💬
Logga in
Fuska.se

Kemi Nationella Idag

22 svar · startad

Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #1

Hur gick det för er? Jag klarade mig inte så bra på sista uppgiften där man skulle förbereda en laboration och skulle vilja ha tips som jag kan ha nytta av när jag gör laborationen.

Och om någon har gjort den så kan man ju dela med sig av sina resultat, misstänker att alla elever kommer få samma vätska eller kanske 5 olika som de delar ut slumpvis.

Senast ändrad:

Var det Nationella Kemi idag? :o

Hade studiedag :V

Nivå 12 · Mästerfuskare

Finns väl inget nationellt prov i kemi. Bara i kärnämnena svenska, engelska och matte.

Efter att ha sökt på det hittade jag detta; http://www.regeringen.se/sb/d/10401/a/102455

Huh, det var som f*n. Varför införde de inte det när jag läste på högstadiet?

Nivå 7 · Fuskare
↗ till inlägget

Hur gick det för er? Jag klarade mig inte så bra på sista uppgiften där man skulle förbereda en laboration och skulle vilja ha tips som jag kan ha nytta av när jag gör laborationen.

Och om någon har gjort den så kan man ju dela med sig av sina resultat, misstänker att alla elever kommer få samma vätska eller kanske 5 olika som de delar ut slumpvis.

vadå alla elever får samma vätksa?? men skulle undesöka om man fick högre puls om man sprang konstant eller om man intervall löpte (rushar lite, går yp, rushar lit, går, rushar osv). det var labben man skulle göra.
Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #5

Ja de har börjat med Kemi nationella i år :( så 9orna som är nu var de första som hade detta.

underwar vet inte vad du pratar om, sista uppgiften på provet vi hade idag vad att man skulle planera en laboration att undersöka 2 vätskor för att få reda på vilka vätskor det är, och man ska göra det 1 och 1 så om alla får samma vätska kan man bara säga till nästa person vilken vätska det var.

Vi hade studiedag på mattenationella för några veckor sen men du fick vi gå till skolan 8:30 på morgonen för att sedan gå hem när vi var klara :(

Nivå 10 · Veteranfuskare

Vi hade nationella i biologi idag :huh:

Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #7

Konstigt :S jag har ingen aning om/när vi ska ha det.

Nivå 1 · Novis

för dem som är lite efter: vissa skolor blev "utvalda" av skolstyrelsen att testa nya proven i no, min skola hade fysik idag, vissa andra skolor hade kemiprov eller biologiprov, etc...

Nivå 6 · Fuskare

Vi hade nationella prov i fysik idag :o

Det gick inte särkilt bra... Palla NO...

Fattar inte varför man ska göra nationella prov. det sänker ju inte betygen..

Dem vill ju se vad vi elever kan idag.. Men palla ändå liksom ;)

Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #10
↗ till inlägget

för dem som är lite efter: vissa skolor blev "utvalda" av skolstyrelsen att testa nya proven i no, min skola hade fysik idag, vissa andra skolor hade kemiprov eller biologiprov, etc...

Jaha då var det förklarat.

NP är för övrigt ett bra sätt att höja sina betyg, och om man får skit dåligt så kan man nog sänka dig.

Var det nån här som hade Kemi?

Nivå 6 · Fuskare

nej vi har frågat läraren och han sa att han inte kan sänka oss om vi får dåligt :o

Nivå 8 · Veteranfuskare

Hade i Fysik.

Men enligt rektorns papper som han har fått ihop skolverket så säger de att dessa prov är endast till för och prövas.

Och kan inte påverka betygen negativt någonstans, eftersom alla lärare fick ett besked ganska sent på att vi skulle ha det.

Men jag har hört att det gick dåligt för ganska många.

Vänta bara då skolverket får in proven och kollar på hur svaga ungdommar är på naturvetenskapligaämnen, det kommer införas garanterat.

Skolministern vill även införa nationella inom samhällskunskap slöjd och sånt.

13 May 2009
Nivå 5 · Fuskare

Alla prov är betygsgrundande, men allt ställs ju i slutet samman av läraren själv.

↗ till inlägget

Alla prov är betygsgrundande, men allt ställs ju i slutet samman av läraren själv.

Våra lärare sade att nationella i NO inte kunde påverka betyget negativt, utan bara positivt, då det bara är ett "test-prov" för att kolla vad alla elever kan. Det är ju inte heller alla skolor som får provet.

Så om man har G i slutbetyg, men får IG på provet, så påverkar det inte slutbetyget. Men om man har G i slutbetyg, och får MVG på provet, så kan slutbetyget höjas till VG.

Vi hade provet idag, btw. Jävligt enkelt enligt mig :D Men sista frågan fick vi inte göra, då lärarna inte hade förberett materialen.

Senast ändrad:

Nivå 5 · Fuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Våra lärare sade att nationella i NO inte kunde påverka betyget negativt, utan bara positivt, då det bara är ett "test-prov" för att kolla vad alla elever kan. Det är ju inte heller alla skolor som får provet.

Så om man har G i slutbetyg, men får IG på provet, så påverkar det inte slutbetyget. Men om man har G i slutbetyg, och får MVG på provet, så kan slutbetyget höjas till VG.

Vi hade provet idag, btw. Jävligt enkelt enligt mig :D Men sista frågan fick vi inte göra, då lärarna inte hade förberett materialen.

Om du får IG på provet så ser ju läraren vad du inte kan, och då har denne rätt att ge dig ett lägre betyg.
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Om du får IG på provet så ser ju läraren vad du inte kan, och då har denne rätt att ge dig ett lägre betyg.

Yeah, men vår lärare har nu sagt att Nationella inte kan påverka vårat betyg negativt, hur dåligt man än får, och jag tänker hoppas på att han håller det löftet :P
Nivå 8 · Veteranfuskare
↗ till inlägget
↗ till inlägget

Man har inte ens fått veta vad provet handlar om.

Det går inte och påverka det negativt.

Om du kanske har VG och får absolut IG på det som följer nians kurs, då kanske du får en sänkning.

Nivå 10 · Veteranfuskare

Jag hade i biologi somsagt.

Tyckte det var lätt faktist, skrev svar på allting(om det är rätt eller ej) och allt som var på provet har vi lärt oss någon gång under åren.

Nivå 16 · Legendfuskare
Trådstartare #19

Vi har gjort detta nu så jag behöver inte hjälp längre.

post-7291-1242241689_thumb.jpg

Man får en sån och uppdraget är att ta reda på vilka vätskor det är, jag jag kan inte så mycket om det.

Senast ändrad:

15 May 2009
Nivå 3 · Lärling
↗ till inlägget

Jag behöver i alla fall hjälp med denna uppgiften tills tisdag tror jag.

post-7291-1242241689_thumb.jpg

Man får en sån och uppdraget är att ta reda på vilka vätskor det är, jag jag kan inte så mycket om det.

Det går att göra rätt mycket faktiskt, bl.a.

så kan du, kolla kokpunkten, om det löser sig i organiska eller oorganiska ämnen, om det leder ström, om det löser salt, PH värdet, lukta,

Vi hade också Kemi nationella, gick väldigt bra faktiskt, men jag hade hoppats på att vi skulle ha fått biologi..

Vill du vara med i diskussionen?

Bli medlem Logga in