjort detta dock.

Senast ändrad:

↗ till inlägget

Min mamma klarar knappt att bo kvar i hennes lägenhet, hon går back varje månad. Vet inte om det är sveriges ekonomiska "kris" som har gjort detta dock.

Kan inte vara så att hon har köpt en ny och fin lägenhet för ett pris den inte var värd?, många har gjort istort sett alla hus o lägenheter som har sålts under senaste 5 åren har haft ett mkt högre pris en vad värdet igentligen är...och nu när det blev kris så begär bankerna att få högre amortering efter som säkerheten igentligen saknas...

Soad_token

17 Oct 2008
Nivå 2 · Novis

då måste det finnas en rik som har lånat så mycket! antaligen krisen är att kändisar tjänar massor och alla andra rika så dom borde betala allt dom har lånat tycker jag eller donnera 5 miljoner eller vad som helst! ;) :huh:

↗ till inlägget
↗ till inlägget

Kan inte vara så att hon har köpt en ny och fin lägenhet för ett pris den inte var värd?, många har gjort istort sett alla hus o lägenheter som har sålts under senaste 5 åren har haft ett mkt högre pris en vad värdet igentligen är...och nu när det blev kris så begär bankerna att få högre amortering efter som säkerheten igentligen saknas...

Soad_token

Nej, vi har haft lägenheten i 3 år, visserligen flyttade min farsa ut för 1 år sedan.
↗ till inlägget

då måste det finnas en rik som har lånat så mycket! antaligen krisen är att kändisar tjänar massor och alla andra rika så dom borde betala allt dom har lånat tycker jag eller donnera 5 miljoner eller vad som helst! ;) :huh:

Och varför straffa folk för att de är framgångsrika? Plus att det inte handlar om miljoner som saknas, det handlar om miljader...dollar, amerikanska dollar.

↗ till inlägget
Nej, vi har haft lägenheten i 3 år, visserligen flyttade min farsa ut för 1 år sedan.

Så din mamma köpt ut din pappa för ett år sedan, det betyder att hon betalade halva värdet till din pappa, och om ni inte redan ägde lägenheten utan lån (vilket är extremt ovanligt) så har hon ett lån på sin halva också. De flesta som har lån betalar inte heller av skulden, utan betalar bara räntan (avgiften för att banken lånar pengar), vilket gör att man är skyldig banken lika mycket hela tiden och nu stiger räntorna, vilket gör att månadskostnaden blir mycket högre för din mamma.

Soad_token

↗ till inlägget

Kommer det verkligen finnas kvar pengar till vår (dom omyndigas) framtid?

:lol:

↗ till inlägget
Är ju flera faktorer som spelar roll i det fallet, om hon går back varje månad så har hon väl helt enkelt för lite pengar. Detta kan ju exempelvis bero på borgarnas hemska politik.
19 Oct 2008
Nivå 10 · Veteranfuskare

Det är i USA det är som värst, eller hur?

Men VARFÖR går dollarn upp hela tiden nu? Borde den inte gå ner ännu mer när det går så dåligt för USA?

I juni-juli var den nere i 5.80kr, nu är den uppe i 7.5kr. Varför har det blivit så?

↗ till inlägget

Men VARFÖR går dollarn upp hela tiden nu? Borde den inte gå ner ännu mer när det går så dåligt för USA?

I juni-juli var den nere i 5.80kr, nu är den uppe i 7.5kr. Varför har det blivit så?

det är väll att ta i. nu är den 7.22 och den var inte riktigt så där lite förut
Nivå 10 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Enligt http://www.valuta.se/ är den 7.5kr nu. Vart tittar du?

Ja, den var nere i 5.83 som lägst.

20 Oct 2008
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Enligt http://www.valuta.se/ är den 7.5kr nu. Vart tittar du?

Ja, den var nere i 5.83 som lägst.

Efter som staten gick in o räddade bamnkerna så gick itne dollarn ner, krisen består i att privatpersoner får betal en mycket högre ränta på sina lån, de betyder att många måste flytta då de inte har råd att bo kvar, och i USA följer bostadslånet huset och inte ågaren, så om du inte akn betala så lämnar du tillbaka nyckeln o det är inget problem längre...

Soad_token

Nivå 4 · Lärling

Det börjar bli bättre nu för Europa (inte Island då). Det är USA som är mest drabbade, landets ekonomi har redan börja falla pga av det här.

21 Oct 2008
Nivå 5 · Fuskare
Trådstartare #36
↗ till inlägget

Det börjar bli bättre nu för Europa (inte Island då). Det är USA som är mest drabbade, landets ekonomi har redan börja falla pga av det här.

Mhm, hoppas det är stabilt tills jag dör ^^
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Mhm, hoppas det är stabilt tills jag dör ^^

Det kommer det säkert att vara. Den främsta anledningen idag till att det skulle kunna bli en instabil ekonomi är förmodligen om ett stort krig bröt ut, något som jag tvekar på :)
Nivå 12 · Mästerfuskare

Eh...

Upp och nedgångar på den ekonomiska marknaden är fullt naturliga och händer lite då och då. Det kommer gå ner flera gånger under er livstid. Ett stort krig kommer förmodligen bryta ut inom vår livstid, även om det verkligen inte bara är det som påverkar huruvida ekonomin går upp eller ner.

↗ till inlägget

Eh...

Upp och nedgångar på den ekonomiska marknaden är fullt naturliga och händer lite då och då. Det kommer gå ner flera gånger under er livstid. Ett stort krig kommer förmodligen bryta ut inom vår livstid, även om det verkligen inte bara är det som påverkar huruvida ekonomin går upp eller ner.

Precis, vi i Sverige är för bortskämda vi har inte varit i krig på över 200 år, det är bland de länsta fredsperioderna i världen, det gör ju också oss till ett troligt land att hamna i krig, helst efter som vi snackanr någon form av försvar :S

Soad_token

22 Oct 2008
Nivå 12 · Mästerfuskare

Sverige har i princip inget försvar. Ifall det inte är San Marino eller något i den stilen som invaderar så är vi helt körda.

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in